Mediální kultura Marek Lollok Účinky médií -média, ať už přímo nebo nepřímo, ovlivňují představy, přesvědčení, postoje, hodnoty a chování příjemců - -obtížná prokazatelnost některých účinků - Co je ovlivňováno? V kom? Jak a do jaké míry? V jakém časovém rozpětí? Chování médií X Chování příjemců -predispozice -dosavadní znalosti a zkušenosti -zaangažovanost příjemce - -kultivační teorie x etnografické teorie - Hodnocení účinků médií (obzvláště negativních dopadů) Krátkodobé účinky -nikoli vztah podnět – reakce, ale v úvahu je třeba vzít více proměnných -„teorie podkožní injekce“ (viz H.G. Wells Válka světů) - Dlouhodobé účinky - účinky se dostaví až posléze spíše ve změnách postojů a v názorech než v bezprostředním jednání a chování Teorie dvoustupňového a vícestupňového toku komunikace -média ovlivňují jedince nepřímo, a to ve dvou či více etapách -názoroví vůdci - Teorie užití a uspokojení -představa o účinku médií, která naznačuje, že užívání médií je motivováno snahou uspokojit nějaké individuálně prožívané potřeby přehlíží sociálně strukturovanou základnu a povahu potřeb a uspokojení publika -funkcionalistické pojetí mediální komunikace -tato teorie zkresluje reálný stav věcí a vytěsňuje skutečnost, že sama média určitá témata preferují a jiná potlačují a tím přispívají k udržování daného stavu Maslowova pyramida potřeb Potřeba seberealizace Potřeba uznání, úcty Potřeba lásky, přijetí, spolupatřičnosti Potřeba bezpečí a jistoty Základní tělesné, fyziologické potřeby - Kulturní účinky -kolektivní účinky médií (spíše než zkoumání možných reakcí u jednotlivců) -jak působí na vžité kulturní vzorce (stereotypizování např. vztahu mezi etnickými skupinami), na kulturní standardy (např. úroveň jazykové kultury) - Některé konkrétní předpokládané účinky médií -změna postoje, myšlení a poznávání -kolektivní reakce -individuální reakce (emocionální i racionální odezvy) -nastolování agendy (např. rozptylování účinků, zestejnění informací, zesílení významu tématu) -odcizení -znecitlivění -učení, nápodoba -socializace -společenská kontrola -definování skutečnosti -podpora a posilování dominantní ideologie -zpětný účinek -zjednodušování - Jak zkoumat účinky médií -nelze zůstat jen u mediovaných obsahů -metoda: ověřování hypotézy prosociálního či antisociálního účinku médií -