Nadané děti Lektorka: Doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. Katedra psychologie FSS MU portes@fss.muni.cz Příprava kurzů pro psychology a pedagogy Institut výzkumu dětí, mládeže H i 11 11 fl 11* I danedeti.cz Osnova • Současná východiska u nás • Stručný historický vhled • Některé typy nadaných dětí • Přehled možných pedagogických přístupů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků Současná východiska Legislativa • Česká legislativa (Školský zákon č. 561/2004 Sb), vstoupila v platnost 1.1.2005 • poprvé vymezuje pojem Mimořádně nadaný žák a specifikuje základní rámec vzdělávání těchto žáků VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH §12 Mimořádně nadaným žákem se rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech Vyhláška č. 73/2005 Sb • přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího, • vytvářet skupiny pro mimořádně nadané žáky, • obohacovat učivo, • vzdělávat pomocí individuálního vzdělávacího plánu, jehož rámcový obsah je vymezen ve vyhlášce Č. 73/2005 Sb. (Po nástupu mimořádně nadaného žáka do školy,nejpozději však do 3 měsíců po zjištění jeho mimořádného nadání.) Umíme poznat a vzdělávat nadané žáky? Ředitel PPP pro Prahu 3 „Nadaní žáci nejsou problémem. Vždyť nadaný se ve škole na první pohled vymyká, psychologové takového žáka rozpoznají díky léty osvědčeným metodám a nudu v základní škole vyřeší encyklopedie nebo úkoly navíc. No a pro starší žáky dobře postačí víceletá gymnázia...." Národní institut dětí a mládeže MŠMT Chybí koncepce pro oblast péče o děti nadané v kognitivní oblasti Málo financí, velká byrokracie kolem grantů V naší společnosti je obecně velmi malá společenská poptávka po talentech. Publicita kolem výsledků práce kognitivně nadaných je velmi slabá. Nedostatečně je podporováno dobrovolnictví. >převládá bezradnost, někdy i nezájem a neochota chybí motivace), > kontrast mezi deklarovanými podmínkami a skutečností (např. podmínky společného vzdělávání žáků všech úrovní nadání ve stejné třídě atd.)9 > ale i obecně nepochopení celé problematiky rozvojových potřeb zejména mimořádně nadaných žáků. Diskuse o současných problémech > http://www.talnet.cz/talent-nejen-na-internetu Co si myslíte vy? Jak se problematika nadaných řešila a rozvíjela ve světě? Otázka: ? Co je to genialita í □ Psychopatologie (Lombroso) □ Jednostranný vývoj □ Nový živočišný druh LM.Terman (1877-1956) První longitudinální výzkum nadaných dětí (1528 dětí) • Nominace učiteli • IQ test • IQ vyšší než 135 Genetic Studies of Genius 1925-1959 Otázky: Co je to rozumové nadání ? o Jaké jsou nadané děti f L.M.Terman (1877-1956) NADANÍ □ neznamená jednostranný vývoj, □ neplatí („brzy zralý, brzy shnilý") □ je možno odhalit už v dětství □ jedinci jsou sociálně, emocionálně, fyzicky zdatní L.M.Terman - jaké jsou nadané děti? „Nadané děti jsou nejen akademicky výjimečné (academically superior), ale jsou rovněž nadprůměrné po stránce fyzické, zdravotní a v oblasti sociálního přizpůsobení, a mají rovněž nadprůměrné morální postoje, měřeno testy charakteru a vlastností" (1925, str. 230). L.M. Terman - Jak se poznají nadané děti? Sociální stereotypy Speciální opatření Důsledky Termanova výzkumu □ Investice □ Vyhledávání nadaných □ Tvorba vzdělávacích programů Melita Odenová (1968) Retrospektivní výzkum Termanova vzorku 100 nejúspěšnějších (A) X 100 nejméně úspěšných (C) Retrospektívni studie LM.Terman > Hlavní rozdíly mezi skupinami: . 