PSYCHOLOGIE VYUČOVÁNÍ A VÝCHOVY Mentální mapy Úvodem ¨Co jsou to mentální mapy? ¨Máte s nimi nějakou zkušenost? ¨ ¨ ¨Dají se nějak využít ve výuce? V psychologii a dalších vědách o člověku – různé významy ¨např: ¤Postup v rámci metodologie ¤Výzkumná strategie v kvalitativním výzkumu prostředí nEtnometodologie ¤Metoda zaměřená na lepší zapamatování učiva n(v rámci pedagogické psychologie či obrorových didaktik) ¤ Postup v rámci metodologie (Trochim, 2007) ¤příprava ¤generování nápadů ¤strukturace ¤reprezentování (výpočty) ¤interpretace ¤utilizace Výzkumná strategie v kvalitativním výzkumu prostředí ¨Mentální mapy jsou vlastní symbolickou reprezentací prostorových vztahů ve smyslu "zvnitřněného obrazu prostředí" („symbolické miniatury“) ¨ ¨Např. obraz města (Lynch, 1960) ¤„Obrazivost“ („imageability“) podporuje strukturaci, identifikaci i orientaci ve městě ¤Obraz má pro člověka praktickou, poznávací i emoční hodnotu. ¤Obrazy jsou subjektivní (jedinečné) a intersubjektivní (sdílené). ¤Uspořádané prostředí („ordered environement“) ¤Má-li mít „mapa“ praktickou orientační hodnotu musí být: nčitelná + otevřená změně + komunikovatelná druhým ¤Elementy mapy: nuzly-obvody-dominanty-hranice-trasy ¤Princip porovnání „objektivní“ profesionální a laické „subjektivní“ obraz kolektivní (sdílený) obraz, jeho rysy a strukturace ¤Postup: rozhovor s kresbou, rozhovor nad fotodokumentací, procházka s „eskortou“ a záznam, vysvětlení cesty odněkud někam ¤Cílem je predikovat „veřejný obraz“ města ¤(...) ¤v Brně se na podobném výzkumu podílela i naše Kpsych FSS MU pod vedením L. Kostroně elements Etnometodologie ¨civilizace nás vzdaluje přirozeným formám orientace ¨Lefevre (1991) - mentální mapy: ¤symbolické reprezentace žitého prostoru vzniklé praktickým dialogem lidí s prostorem nfyzickým i sociálním ni zprostředkovaným symbolicky (plány, mapy) ¤prostor jako: npraxe - komunikace - identifikace ¨ kohout2 Spalová, B. Když to pude, já se vocaď nehnu (lokální a regionální identita kulturních elit v pohraničí). In. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha: SoÚ AV ČR 2003 Metoda v rámci pedagogické psychologie (či didaktik) zaměřená na lepší zapamatování učiva ¨způsob vizualizace představ o problému ¨řada označení ¤pojmové mapy, kognitivní mapy, sémantické mapy, vědomostní mapy, slovní předivo, pavučina, síťové znázornění... ¤stanovení klíčových slov a pojmů usnadňuje další užití jazyka (poznámky, rekódování učiva) ¤ Opakování (vývojová a ped. psych.) ¨Vygotskij ¤utváření pojmů: nspontánní – přímá smyslová zkušenost nvědecké – abstrakce, osvojované řečí, logické operace... ¤(označování, výčet, spojování, stanovení společných znaků, vymezení příslušností ke třídě objektů, vymezení příslušností k soustavě či hierarchii pojmů ve vztahu k jiným třídám, vymezení pojmu ve vztahu k jiným pojmovým soustavám) ¨Piaget ¤pojmy jako schémata či modely; vývoj myšlení jako kognitivní konflikt ¨Dochy, Bloom... Mentální mapování ¨cíle ¤zjištění, co víme ¤pomoc při plánování ¤pomoc při hodnocení ¨formy ¤mapování pojmových hierarchií nvypisování hierarchií nvytváření hierarchických map nmapování příběhů nmapování zvolených témat ¤vědomostní mapy ¤grafická znázornění - prvky FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155. http://www.havlena.net/wp-content/uploads/200711012030_mapa4.jpg Mentální mapa – ZŠ Nýřany (ukázka) Mentální mapování Software - příklady ¨Freemind/Xmind, OneNote, Evernote… ¨ ¨ ¨ http://www.havlena.net/wp-content/uploads/xmind-ukazka.jpg http://edumatik.cz/images/clanky-obrazky/visio/MyslenkovaMapa.png Cvičení ¨Mentální mapy ¤Bakalářské studium jako stolní hra. nJako to bude hra? nJaké prvky jsou důležité ¤ Literatura ¨Příklady ¤http://www.rvp.cz/ ¨Ke studiu ¤FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155.