¨Z latinského „communicatio“ ¨ ¨lidská schopnost užívat výrazové prostředky k vytváření a udržování mezilidských vztahů. ¨ ¨Komunikační schopnost ¨ individuální schopnost vědomě používat jazyk. ¨ ¨ ¨3 formy komunikace: verbální, neverbální a činem. ¨Verbální: ¨ ¨Nonverbální: ¡můžeme je dělit na vokální (=kvalita hlasu, způsob mluvení), a nonvokální (=mimika, gestika, haptika,...) ¨ ¨rozvoj vnitřní řeči a myšlení ¨rozvoj sociálních vztahů ¨získávání a předávání informací ¨význam pro vzdělávání ¨pro rozvoj člověka jako společenské bytosti ¨ ¨4 prvky, které se navzájem ovlivňují: ¨1) Komunikátor – ¨2) Komunikační kanál – ¨3) Komuniké – ¨4) Komunikant – ¨ 1.ideová geneze - vznik myšlenky, 2.zakódování - kódování myšlenky 3.přenos - vysílání zakódované zprávy 4.příjem – okamžik, kdy symboly dojdou k příjemci 5.dekódování – interpretace 6.akce – využití informace ¨ ¨= NKS ¨stav, kdy některá jazyková rovina, nebo i několik rovin současně, komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce ¨NKS se týká: ¨4 jazykové roviny: ¡Foneticko-fonologická (zvuková) údůležitým diagnostickým momentem je období 6. - 9. měsíce - přechod z pudového žvatlání do napodobivého úpravidlo nejmenší námahy, ú ¡ ú ú ¡ ¡Lexikálně-semantická (slovní zásoba) úRozvoj této roviny trvá celý život ú10. měsíc - počátky pasivní slovní zásoby ( ú1 rok - první slova úrozeznáváme: první věk otázek - druhý věk otázek – (rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby) ú3. až 4. rok - zná své jméno a příjmení, chápe rozdíly, první básničky úkonec předškolního období - dítě by mělo umět samostatně vyprávět své zážitky úSlovní zásoba: ¡Morfologicko-syntaktická rovina (gramatická) úodráží úroveň mentálního vývoje úlze ji zkoumat až kolem 1 roku života - období prvních slov úPrvní slova - jednoslovné věty úslovní druhy: únejdříve podstatná jména, onomatopoa (zvukomalebná citoslovce), později slovesa ú2,5 až 3 roky - přídavná jména, osobní zájmena, skloňování únejpozději: číslovky, předložky a spojky ¨ učení transferem (přenosem): ú ú do 4 let je to přirozený jev ¡Pragmatická (sociální aplikace) úuplatnění komunikace v sociální interakci úod 2. - 3. roku dítě chápe roli komunikačního partnera po 3. roce - snaha komunikovat ú4 roky - komunikace adekvátní situaci úřeč získá regulační funkci ¨I. Prenatální období ¨II. Předřečové stádium = přípravné = preverbální ¨III. Vlastní vývoj řeči ¨ ¨fáze pragmatizace - ¨fáze sémantizace – ¨fáze lexemizace – ¨fáze gramatizace – ¨fáze intelektualizace - ¨ ¨Prenatální období ¡olizování pupeční šňůry, nitroděložní kvílení, škytání, dumlání palce ¨Předřečové stádium = preverbální ¡novorozenecký křik – reflexní reakce na změnu dýchání ¡2. - 3. týden reakce sacími pohyby na hlas matky, ¡6. týden změna křiku – ¡2. - 3. měsíc reakce úsměv na úsměv, objevuje se měkký hlasový začátek, broukání ¡3. měsíc pudové žvatlání, ¡3. - 4. měsíc dítě reaguje broukáním na promluvu matky ¡6. - 8. měsíc období napodobivého žvatlání - ¡10. měsíc stádium rozumění řeči - ¡ ¨Stadium vlastního vývoje řeči ¡Sémantizace ¡ 1. rok - jednoslovní věty tvořené zdvojením jednoduchých slabik, dítě na požádání ukáže kde má některé části těla ¡ 1.-1,5 roku - výrazné zapojení prozodických faktorů řeči ¡ 1,5-2 roky - hraje si se slovy, dvouslovné věty, první věk otázek ¨ ¡ ¡Lexemizace ¨ 2 - 2,5 - víceslovné věty, dítě rádo komunikuje, pomocí řeči se snaží dosáhnout svých cílů ¨ 2,5 - 3 - obvykle už dovede říct své jméno, ¨ kolem 3. roku chápe pojmy já a moje, ovládá výslovnost přibližně 2/3 souhlásek ¡Gramatizace ¨ 3 - 3,5 – zobecňování slov, rozvoj abstrakce, druhý věk otázek ¨ 3,5 - 4 – vymizení dysgramatizmů, ¡reprodukce krátké básničky, ¡ ¡Intelektualizace ¨ 4.-5 rok – všechny slovní druhy, pro foneticko-fonologickou rovinu je charakteristické přetrvávání nesprávné výslovnost tzv. těžkých hlásek ¨ 5.-6. rok - projev se čím dál víc přibližuje řeči dospělých ¨ po 6. roce – neustálé zlepšování schopnosti komunikace