7 bodů IQ (157 x 150) • non- kognitivní faktory: • vytrvalost • motivace ..commitment to work" vytrvalý trénink, praxe podpora ze strany rodičů Nositelé Nobelovy ceny Otázka Co je tedy důležité kromě IQ? J.Renzulli > Ne pouze IQ „What makes giftedness -reexamining a definition" (1978) Renzulliho tříkruhový model Školský zákon v USA 1980 vyhlášení celonárodního programu Jacobs K. Javits Gifted and Talented students educational act Cíl: Identifikovat žáky a studenty, kteří by pravděpodobně nebyli zahrnuti do speciálních vzdělávacích programů pro nadané. Které? • Ekonomicky znevýhodněné • S nedostatečnou znalostí angličtiny • S nerovnoměrným profilem schopností • S poruchou učení, chování nebo dalším znevýhodněním (twice exceptional) Jak tedy poznáme nadané dítě? Nadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oBlain£di--a4d£ré skóruií vysoke^ve" ' wkgnxa^ schopností Termanův mýtus IQ ukazuje potenciál dítěte k učení, ale nejde o zcela dostačující a spolehlivý nástroj k ohodnocení jeho skutečného potenciálu." Nová definice > Paul Witty (cit. Khatena, 1982), : „...nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení." Důležité závěry > Nadání se rovněž muže vyskytovat pouze v dílčích, specifických oblastech > Angažovanost v úkolu (task commitment) není synonymem pro rozsah pozornosti, akademický výkon, ale spíš pro entuziasmus, flow, ponoření se do určitých problémů. Psychologické metody > Důraz na informace o tzv. silných a slabých stránkách 1A Ocrázkovv slovník ID Verbálni analogie (Gc, Gfi 1B Synonyma 1C Antonvina (Gc)' Celkové intelektové schopnosti {FS) 2 Paměť na jména (Gir) 3 J_. ? Formováni Prostorové vztahy (&)' Kognitivní efektivnost (CE) 4 Zvukové vzoice-Hlas (&] 7 6 Vizuálni porovnávaní (Ci) 7 Obrácené číselné řady (Gun) konceptů Jaké je nadané dítě ? Jak se pozná? Mýtus Všechny děti jsou nějak nadané 01^ lnbeligenoe Qurtiert (5cora cn Wschsiar Adut IhtcligD-i:c ScaJe) IQ DISTRIBUTIDH Základní charakteristiky • poznávací charakteristiky; • charakteristiky učení; • nekognitivní charakteristiky; • vývojové hledisko. Poznávací charakteristiky ákladní charakteristiky Ml tah příčina-následek, statné souvislosti. n FIÍiTi ÍI¥ííi rcilíOl m uhodobá paměť en hluboký záiem 1. Žádný seznam tzv. typických charakteristik nemusí vystihnout nadání dítěte. 2. Pokud určité charakteristiky u dítěte nenacházíme, neznamená to, že není nadané. 3. Dítě musí mít příležitost tyto charakteristiky ukázat (zvídavost). Ale: Typické poznávací charakteristiky mohou ve vyučování působit rušivě. Zábrana správné identifikace ztah příčina-následek, odstatné souvislosti. n FIÍiTi ÍI¥ííi rcilíOl m uhodobá paměť en hluboký záiem Problém _ Odmítají dělat příliš jednoduché úkoly, hry, odmítají dril. Rychle znají správnou odpověď, vykřikují, vyrušují. Mají problém smířit se se vším nelogickým (tradice). Neradi mění činnosti a úkoly. Nepotřebují učební látku tolik opakovat, jsou netrpěliví, když jsou ostatní pomalí. Vykřikování, komentování, používají slova, kterým ostatní nerozumí. Hodně se ptají, příliš „filosofují". Pokládají nekonečné otázky, silná vůle, odmítají direktivnost, stejné očekávají od ostatních. Mohou dávat přednost svým zájmům před učením jiné látky. Nadané x šikovné dítě Umí odpovídat. Zajímá se. Má dobré nápady. Odpovídá na otázky Klade další otázky. Je zvědavé. Má neobvyklé nápady. Zajímají jej detaily, rozpracovává, dokončuje. Je samostatné, často pracuje sám. Většinu už zná. Víc mu vyhovuje společnost starších dětí. Dělá závěry. Vytváří nová řešení. Dobře se cítí, když se učí (něco nového). Přijímá mformac Využívá informace. r Sleduje pozorně. Je spokojené s vlastním učením výsledky. Je velmi