Interpretace dětského výtvarného projevu, PS 2015 Interpretace – volný výklad výtvarného produktu – tvorby a umění nebo produktů dětí a art brut s možností akcentování přibližných obsahů. Interpretace umožňuje uplatnění osobního názoru. Interpretace výtvarného díla může být verbální ale i neverbální (interpretace převodem obrazu do nově vytvořené kompozice, objektu do performance, prožitku plošného či prostorového díla do hudební či dramatické improvizace. V tomto předmětu půjde o verbální – textovou interpretaci dětských kreseb a maleb, která bude předložena k zápočtu v následující formě (viz níže). Doporučená osnova: 1. Námět obrazu 2. Motivy, symboly, děje a prostředí na obraze znázorněné 3. Interpretace zobrazeného – výklad z pohledu psychologie, teorie umění, výtvarné pedagogiky, antropologie a sociologie. 4. Charakteristika vývojového období 5. Technologie 6. Celkový dojem 7. Slovo dítěte - autora Doporučená literatura Babyrádová, H. – Křepela, P.: Spontánní umění. Vydavatelství MU. Brno 2010, David, J.: Století dítěte a výzva obrazu. Vydavatelství MU. Brno 2008, Babyrádová, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. Nakladatelství Masarykovy univerzity. Brno 1999, Babyrádová, H.: Rituál, umění a výchova. Nakladatelství Masarykovy univerzity. Brno 2002, Výtvarná výchova a mody její komunikace. Sborník sympozia České sekce INSEA. Univerzita Palackého v Olomouci. Olomouc 2004 ,Babyrádová, H.: Výtvarná dílna. Vydavatelství MU a Triton. Praha 2007, Slavík, J.: Artefiletika. Karolinum. Praha 1997, nebo Umění zážitku – zážitek umění, nebo cokoliv, co je dostupné v knihovně, Média a obraznost. Sborník sympozia České sekce INSEA, Ergo. Rozvíjení teorie a didaktiky výtvarné výchovy. Katedra výtvarné výchovy PdF UJEP v Ústí n. Labem. 2001, Šamšula, P.: CD-ROMy (i) pro výtvarnou výchovu. Výtvarná výchova, 2001, 41, 2, s. 6., , ždil, J.: Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha: SPN, 1976, Roeselová, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah. Praha 1997, Read, H.: Výchova uměním. Odeon. Praha 1967, Lowenfeld, W. – Britain, L.: Creative and Menthal Growth. The Maxmilian Company. London 1967, Richter, H.G.: Die Kinderzeichnung, Entwicklung – Interpretation – Ästhetik. Schwann Düsseldorf 1987 , Brožek, J.: Výtvarná výchova a barva. UJEP. Ústí n. Labem 2003, Časopis Výtvarná výchova (od roku 1995 do současnosti), Časopis Talent, Sborníky ze sympozií INSEA (ty, které jsou dostupné ve studovně) http://babyradovahana.cz/ http://www.studiumarteterapie.cz/foto-z-vyuky/?album=1&gallery=29 A dále zdroje a požadavky k zápočtu: Internetové zdroje Kazuistika – v psychologické diagnostice http://www.pedagogicky-pracovnik.estranky.cz/clanky/kazuistiky_-denni_-rocni-plany_-pripravy-do-hod in/kazuistika--jak-se-pise.html http://kejtyyy.blog.cz/1107/kazuistika-teorie-a-metody-socialni-prace Kazuistika výtvarného projevu - http://www.psychosom.cz/?page_id=2003, Analýza – je rozbor částí výtvarného díla dle formy a obsahu a výklad možných souvislostí těchto částí Požadavky k zápočtu Interpretace tří výtvarných prací jednoho dítěte ve věku do 6 do 10 let v rozsahu dvou stran textu. Doporučený postup: Vyberte si ze své okolí dítě přiměřeného věku, domluvte s ním schůzku a připravte výtvarný materiál: 3 – 5 papírů formát A3, buď umělý úhel, nebo štětce a černou barvu či tuš, nebo voskové pastely, nebo suché pastely či tempery. Tedy zvolte pouze jednu z variant materiálů. Sedněte si s dítětem za velký stůl nebo na zem a motivujte jej ke kreslení či malbě jednoduchými náměty: Náš dům, byt a rodina, Ostrov, na kterém bych chtěl bydlet, Jiná planety, Pohádkový příběh, Co nejraději dělám atd. Vytvořené obrazy odevzdáte v originále (3 ks) k zápočtu a přiložíte dvoustvánkový text komentářů obrázků dle výše uvedené osnovy. Dále je podmínkou zápočtu 80 % účast v semináři.