10.5.2016 1 Školní věk PedF MU, JS 2016 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Za poskytnutí materiálů děkuji doc. PhDr. Lence Lacinové, Ph.D. Vymezení Mladší školní věk začíná nástupem do školy v 6 až 7 letech a končí 5. třídou ZŠ (v 11 až 12 letech) Starší školní věk začíná 6. a končí 9. třídou ZŠ (prima – kvarta víceletého gymnázia), tedy začíná v 11 až 12 letech a končí (v 15 až 16 letech - adolescence) (někteří autoři – Matějček – odlišují i střední školní věk, zhruba 3. – 5.třída, jako zvláštní a specifické období) 10.5.2016 2 Mladší školní věk – kontext vývojových teorií Mladší školní věk se zhruba překrývá s Gesselovým obdobím dětství, které začíná v 5 a končí v 11 letech života. Podle Václava Příhody je celý školní věk součástí tzv. druhého dětství, které končí až v patnácti letech. Freud – období latence Piaget - fáze konkrétních logických operací Erikson - konflikt snaživosti a pocitů méněcennosti Školní zralost a připravenost pro školu Oblast tělesná, mentální, citové a sociální Tělesný vývoj: zralost - pokud byla započata výměna mléčného chrupu, dokončuje-li se osifikace zápěstních kůstek (což umožňuje rozvoj jemné motoriky) a pokud došlo k celkovému protažení kostry – tzv. první proměně tělesné stavby (první tvarová proměna) 10.5.2016 3 Školní zralost Dostatečná vyzrálost centrální nervové soustavy Lateralizace a rozvoj senzomotorické koordinace Vyspělost zrakové a sluchové diferenciace a grafomotoriky Kresba dítěte zralého pro školní docházku by měla být propracovaná a bohatá na detaily Školní zralost Dítě by mělo být schopno: odlišit práci od hry a fantazii od reality zvládnout základní orientaci v prostoru a v čase znát základní informace o sobě rozlišit základní i doplňkové barvy roztřídit věci podle velikosti, množství a druhu umět napočítat do deseti až dvaceti záměrného zapamatování 10.5.2016 4 Školní zralost/připravenost Dítě by rovněž mělo být schopno: podřídit se autoritě učitele vyrovnat se se situací, kdy není jediným centrem pozornosti dospělé osoby alespoň deset minut vydržet u úkolu a dokončit ho. Motorický vývoj Na velmi dobré úrovni celková koordinace pohybů Obratnost a výkonnost jsou i důležitou složkou sebehodnocení dítěte a důležitým faktorem postavení školního dítěte v rámci vrstevnické skupiny Fyzická nedostatečnost pak naopak bývá terčem posměchu a příčinou odmítnutí vrstevníky Kolem 10. roku nabývá fyzický růst dítěte nejvyšší intenzity. Děti v tomto věku bývají snadněji unavitelné, ale jejich síly se rychle regenerují. 10.5.2016 5 Kognitivní vývoj - zaměření a pozornost Mladší školní věk je obdobím „střízlivého realismu“. Dítě již dobře rozlišuje mezi fantazii a realitou. Realita jej velmi zajímá, což se projevuje i v jeho zájmech. Rádo se zabývá věcmi konkrétními, názornými. Obvykle ochotně pomůže s činnostmi, jež přinášejí viditelné výsledky – vyrábění nějakých věcí, vaření, opravování apod. Pozornost v tomto věku je již dostatečně zralá, aby ji dítě bylo schopno zaměřit (a udržet) i na méně zajímavý podnět, než jakým je hra (jak tomu bylo v předškolním věku). Zvyšuje se intenzita, stabilita i rozsah pozornosti. Díky schopnosti zaměřovat svou pozornost si školák dokáže lépe všímat detailů. Kognitivní vývoj – myšlení Myšlení dítěte školního věku se od myšlení předškoláka kvalitativně liší. Školák by již měl být ve svém myšlení schopen decentrace (vnímání více aspektů problému). V 7 až 8 letech by mělo dítě zvládat klasifikaci a třídění předmětů alespoň podle dvou znaků. Měl by si osvojit schopnost zahrnutí (inkluze – tedy zařazení prvku do třídy) a seřazení prvků podle nějakého pravidla (například od nejmenšího k největšímu). V poznávání světa a porozumění vztahům mezi věcmi by již měl rozumět pravidlu konzervace (uchování množství, objemu změnou viditelných znaků věci nedochází ke změně její podstaty) a reverzibility (vratnosti určitých změn). 10.5.2016 6 Emoční vývoj Z hlediska vývoje emocí je pro mladší školní věk charakteristická především značná stabilita citů. Převládající pozitivní valence emocí Emoce v tomto věku mají spíše nižší intenzitu. Vývoj identity Identita dítěte a jeho hodnocení sebe samotného je do značné míry závislé na hodnocení okolí, zejména pak autorit (rodiče, učitelé) S postupujícím věkem a začleňováním se do kolektivu hraje stále důležitější roli hodnocení ze strany vrstevníků. Dítě přijímá a objevuje nové role a experimentuje s nimi. Do utváření identity a sebepoznávání též vstupuje introspekce 10.5.2016 7 Morální vývoj období striktního chápání morálky, pravidel a společenských norem a lpění na jejich dodržování později dítě přestane přejímat morálku autority nekriticky a striktně a začne do svého uvažování o morálnosti určitého chování zahrnovat i úmysl daného člověka a specifický význam konkrétní situace. Problémy Podrobná znalost typického vývoje dítěte školního věku, jeho specifik a případných odchylek je podstatná zejména pro pracovníky pedagogicko psychologických poraden, školní a dětské klinické psychology, pracovníky dětských poradenských center. Vyšetření školní zralosti dítěte, jehož závěr může být podkladem pro případný odklad školní docházky. Potřeba diagnostiky a nápravy příčin školního neúspěchu. Příčinou školního neúspěchu může být snížená úroveň rozumových schopností nebo nerovnoměrné nadání. Příčiny neúspěchu mohou být též mimointelektové, způsobené vývojově podmíněnými změnami nebo nepříznivým somatickým či psychickým stavem dítěte.