MARKETING 2 Rozšířený marketingový mix – 10P •4P •People – lidé, lidský činitel •Packaging – balík služeb, jeho sestavení •Programing – programová specifikace •Partnership - spolupráce •Politics – politické aktivity •Public opinion – veřejné mínění Marketingový mix spotřebitele – 4C •Customer value – užitná hodnota produktu pro spotřebitele •Cost to the costumer – zákaznické náklady •Convenience – „pohodlí“ při získávání produktu •Communication – možnost komunikace před, při a po uzavření transakce Typy spotřebních aktivit •Spotřeba jako prostředek uspokojení základní potřeby •Spotřeba jako zážitek •Spotřeba jako prostředek integrace •Spotřeba jako klasifikace •Spotřeba jako hra strana 5 Chování spotřebitele •Chování, kterým se spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání s výrobky a službami, od nichž očekávají uspokojení svých potřeb. •Souhrn vnějších projevů, činností, jednání a reakcí organismu, dělených podle psychologické povahy na instinktivní, návykové a rozumové. • •Chování spotřebitele patří do multidisciplinárních témat, neboť žádná disciplína není schopná o něm poskytnout ucelený obrázek. Příklad potřeba motivace návštěvníků muzeí •Estetický zážitek •Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí •Potřeba společenské sounáležitosti •Potřeba poznávání •Potřeba úcty a obdivu •Potřeba odpočinku Proces nákupního rozhodování •1. Rozpoznání problému (povědomí o potřebě) •2. Hledání informací •3. Hodnocení alternativ a nákupní rozhodnutí •4. Nákup •5. Ponákupní chování • • • • 7“O“ ( 7 otázek) k chování spotřebitele 1.Kdo jsou zákazníci? – Occupants 2. Co na trhu vyhledávají? – Objects 3. Proč, za jakým účelem? – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu? – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu? – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly)? – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje? - Outlets Kupní role •Iniciátor – přichází s návrhem koupit •Ovlivňovatel – osoba, jejíž názory a rady ovlivňují rozhodování •Rozhodovatel – určuje zda koupit, co, jak a kde •Kupující – provede nákup produktu •Uživatel – zakoupený produkz užívá •Plátce – financuje nákup Typy nákupního chování •Rutinní/ zvyklostní nákup •Limitovaný nákup •Extenzivní nákup •Impulzivní nákup Assaelův model nákupního chování Zaujetí při výběru Rozdíly mezi produkty vysoké nízké Velké, zákazník rozlišuje Komplexní kupní chování Chování hledající rozmanitost Malé, nebo zákazník není schopen rozdíly pořádně rozlišit Disonančně redukční chování Stereotypní, zvykové chování Faktory ovlivňující spotřebitele při nákupu •Vnitřní a vnější vlivy •Osobní, psychologické, společenské, kulturní a situační Osobní faktory •Pohlaví •Věk •Rasa •Ekonomické podmínky •Životní styl •Rodina •Osobnost •Sebeuvědomění • Psychologické faktory •Motivace •Vnímání •Schopnosti a znalosti •Postoje •Osobnost • Společenské faktory •Názoroví vůdci •Rodina •Referenční skupiny - formální (komise) • - neformální (přátelé) • Kulturní faktory •Kulturou označujeme sadu hodnot, názorů a postojů, které jsou akceptovány homogenní skupinou osob a předávány další generaci •Kultura určuje, jak lidé bydlí, co nosí, co jí, jak cestují… •Různé společnosti mají různé úrovně potřeb a různé hodnoty Situační faktory •Náročnost úkolu •Společenské okolí •Fyzické okolnosti nákupu •Čas •Další neočekávané změny prostředí