sebekritické. Některé skupiny nadaných dle profilu poznávacích schopností . časní čtenáři > http://www^outube.coiTi/watch?v=8-VJ_9A5azl&feature=related Časní čtenáři Zdokonalování schopnosti číst > První knížky kolem 4. roku > Kolem 5.roku i náročnější knihy s abstraktními pojmy, cizí slova noviny, sledují zprávy, publicistika... > Spontánní zájem o čtení a informace Hračky pro předškoláky ? Zvířata (dinosauři, motýly, rostliny, hmyz, houby, květiny...) mytologie, Egypt, Staré Řecko a Řím, mumie, sluneční soustava, katastrofy, meteority, asteroidy, zeměpis, vlajky,mapy, grafy, matematika, auta, motory (jak věci fungují), elektřina, chemie- Mendělejova tabulka, křížov pocitap David, 4.5 let > jak funguje leto a zima: kdiž je naše planeta u slunce je to léto a kdiž je co nejdál od slunce je zima > jak funguje den a noc: planeta se pořad toči a slunce pořad sviti na jednu stranu a kdiž je na opačne strane zemnekoule u nas je noc ale v americe je den a kdiž sviti zase na stranu kde je česko u nas je den a v americe je noc Schopnost klást záludné otázky ►Vyspělá schopnost myšíehk ►zrychleného řečového vývoje ►zvídavosti, zájmů y > Tomáš, 3 roky > Co je to vzduch? Kam až sahá? Proč neodlétne? V Otázky týkající se: politiky, nukleárních válek, zabezpečení světového míru, v • v g v r ■ "O znečistení, zdroju energie.... > Budu to stále já, až vyrostu? —^ -potřeba detailního vysvětlení fenoménů, událostí, jevů, detai Rychlý řečový vývoj- může být problémem v sociálních vztazích > 6 let a 7 měsíců > Já:"Lidi hrajou hry, aby se pobavili a pocvičili si mozkové závity." M:"To nejsou závity, to jsou neuronová spojení!,, > Ještě jsem ho sprchovala, když nám táta přišel říct, že začala Planeta života, na kterou se chtěl Matyáš dívat. Matyáš se na mne rozčiloval:"Budu čistej, ale hloupej!" > Myje se a zase si namočil v umyvadle rukáv. Já: "Už jsi zase mokrej, co?" M:" A proč to tak zlověstně povídáš?,, > Přednáší o elektronkách prababičce upoutané na lůžko (nemůže chudák utéct). Skoro po hodině vyjde:" Já jsem prababičce vysvětlil, co je to sinusoida a ona je z toho celá chytrá!,, > ekzekutor Pohrávání si s pojmy Aleš, 2 roky 8 měsíců: > Děda: „ Ty jsi ale čtverák!" M: „Ne! Já jsem obdélník!" Matyáš, 6 let: > Diktuji mu diktát. M: „Diktát je dokončen. Ty jsi moje malá diktátorka!" Pozor: Jazyk jako překážka v komunikaci s vrstevníky Hypotéza, domnívám se, kvalita, symboly, team, exekútor, systém.... ČAS > Zájem o hodiny od 2 let > strukturace času - dny, týden, hodina, měsíc..... Emoční charakteristiky > Smysl pro spravedlnost > Hlubší emoční reakce Identifikační škály > FSSMU > http://www.nadanedeti.cz/index.php7stranka id=67 MŠ Kopřivnice http://skolkv.koprivnice.orq/sipvz/dotaznik.html. Problém nastává, když jsou otevřeny k jiným podnětům, než jaké ve škole dostávají. Charakteristiky Vzdělávací potřeby M Příležitost řešit logicky náročné úkoly Příležitost zkoumat věci z různých souvislostí. následek, podstatné souvislosti, Dostatek času na ponoření se do pozornosti, problému. Rychlé zvládnutí základního učiva, menší potřeba opakování.Důraz na učení se novému. Příležitost rozvíjet jazykové schopnosti, cizí jazyky. vnitřní motivace Podnětné úkoly, činnosti, představení nových oblastí. Různorodost zájmů nebo jeden hluboký zájem Příležitost vybrat si určitou oblast a jít do větší hloubky při jejím zpracování. Když dítě nemá dost podnětů, může docházet ke vzniku sociálních a emočních problémů > Ve školce je nuda, hry dětské, hloupé to, co dítě zajímá se tam nedělá > nerozumí si s dětmi, vzdalování se ostatním > pocit odlišnosti po vstupu do kolektivu Předškoláci mají tendenci srovnávat své vlastní výkony mezi sebou, teprve kolem 7 let je začínají porovnávat s normou - tj. se svými vrstevníky a snaží se normě přizpůsobit - důležitá role učitelů! V australské studii 60 předškoláků, kteří uměli číst v době nástupu do 1. třídy, výrazně snížilo výkon ve čtení 40 z nich a někteří přestali číst úplně. Ti, kteří nezměnili svůj výkon patřili k těm, které učitele ve čtení podporovali. > snižování sebepojetí IVP > http://wwwjpppxz/images/stories/doc/nadani/ostatni_sou e_ivp_mimoradne_nadaneho_zaka.pdf Pozor na tzv.nálepkování Ty jsi takový génius! „Malí Einsteinci" 2. Nadané děti vyvíjející se velmi nerovnoměrně Oblasti nerovnoměrností > Fyzická > Emoční > Poznávací > Sociální Co je důležité • Naučit se odhalit schopnosti (i nedostatky) nadaných dětí v různých oblastech. • Umožnit dítěti rozvíjet se třeba jen v jediné oblasti Velké nerovnoměrnosti > Pokud jsou rozdíly (diskrepance) velké, je vhodné začít uvažovat o tzv. dvojí výjimečnosti (pozor na překlad) Dvakrát výjimeční Nadané děti s handicapem Definice > Chytré děti s významnými problémy v oblasti učení" > Tyto děti se jeví jako průměrné, jelikož jejich nadání a porucha se vzájemně ruší. > Paradoxní žáci Základní východiska dvojí výjimečnosti Rozumové nadání + Porucha učení 1 Podvýkon, neprospěch, stagnace rozvoje psychické problémy.. Nadané děti s poruchou učení Co je dyslexie? s Chápeme ji jako chronickou poruchu, jako celoživotní postižení. Vymezení dyslexie „Dyslexie je specifická porucha učení neurobiologického původu. Je charakterizována obtížemi v přesném a/nebo plynulém rozpoznání slova a sníženými schopnostmi hláskovat a dekódovat. Tyto obtíže obvykle pramení z deficitu ve fonologické složce jazyka, který je často nečekaný vzhledem k dalším kognitivním schopnostem a poskytnutí efektivních instrukcích ve vyučování." (str.2) Otázka pro ředitele 80 základních škol v Brně: Máte ve škole rozumově nadané dítě s dyslexií Ne, v naší škole jsou buď nadané děti nebo děti s poruchami učení. 3954 300 učitelů z celé ČR Setkali jste se ve své praxi s nadaným žákem s poruchou učení? Proč je tak obtížné tyto děti identifikovat? Chybné předpoklady 1 .Nadané dítě šikovné dítě 2. Nadané dítě = úspěšné dítě ve všech předmětech 3. Nadané dítě = chytré X Dítě s SPU = není chytré Handicapy ^ ve fonologickém zpracování řeči (obtíže v rozpoznání, uchovávání a vybavování základních funkčních jednotek řeči, tedy tzv. fonémů), ^ v rychlém vybavování přesných slov, jež označují předmět nebo vyjadřují myšlenku, ^ v paměti, zejména krátkodobé, sekvenční a mechanické, s v pracovní paměti, zejména ve schopnosti podržet akustické nebo řečové informace v krátkodobé paměti a současně zpracovávat přicházející novou informaci, s v pracovní rychlosti, tedy ve schopnosti rychle přijmout, zpracovat a použít novou informaci, s ve schopnosti sluchového a sekvenčního, tedy po sobě jdoucího zpracování informací, ^ v exekutivních funkcích, zejména ve schopnosti plánovat, organizovat, realizovat i měnit vlastní poznávací úsilí. ^ v koncentraci pozornosti v určitých oblastech. Schopnosti s Schopnost vysoce logického způsobu myšlení, ^ schopnost řešit mentálně náročné úkoly a problémy, s schopnost zdůvodňovat, argumentovat, ^ schopnost systémového zpracování informací, s schopnost rychle pochopit celek, ^ schopnost hledat souvislosti mezi myšlenkami, událostmi a předměty, ^ vytrvalost při zvládání logicky náročnějších úkolů, ^ dobrá základna znalostí v určitých oblastech, ^ upřednostňování