Systém managementu jakosti 3 ISO 9001 pokračování Měření, analýza, zlepšování •Prokázání shody produktu •Zajištění shody managementu jakosti •Neustálé zlepšování efektivního systému managementu jakosti •Je nutné určit aplikovatelné metody, včetně statistických a rozsah jejich použití Monitorování a měření •Spokojenost zákazníka •Interní audit •Monitorování a měření procesů •Monitorování a měření produktu Spokojenost zákazníka •Monitorovat informace týkající se vnímání zákazníka, zda organizace splnila jeho požadavky. Interní audit •Program auditu – podle složitosti a důležitosti procesů, podle výsledků předchozího auditu •Kritéria auditu •Předmět auditu •Četnost a metody auditu •Zajistit objektivitu a nestrannost auditu. Auditoři nesmějí provádět audit své vlastní práce. Zajištění interního auditu •Management odpovědný za auditovanou část musí zajistit: •Provedení opatření k odstranění neshod a jejich příčin •Ověřit provedená opatření •Vyhodnotit •Předložit zprávu o výsledcích ověřování Monitorování a měření procesů •Aplikovat vhodné metody •Prokázat schopnost procesů dosahovat plánovaných výsledků •Není – li výsledků dosaženo –opatření k nápravě Monitorování a měření produktu •Znaky produktu •V příslušných etapách procesu realizace produktu •Udržovat důkazy o shodě s přejímacími kritérii •Uvolnění produktu a dodání služby nesmí pokračovat, dokud nejsou uspokojivě ukončeny plánované činnosti Řízení neshodného produktu •Produkt, který není ve shodě s požadavky na produkt – identifikován a řízen •Nástroje řízení a související odpovědnosti a pravomoci pro zacházení s neshodným produktem musí být popsány v dokumentovaném postupu Možnosti nakládání s neshodným produktem •Přijetí opatření k odstranění zjištěné neshody •Schválení jeho používání, uvolnění nebo přijetí s výjimkou udělenou příslušným orgánem či zákazníkem •Přijetí opatření k zamezení jeho původně zamýšlených použití nebo aplikací • Další požadavky při neshodném produktu •Udržovat záznamy o povaze neshod a o všech provedených následných opatřeních, včetně výjimek •Produkt po opravě – opakované ověřování pro prokázání shody s požadavky •Zjištění neshody až po dodání nebo zahájení používání – opatření odpovídající důsledkům neshody nebo potencionálním důsledkům neshody Analýza údajů •Shromažďovat údaje pro prokázání vhodnosti a efektivnosti systému a pro hledání zlepšování •Poskytnout informace o • - spokojenosti zákazníka • - shodě s požadavky na produkt • - znacích a trendech procesů a produktů • - dodavatelích Neustálé zlepšování •Organizace musí neustále zlepšovat efektivnost systému managementu jakosti, a to využíváním politiky jakosti, cílů jakosti, analýzy údajů, opatření k nápravě, preventivních opatření a přezkoumání managementu Opatření k nápravě •Zabránit opakovanému výskytu neshod •Dokumentovaný postup: • - přezkoumání neshod • - určení příčin neshod • - Vyhodnocení potřeby opatření • - určení a uplatnění potřebných opatření • - záznamy výsledků provedených opatření • - přezkoumání provedeného opatření Preventivní opatření •K odstranění příčin potencionálních neshod •Dokumentovaný postup: • - určení potencionálních neshod a jejich příčin • - vyhodnocení potřeby opatření k zabránění výskytu neshody • - určení a uplatnění opatření • - záznamy výsledků provedených opatření • - přezkoumání provedeného opatření