Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz }2 setkání } Pá 26. 2. 16:40–18:20 učebna 50 } Pá 15. 4. 18:30–20:10 učebna 50 }seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické podobě do ISu do konce semestru } }Seminární práce }A) videozáznam -videozáznam komunikačního výstupu v rozsahu minimálně 15 minut (výuka, doučování, individuální projev) -obsah dle oboru (např. lekce anglického jazyka), zaměření na jedno z témat pedagogické komunikace (např. kladení otázek) }B) Příprava tématu z pedagogické komunikace }Definice tématu (např. kladení otázek) }Co jsem se dozvěděl/a nového }Co bych chtěl využít v praxi }Alespoň jeden odborný zdroj k tématu } }C) Sebereflexe 1)Jak jsem naplnil/a vybrané téma. 2)Co se mi vzhledem k tématu povedlo a podle čeho tak soudím. 3)Co oproti mým očekáváním nefungovalo a proč. 4)Jak bych ohodnotil svůj verbální a neverbální projev? 5)Jaký mám ze svého výstupu celkový dojem, co bych mohl udělat proto, abych se cítil ještě lépe. 6) } B+C = 5 stran seminární práce }Nenaplnění těchto kritérií může být důvodem pro vrácení práce k přepracování } } }1. Komunikace v kontextu hromadného vyučování, IRF komunikační struktura }2. Verbální komunikace – kladení otázek nižší a vyšší kognitivní náročnosti, otevřené a uzavřené otázky }3. Žákovské odpovědi }4. Zpětná vazba }5. Vykročení z IRF struktury: dialogické vyučování }6. Komunikace v kontextu individuálního vyučování a rozhovoru. Aktivní naslouchání a empatie. } } }7. Verbální komunikace – facilitační otázky }8. Neverbální komunikace – gestika, mimika }9. Neverbální komunikace – proxemika, využití prostoru v pedagogické komunikaci }10. Paralingvistické projevy }11. Prezentační dovednosti – powerpoint, tedtalk (http://www.ted.com/) } }Případně jiné téma z pedagogické komunikace } }IRF komunikační struktura }Vykročení z IRF struktury: dialogické vyučování -Čím se liší od IRF struktury? -Jaké otázky kladou učitelé? -Co dělají žáci? -Mezi jakými aktéry se komunikace odehrává? -K čemu slouží dialogické vyučování? - ◦Aktivita: vlastní definice dialogického vyučování - }Žáci hovoří často a jejich promluvy jsou dlouhé. }Učitelé kladou žákům otevřené otázky, jejichž cílem je podnítit je k přemýšlení. }Žáci vykonávají myšlenkovou práci, neopakují naučená fakta. Žáci argumentují. }Učitel poskytuje žákům zpětnou vazbu, snaží se jejich myšlenky rozvíjet, povzbudit je k jejich prohloubení a rozpracování. }Úkolem žáků není pouze odpovídat na otázky učitele. Sami kladou otázky, diskutují mezi sebou. }Znalosti nejsou chápány jako předem dané, nýbrž jako postupně konstruované v interakcích mezi učitelem a žáky. }pokud mají partneři rozhovoru stejná práva, vzniká dialog }verbální komunikace v podobě otázek a odpovědí dvou nebo více osob (obyčejně učitele a žáků) na dané výchovně-vzdělávací téma }vyznačuje se zaměřeností na stanovený cíl }prostředek aktivizace žáků }poskytuje zpětnou vazbu při zkoušení a hodnocení }slouží také k řízení a usměrňování výuky, umožňuje její diferenciaci } }Učitel – žák }Učitel – rodič }Učitel – učitel/učitelé/ředitel }Učitel – výchovný poradce }… } }dotazování }ovlivňování }aktivní naslouchání } }Komponenty dotazování: }uzavřené otázky x otevřené otázky }pokyn x nabídka }sugestivní otázky }faulující otázky }neverbální komunikace }řečnické otázky }pozorování a naslouchání } }Na co se dotazuji: }na detaily podrobnosti (rozvíjí odpovědi) }na důkazy (podle čeho soudíš že…) }na pocity (srov. nenásilná komunikace) } } } }Rozhovor učitele a rodiče žáka Martina: dotazování se na problém }Přesvědčování }Argumentování }Paradoxní příkazy }Paradoxní emocionální ladění }Anticipování námitek }Vyhýbání se negativním formulacím } }Rozhovor učitele a rodiče žáka Martina: ovlivňování }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo } §Vytvoření vhodného prostředí §strukturací prostoru §strukturací času §Věnování pozornosti vyprávějícímu §udržování očního kontaktu (65-85%) §poloha těla (naklonění k vyprávějícímu, stejná úroveň) §Nalaďování se na vyprávějícího §výraz obličeje, gesta, hlasitost, slovník §Povzbuzování §verbálně („Pokračuj...“), neverbálně (pokyvování) §Legitimizace emocí - §Poskytování zpětné vazby -zopakováním toho, co vyprávějící sdělil -parafrázováním obsahu sdělení -sumarizováním -dotazováním -přikyvováním - §Vciťování, reflexe emocí, verbalizace emocí, zrcadlení emocionálního projevu (výraz obličeje, gesta, pozice těla), empatické mlčení - }Cvičení aktivní naslouchání } }Beze slov či společně se slovy jako doprovod }Účinnost oproti verbální komunikaci } }Mimoslovní sdělení: }Vizika }Kinezika }Haptika }Gestika }Mimika }Proxemika }Paralingvistika }Posturologie } } }se zabývá formální stránku řeči, tedy tím, jak je sdělení řečeno }„Ty seš kamarád!