Mediální kultura Marek Lollok Publikum -soubor příjemců v mediální komunikaci -publikum jako celek; různá publika -publikum není ano stabilní sociální skupina, ani abstraktní představa - Studium publika -pasivní nebo aktivní příjemci? -publikum je zpravidla možné popsat na základě jeho velikosti a některých specifických charakteristik -v mediální komunikaci je rozhodující masové publikum (skupina příjemců, kteří sledují stejný mediální produkt) - Základní fakta http://www.unievydavatelu.cz/cs/deniky/fakta_cisla_denicich/zakladni_fakta_denicich Prodaný náklad http://www.unievydavatelu.cz/cs/deniky/fakta_cisla_denicich/prodany_naklad_deniku/314-deniky_celost atni Čtenost deníků, časopisů http://www.unievydavatelu.cz/cs/deniky/fakta_cisla_denicich/ctenost_deniku/239-deniky_celostatni Čtenost suplementů http://www.unievydavatelu.cz/cs/deniky/fakta_cisla_denicich/ctenost_suplementu/312-deniky_suplement y Sledovanost TV http://mediamania.tyden.cz/rubriky/statistiky/denni-sledovanost-19-2-2015_333983.html Média jako socializační faktor -tím, kolik jsou schopny média oslovit lidí (a také jak a čím je oslovují), napomáhají posilování a ustalování hodnot ve společnosti, předvádějí modelové způsoby chování v jednotlivých rolích -média napovídají člověku, jak si má ve „své“ společnosti počínat, aby se mohl stát její součástí - - Ekonomické hledisko -čím větší publikum, tím větší možnost větších zisků -velikost x masovost; masa → určitý typ publika -masa – různorodá, anonymní, nepropojená, nehierarchizovaná skupina - -média si své publikum vytvářejí, nebo se podílejí na jeho vytváření Specifické rysy publika Členění publika dle: -druhu média -dle mediálního produktu -dle jeho charakteristických (demografických a sociálních rysů) - -média si definují své cílové publikum (tj. charakteristiky příjemců, kterým je mediální sdělení určeno); musí své skutečné publikum znát - Produkt a publikum -prostředky mediální komunikace jsou voleny s ohledem na příjemce -nabídka identifikace -média promítají publikum do svých produktů, tedy prostřednictvím produktů definují publikum Marketing a publikum - -jak se prodává publikum (sledovanost, rating, share, náklad, čtenost) - -jak se prodává publiku (např. prime-time; určité typy pořadů jsou zařazovány do programu v určitém čase pro určité publika) - Způsoby oslovení - -styl, „jednání s publikem“ - -způsob, jímž mediální text „promlouvá“ k publiku verbálními, vizuálními či jinými prostředky - Aktivizace publika - -publikum mediální texty zpracovává a různými způsoby na ně reaguje -lze doložit nepřímé aktivní reakce na média, např. když se něco „dostane do módy“ - Potřeby příjemce spojované se sledováním médií - -potřeba informací -potřeba udržet si pocit vlastní totožnosti -potřeba společenské interakce -potřeba nechat se bavit a rozptylovat -potřeba strukturovat si čas v každodenních běžných činnostech -