nového a složitého, ^ zvídavost, schopnost samostatného vyhledávání informací, ^ verbální a /nebo vizuálně-prostorové schopnosti, ^ tvořivost, imaginace Charakteristik říčina-následek, podstatné vislosti la 1 centrace pozornosti. Handicap V rychlém zpracování řeči. V rychlém vybavování přesných slov. V pracovní paměti. V pracovní rychlosti. Ve schopnosti sluchového a sekvenčního zpracování informací. V exekutivních funkcích v koncentraci pozornosti v určitých oblastech Schopnosti + handicapy= paradoxní výkony Proč je tak těžké tyto děti identifikovat? 1. Legislativa > § 12 (1) Mimořádně nadaným žákem se pro účely této vyhlášky rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech. Ve vztahu k SPU > Děti s poruchami učení patří mezi skupinu dětí se specifickými vzdělávacími potřebami (§ 16), tj. mezi zdravotně postižené a znevýhodněné. > „Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním." Problém? > Pro většinu nadaných žáků a studentů s poruchou učení to však obvykle znamená, že jsou identifikováni buď jako „nadaní" nebo „s poruchou učení" a následně vzděláváni a vedeni v souladu s touto jedinou identifikací. Definice > Brody a Mills (1997) definují tuto populaci následovně: > Studenti, kteří jsou nadaní a zároveň mají poruchu učeni jsou ti, kten maji vynikající nadání nebo talent, jsou schopni podat vynikající výkon, ale mají rovněž poruchu učení, která znesnadňuje některé aspekty jejich akademického výkonu. 2. Chybné předpoklady? 1. Nesprávný předpoklad v Zák nemůže být mimořádně nadaný a současně mít poruchu učení V pozadí tohoto předpokladu stojí často stereotyp nadaného žáka. ■ opnost přemýšlet o tvořivých řešen ecifické schopnosti (umělecké, hude schanické). ýborná pam obré schopnosti eobvyklá schopnost vidět vztahy mez yšlenkami a koncepty. ýjimečná schopnost úsudk Angažovanost v úkolu, motiva Touha znát, zkoumat a objevov ada speciálních schopností, smysl Hovoříme o : Nálepkování, zařazování dětí do pevných vzdělávacích kategorií Co nálepkování způsobuje ?: Změnu výkonových očekávání Změnu vzdělávacích priorit Požadavek diagnózu přijmout 2. Nesprávný předpoklad > Žák, který selhává v triviu nemůže být nadaný > Paní učitelka ZŠ: Škola zařazuje děti do kategorií podle úspěchu nebo neúspěchu prvořadě v oblasti trivia. Pokud dítě vyniká v jiných oblastech, například v prostorové představivosti, tvořivosti a podobně, nemá možnost to prokázat a není hodnoceno jako nadané. §=5?$^ 3. Nesprávný předpoklad > Porucha učení se projeví v češtině a nadání v matematice > Nadání i handicap se obvykle projevují v rámci jednoho předmětu: i Dualita projevu schopnosti učení 4. Vývojové hledisko Neporozumění vzájemnému vztahu mezi nadáním a poruchou učení Paradoxní žáci i Paradoxní výk Východisko pro naši úvahu Přítomnost nadprůměrných schopností a různě závažných handicapů je typickým znakem všech nadaných dětí s poruchou učení. Paradoxní výkony > Paradox 1: Jednoduché učivo je těžké a těžké je jednoduché Na matematiku je velmi šikovný, má výborné logické myšlení. Dost mě ale zarazila například násobilka. Hlavně rychlost a zapamatování si násobků, jak jdou po sobě. A stejně tak i písemné násobení nebo dělení se zbytkem. To musí pořád dost procvičovat a vlastně v tom pořád dělá chyby. Jakmile je ale příklad logický, nemá problém. A to samé platí i v češtině. Když může začít používat logiku, tak podá vždycky stoprocentní výsledek, ale jakmile je to založeno na jednodušším, často pamětném učení, tak to je opravdu pro něj o dost těžší. Paradox 2: Schopnost porozumět složitým vztahům, ale