Logopedická diagnostika a terapie, NKS, Opožděný vývoj řeči Speciálně pedagogická diagnostika logopedická §= proces zaměřený na příčiny, druh, vznik, průběh a následky narušené komunikační schopnosti, výsledkem je diagnóza §Cílem je ... §Hlavním prostředkem log. diagnostiky je souvislý řečový projev - hodnotí se komunikaci jako celek Úrovně logopedické diagnostiky (Lechta) §Orientační §„Má klient NKS, nebo ne?“ §Základní §„O jaký druh NKS jde?“ §Speciální §„Jaký je typ, forma stupeň a příčina vzniku NKS“ §Metody log. diagnostiky: §Pozorování – §Explorační – §Diagnostické zkoušení – §Přístrojové metody - §Testové metody – §Kazuistické metody – § §Model log. vyšetření: §Navázání kontaktu §Anamnéza – §Vyšetření sluchu – orientační vyšetření sluchu, fonematický sluch §Vyšetření rozumění řeči – §Vyšetření řečové reprodukce – artikulace, slovní zásoba, gramatika, stavba řeči; §Vyšetření motoriky – §Vyšetření laterality §Zkoumání sociálního prostředí - nepodnětné prostředí, cizojazyčné prostředí, vztahy, styl výchovy Logopedická terapie §Specifická aktivita – řízené učení, které probíhá pod kontrolou logopeda v logopedických zařízeních §Slouží k osvojení specifických dovedností v oblasti komunikace §Dělí se na 3 typy: §Stimulující §Korigující §Reedukující § § Narušená komunikační schopnost §= NKS §stav, kdy některá rovina, nebo i několik rovin komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce §Základní termín současné logopedie §NKS se týká: §verbální stránky jazyka i neverbální stránky jazyka §grafické stránky jazyka i mluvené stránky jazyka §receptivní složky jazyka i expresivní složky jazyka §Etiologie vzniku NKS § §časové hledisko §prenatální (období vývoje plodu) §perinatální (v průběhu porodu) §postnatální (po narození) § §orgánové poškození § §nepodnětné prostředí (např. opoždění ve vývoji řeči) § §Klasifikace NKS §Nemluvnost §vývojová: §vývojová dysfázie = specificky narušený vývoj řeči) §získaná: §orgánová (afázie) §psychogenní (mutismus) §Poruchy zvuku řeči §Palatolálie = §Rhinolálie = §Poruchy fluence (plynulosti) řeči §Balbuties = §Tumultus sermonis = §Poruchy artikulace §Dyslálie = §Dysartrie §Poruchy hlasu §Symptomatické poruchy řeči §Kombinované vady a poruchy řeči §Kombinované poruchy § Opožděný vývoj řeči - prostý §Stav, kdy dítě ve 3 letech nemluví, nebo mluví méně, než ostatní děti v jeho věku §nutno hledat příčiny §Diferenciální diagnostika: smyslová vada (sluch, zrak), MP, vady mluvních orgánů (rozštěpy), akustická dysgnozie (neschopnost pamatovat slyšené a porozumět) , autismus a autistické rysy (neschopnost komunikovat) §Příčiny vzniku: §nepodnětné a nestimulující prostředí §nadužívání masmédií a PC §genetické vlivy §obtíže při porodu = perinatální potíže §nedonošenost, předčasný porod, nevyzrálost CNS §Nevyzrálá nervová soustava, lehká mozková dysfunkce §Intervence u OVŘ §podpora rodiny, stimulace řečový projev, řečový vzor, rozvoj slovní zásoby (pasivní i aktivní) a porozumění (recepce řeči) §začínat nejjednoduššími elementy §nejprve obsahová stránka řeči, teprve potom formální §rozvoj fonematického sluchu, motoriky, zrakového a sluchového vnímání §rozvíjet spontánní řeč § §Prognóza: §vhodnou intervencí dítě dorovná vývoj §Může se doporučit odklad školní docházky §na základě problémů se projeví NKS – dyslalie (patlavost)