“ } }„Co to má být?“ } }„Mohl byste se posunout?“ }tím, co se při písemném přepisu z mluvené řeči ztrácí }je to zejména: } 1.Intenzita hlasového projevu — jak hlasitě mluvčí hovoří a jak se intenzita jeho hlasového projevu mění v průběhu slovního sdělení. 2.Tónová výška hlasu — jak vysoko či naopak nízko je položen hlas mluvčího. Nejde o to, zda mluví tenorem či basem, sopránem či altem, nýbrž o to, jaká je intonace jeho řeči a jak se intonace mění 3.Barva hlasu — jak vypadá spektrální složení akustické formy projevu mluvčího 4.Délka projevu — jak dlouho mluví ten, kdo se chopil slova } 5.Rychlost projevu — kolik slov bylo řečeno za minutu, jak se rychlost řeči mém během slovního sdělení, co se říkalo pomalu a co rychle 6.Přestávky v projevu - kdy a jak se dělají v řeči 7.Akustická náplň přestávek - v přestávce typu pauzy může být ticho či můžeme zaslechnout i nesrozumitelná zvuky 8.Přesnost projevu – v hovoru se mohou vyskytnou různé druhy chyb: při volbě slov, v syntaxi. Mluvčí se může zakoktávat, může něco vynechal, může část sdělení opakovat } } }Co říká barva hlasu? }Co říká rychlost produkování slov? }Co se sděluje odmlčením na rozhraní vět? }Jak frázovat řeč? }Co se říká bezobsažnými zvuky v přestávkách řeči? }Co říkají pomlky uprostřed fonologických celků? } }prostorové chování }proxemika je sdělování oddálením či přiblížením }vzdálenost může ovlivňovat mezilidskou komunikaci: proxemika vyjadřuje vliv vzdálenosti na úroveň komunikace } }Veřejná zóna: 900 cm - 350 cm. Vnímáme při ní několik osob. Patří sem veřejné projevy. }Společenská zóna: 350 - 120 cm. Setkáme se s ní při kontaktu v zaměstnání, úředních jednáních atd. }Osobní zóna: rozmezí 120 - 45 cm. Jde při ní o důvěrnější sdělování informací. }Intimní zóna: je od 45 - 0 cm. Týká se většinou pouze rodiny a nejbližších lidí. }Ve škole jsou běžné situace, kdy je rozmístění účastníků neměnné. Jak může přesto učitel využívat prostoru třídy? }Má tzv. sálové uspořádání vliv na pedagogickou komunikaci? }Komunikuje učitel se všemi žáky stejně nebo jsou ve třídě místa s různou mírou aktivity? } Gavora (1994) podobu této zóny vysvětluje tím, že velký význam zde má fyzická blízkost, kdy učitel komunikuje především s těmi žáky, kteří jsou k němu nejblíže a se kterými může navázat vizuální kontakt. }Ovlivňují žáci akční zónu a pedagogickou komunikaci? }Termín „zóna aktivní účasti“ používá Atwoodová a Leitnerová (in Mareš, Křivohlavý, 1995) pro pojmenování procesu, kdy je komunikace a podoba komunikačních zón ovlivňována zvýšenou aktivitou ze strany žáků´. } }Schnitzerová a Kontírová (1995, 1996) doložily, že žáci sedící v zóně aktivní účasti nejen vykazují vyšší míru aktivity, ale zároveň vykazují nižší míru aktivity nežádoucí. Navíc žáci, kteří bývají označováni za prospěchově podprůměrné, častěji obsazují místa mimo fyzický a zrakový kontakt vyučujícího (tedy mimo zónu). } }a) kooperativní }b) konkurenční }c) Konverzační } A } A } }A B B B } } }a) Pro zkoušení žáka }b) Pro práci žáků ve dvojici }c) Pro spolupráci žáků na zadaném úkolu } A } A } }A B B B } } }Komunikační procesy na II. Stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů (Veronika Domkářová): } http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/201/316 } }Pohyb vyučujících v prostoru třídy: } }Chodci: }„Myslím, že jak změnim jakoby tu pozici v tý třídě, když jdu dopředu, tak jakoby se ta pozornost prostřídá no…“ }Myslivci: }: „No, u tabule, u stolku, a nebo si sednu na přední, doprostřed na lavici a tím pádem jako na lavici žákovskou.“ }Strážci: }„Většinou sem, nesedím, ale stojím vedle stolku mezi prvníma lavicema u první a druhý řady. Často někdy chodím taky ještě na druhou stranu mezi druhou a třetí řadu.“ } } } } } } } } } Keď zasadací poriadok funguje alebo učiteľsko-žiacke preferencie pri obsadzovaní priestoru školskej triedy (Jarmila Bradová) } }Studia paedagogica Vol. 17, No. 2 (2012) } } }doprovází a podporuje verbální sdělení }oslabuje verbální sdělení }zesiluje verbální sdělení }odporuje verbálnímu sdělení }nahrazuje verbální sdělení }vyjadřuje naslouchání (nebo opak) }vyjadřuje stanovisko }reguluje průběh dialogu }vyjadřuje subjektivní stav }vyjasňuje vztah } } }