problém podchytit a zapamatovat si izolované detaily • Holistické myšlení, schopné podchytit celek Problém: selhávají v pamětném učení, což může tuto schopnost zakrýt. Martin > V dějepise si vždycky musím uvědomit souvislosti, jinak to nejde. Nějak si zapamatuji první letopočet a potom vím, jak ta událost dlouho trvala, kdy došlo jinde k jiné události a tak si to spíš odvozuji. Prostě si nikdy nevybavím ty letopočty přesně. (Logicky odvodí celý postup řešení, zapomene udělat některý krok v nutné sekvenci, aby byl výsledek správný) Paradox 3: Schopnost řešit složité úkoly, ale problém popsat jednotlivé kroky řešení Potíže při učení jim dělá čekání na malé, vzájemně spíše oddělené a nepropojené úseky učiva, preferují celek. Paradox 4: Rychlé neslovní myšlení a neplynulá řeč > Obtíže spojené s pohotovým slovním vyjadřováním a vybavováním přesných pojmů souvisí přímo s řečovou podstatou dyslexie. Gustav Mám význam, vím, co chci říct a nedokážu najít slovo. Stává se mi to často, když chci vyjádřit něco, co ve mě nějakou dobu vnitřně probíhalo, nad čím jsem nějakou dobu hodně vnitřně přemýšlel. V ten moment ale nejsem schopen najít ta slova i když je mi zcela jasný celý smysl toho sdělení. Ve škole mi to ale moc problém nedělá, tam dostanu něco a zase to vracím ve stejných slovech nebo ve slovech vlastních, ale není to nic, o čem bych sám přemýšlel, nebo něco čím bych se opravdu vážně zabýval. 5. Kompenzace Kompenzace: maskování schopností i handicapů > dekompenzace > únikové strategie - výukový deficit Důsledek neodhalené kompenzace Úsilí f úspěch Co vzniká chybným ohodnocením schopností dítěte? Maskování schopností a handicapů Nesprávná očekávání Další snížení možnosti ukázat schopnosti Jaké nápadné charakteristiky můžeme nejčastěji pozorovat ve třídě? > Chytré dítě, které vyrušuje ve vyučování, > Verbálně nadané dítě s problémy v písemném projevu, > Chytré dítě s problémy se sluchovou a mechanickou pamětí, > Dítě, které zvládá náročné matematické operace, ale bojuje s jednoduchou aritmetikou, > Dítě s velmi nerovnoměrným vývojem. > Dítě, které se rádo učí, ale nemá rádo školu. > Dítě, které je velmi tvořivé. Sluchově sekvenční Vizuálně-prostorový Myslí zejména ve slovech Dobrá sluchová paměť, diskriminace Orientuje se čase Učí se pokusem a omylem Postupuje sekvenčně od jednoduchého ke složitějšímu Dobře vnímá detaily Rychle píše, čte Jednoduše ukáže postup řešení Dobře se učí nazpaměť Spokojí se s jednou správnou odpovědí Dobře se učí cizí jazyky > Myslí zejména v obrazech > Dobrá zraková paměť > Dobře se orientuje v prostoru > Učí se celek > Hledá vztahy mezi koncepty > Komplexní pohled mu nedělá problémy, bojuje s jednoduchým sekvenčním materiálem > Dobře čte mapy > Problém řeší intuicí > Vytváří neobvyklá řešení problémů > Tvořivost,mechanická, technická Sociální a emocionální problémy Dvojitý handicap > úzkost, > obranný postoj, > nízká sebedůvěra, > zranitelné sebepojetí, > intenzivní strach, > frustrace. Z dopisu maminky „Považuje se za hloupého, špatného a divného.Verbálně je velmi, někdy až moc, zdatný. Má velké všeobecné znalosti a velice vybroušený smysl pro humor. Schválně se odlišuje. Pochopil, že přizpůsobit se nedokáže a „jinosť si zvolil za svoji cestu. Přesto je to pro něj východisko z nouze a rád by byl stejný, jako všichni. Neustále o sobě pochybuje. Velice rychle se vzdává, když má pocit, že něco nezvládne. Nesnáší neúspěch, ale ani nechce být chválen. Je to pro něj příliš zavazující... „ Co je důležité: > Vyhýbat se tzv. nálepkování a zařazovaní dětí do neměnných vzdělávacích kategorií. > Nadané děti s poruchou učení mohou mít výjimečně rozumové schopnosti, stejně tak jako nadané děti bez poruchy učení mohou mít i závažné nedostatky. > Přítomnost nadání se v počátcích školní docházky nesprávně odvozuje pouze od úspěchu v triviu. > Nadaní a porucha učení se ve většině školních předmětů projevují společně, jako selhávání a vynikání. Požadavky na úpravu způsobu vzdělávání 1. Strategie rozvoje schopností 2. Přizpůsobení přístupu k učení 3. Kompenzační strategie Intervenční strategie: nácvik specifických dovedností jak ve vztahu k deficitu, tak současně i ke schopnostem. High hopes, Gold Nadané dítě s Aspergerovým syndromem Dopis paní učitelky ZŠ Dovoluji se na Vás obrátit s prosbou o konzultaci. Učím na Základní škole ve skupince nadaných dětí. Mám ve třídě chlapce, který je vyšetřen v PPP, je mimořádně nadaný, ale projevují se u něj některé poruchy chování. Psychomotorický neklid, nesoustředěnost a jiné Tyto poruchy a zvláštnosti vchování se v poslední době zhoršují a moje nápravné metody nemají přílišnou odezvu. Odmítají dělat příliš jednoduché úkoly, hry, odmítají dril. Rychle znají správnou odpověď, vykřikují, vyrušují. Mají problém smířit se se vším nelogickým (tradice). Neradi mění činnosti a úkoly. Nepotřebují učební látku tolik opakovat, jsou netrpěliví, když jsou ostatní pomalí. Vykřikování, komentování, používají slova, kterým ostatní nerozumí. Hodně se ptají, příliš „filosofují". Pokládají nekonečné otázky, silná vůle, odmítají direktivnost, stejné očekávají od ostatních. Mohou dávat přednost svým zájmům před učením jiné látky. Rozlišující charakteristiky Nadaný Nadaný s Aspergerovým syndromem Normální, může se podobat dospělému Pedantská Reakce na rutinní činnosti Pasivně rezistentní, někdy více protestuje Velmi nízká tolerance změny, agrese Společensky sdílený humor Chápe humor - hra se slovy, ale nerozumí humoru, který vyžaduje sociální reciprocitu Motorická neobratnost Většinou není typická pro nadané 50-90 % Nejsou typické Téměř vždy Dobrý Obvykle chybí Není typické Může se vyskytovat Nadaní nebo hyperaktivita? Nadaní a hyperaktivita? Diagnostická kritéria Děti chronicky trpící: • nepozorností • nadměrnou aktivitou • impulzivitou Dítě s ADHD Nadané dítě Obtíže udržet pozornost v jakékoliv situaci. Problémy soustředit se, když se nudí. Snížená vytrvalost v úkolech, kde nenásledují okamžité důsledky (hodnocení apod.) Snížená vytrvalost v úkolech, které se dítěti zdají být nepodstatné. Boj s autoritami — Problém přizpůsobit se pravidlům Napadání pravidel, snížit jejich význam apod. Jak odlišit nadání a ADHD? • Vyšetření dítěte ve známém prostředí. • Schopnost se vrátit k řešení úkolu po vyrušení. • Pozorování dítěte rodiči. Vzdělávání IVP Dvojitá diferenciace Vzdělávací plán pro nadaného žáka s poruchou učení Jméno Ročník: Škola: Datum: Schopnosti: Zájmy: Nedostatky: Schopnosti /zájmy rozvoj Akomodace přístupu k učení Kompenzační strategie Intervence/náprava 126 Typologie z hlediska mimointelektových faktorů Nadané děti s různými styly učení Badatelé Řešitelé Vývojové hledisko Vývojové křivky jedinců s různou úrovní nadání Rozdílný vývoj nadání v dětství Sociální a emocionální problémy > vztahy k vrstevníkům > sebekriticismus, perfekcionismus > sebepojetí - akademické x fyzické > multipotencionalita > pocit odlišnosti > nekonformita, odmítání autorit Metody pro identifikaci Pedagogické metody Výhoda pedagogických metod > výkon dítěte není omezen žádnou pevnou hranicí, žádným tzv. stropem Pozorování > Chování je určitá forma komunikace, sdělení, nejčastěji vedená snahou získat pozornost, kontrolu nad určitou situací nebo naopak snahou se něčemu vyhnout. > Proč se tak dítě chová? > Podmínkou je: • sledovat dlouhodobě, • zaznamenávat délku i nápadnost určitých projevů, • sledovat do jaké míry, případně v jakém smyslu zasahují pozorované charakteristiky chování do školního výkonu dítěte. Ale pozor: Podobné projevy chování u různých dětí nemusí současně znamenat vždy stejný problém Nuda? Další metody > Strukturovaný rozhovor > Rozbor portfolia > Analýza konkrétních produktů činnosti: • Schopnost zaměřit se na problém. • Úroveň použitých zdrojů k řešení problému. • Různorodost použitých zdrojů. • Vhodnost použitých zdrojů. • Logika zpracování. IPPP http://www. ippp.cz/index. php?option=com_content &view=category&layout=blog&id=52<emid=173 > Škály pro posouzení dítěte učitelem > Škály pro posouzení dítěte rodičem > Škály pro posouzení dítěte spolužáky • Koho bys požádal o pomoc s těžkým příkladem v matematice? • Kdo má neobvyklé nápady? • Kdo umí něco hezkého vytvořit? • Kdo umí napsat nejzajímavější příběh? Pokračování ^Dynamické testování ^Identifikace v rámci rozšířené vzdělávací nabídky ^Výsledky didaktických testů ^ Účast a dobrý výsledek v soutěžích Základní identifikc schéma Pedagogický přístup k nadané populaci yhodnocení A plánování Profil řizpůsoben Vzdělávání Komunikac onitorován Plánování Úpravy vzdělávání mimořádně nadaných žáků • Obohacování učiva • Akcelerace vzdělávání • Seskupování +Vytvoření individuálního vzdělávacího plánu Akcelerace vzdělávání Výhody a nevýhody > Podávají vyšší akademický výkon > Vyšší motivace > V náročnějším prostředí si vytvářejí lepší pracovní návyky X > Akcentuje pouze otázku vzdělávání > Mezi staršími spolužáky mohou být akcelerovaní sociálně a emocionálně nevyzrálí, mohou mít problémy se sociální integrací, a tím být v novém třídním kolektivu sociálně a fyzicky znevýhodněni > Akcelerace nebere v úvahu nerovnoměrnosti vývoje dítěte Obohacování učiva Výhody a nevýhody > Žák je vzděláván v kmenové třídě se stejně starými > bere více v potaz individuální schopnosti žáka, jeho učební styl, motivaci a vzdělávací potřeby, > umožňuje hlubší rozvoj zájmů,výrazně stimuluje tvořivost, vlastní iniciativu. X > Obvykle není jasně specifikován vzdělávací cíl, > pro učitele je obtížné připravit různé didaktické materiály pro obohacování učiva odlišně nadaných žáků ve třídě, > nadaní žáci nejsou tolik motivováni k podávání maximálního výkonu a k rozvoji svých schopností po dobu celého vyučování, > nedochází k rozvoji studijních návyků, sebeprosazování apod. Seskupování žáků Výhody a nevýhody > Poskytuje možnost sjednotit vývojovou úroveň žáků a jejich vzdělávací potřeby s formou a metodami vyučování, > učitel se může zaměřit jen na velmi malé rozpětí schopností vyučovaných žáků, > formuje se prostředí stimulující další rychlý rozvoj schopností. > Nadaní žáci jsou trvale „označeni" (stigmatizovaní), čímž mohou mít pocit odlišnosti a vyčlenění z vrstevnické skupiny, > vlivem zvýšené soutěživosti v homogenních seskupeních může dojít ke sníženi akademického sebehodnocení nadaných žáků, > jde o alternativu vzdělávání vhodnou pouze pro větší města, s dostatečným počtem nadaných žáku. Neplatí, že nadaní žáci • nemají žádné problémy • jsou úspěšné ve všech předmětech • mají výborný prospěch • nepotřebují pomoc • rádi chodí do školy • jsou poslušní. Všechny typy nadaných dětí potřebují: > Správnou identifikaci > Materiály, podněty, rozvoj > Prostupný vzdělávací systém > Vzdělané učitele > Emoční podporu