Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy, Brno, jarní semestr 2016 Obsah a požadavky předmětů ZS1BP_HN1–4 Hra na nástroj 1–4 ZS1BK_HN1–4 Hra na nástroj 1–4 (hra na klavír) Studijní obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy 1. semestr studia hry na klavír ZS1BP_HN1 Hra na nástroj 1 ZS1BK_HN1 Hra na nástroj 1 Cíle předmětu: hra klavírního doprovodu k písním lidovým a umělým. Hra přednesové skladby. Osnova: v návaznosti na předmět Hudební teorie a) hra durových stupnic (C, D, Es, E, F, G, A) v rozsahu dvou oktáv rovným pohybem nebo protipohybem b) hra akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť – tónické trojzvuky z tónin uvedených v bodu a) (harmonicky tenuto a staccato, melodicky malý rozklad legato) c) hra durových harmonických kadencí T–S–T–D–D7–T ve všech durových tóninách, s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších prostřednictvím jejich dominantních kvintsextakordů. Notový zápis v PDF se nachází ve složce E-learning na webu Katedry HV. d) základy improvizace – doprovody k 25 písním (20 písní z 1. ročníku, 5 písní z 2. ročníku). Základní doprovodné stylizace ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, hra akordických značek, používání pravého (prolongovacího) pedálu, hra se zpěvem písně e) přednesová skladba Základní učební materiály: CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7275-6. (Teoretická část skript je dostupná online na webu Katedry HV ve složce E- learning.) BARTOŠ, Ivo. Improvizace klavírního doprovodu na základě akordických značek [online]. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. E-learningový kurz. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2005/ZS1BP_HN4/786288/start.html Metody hodnocení: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%). Zápočet: 1) hra durových stupnic (C, D, Es, E, F, G, A) a tónických trojzvuků (akordů) odpovídajících tónin 2) hra durových harmonických kadencí 3) hra doprovodů k 25 písním dle výběru vyučujícího – hra se zpěvem písně 4) hra přednesové skladby (hra zpaměti není podmínkou) 2. semestr studia hry na klavír ZS1BP_HN2 Hra na nástroj 2 ZS1BK_HN2 Hra na nástroj 2 Cíle předmětu: nabytí schopnosti vytvářet a používat klavírní doprovody k písním lidovým a umělým, stylizovat je a vytvářet k nim jednoduché předehry, mezihry a dohry Osnova: v návaznosti na předmět Hudební teorie a) hra mollových stupnic (c, d, e, f, g, a, h) harmonických a melodických v rozsahu dvou oktáv rovným pohybem nebo protipohybem b) hra akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť – tónické trojzvuky z tónin uvedených v bodu a) (harmonicky tenuto a staccato, melodicky malý rozklad legato) c) hra mollových harmonických kadencí T–S–T–D–D7–T ve všech mollových tóninách s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších prostřednictvím jejich dominantních kvintsextakordů. Notový zápis v PDF se nachází ve složce E-learning na webu Katedry HV. d) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (15 písní z 2. ročníku, 10 písní z 3. ročníku). • tvoření předehry, mezihry a dohry • transpozice vybraných tří písní alespoň do jedné z tónin s ohledem na pěvecký rozsah žáků • užívání vedlejších harmonických funkcí • střídavý bas, synkopické přiznávky, akordy v pravé ruce e) přednesová skladba Základní učební materiály: CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7275-6. (Teoretická část skript je dostupná online na webu Katedry HV ve složce E- learning.) BARTOŠ, Ivo. Improvizace klavírního doprovodu na základě akordických značek [online]. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. E-learningový kurz. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2005/ZS1BP_HN4/786288/start.html Metody hodnocení: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%). Zápočet: 1) hra mollových stupnic (c, d, e, f, g, a, h) a tónických trojzvuků (akordů) odpovídajících tónin 2) hra mollových harmonických kadencí 3) hra doprovodů k 50 písním (25+25) dle výběru vyučujícího – předehra, mezihra, dohra, transpozice, hra se zpěvem písně 4) hra přednesové skladby (hra zpaměti není podmínkou) 3. semestr studia hry na klavír ZS1BP_HN3 Hra na nástroj 3 ZS1BK_HN3 Hra na nástroj 3 Cíle předmětu: prohlubování dovedností studentů a studentek ve hře na klavír, jejich samostatná volba vhodných stylizací lidových písní, používání mimotonálních dominat, transpozice písní Osnova: a) hra hlasových cvičení v dur a v moll s doprovodem levé ruky využívajícím akordů tóniky a dominanty a s modulacemi do tónin o půl tónu vyšších pomocí jejich dominantních kvintsextakordů (viz E-learning na webu Katedry HV) b) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (10 písní z 3. ročníku, 15 písní ze 4. ročníku) • tvoření předehry, mezihry a dohry • transpozice vybraných tří písní alespoň do jedné z tónin s ohledem na pěvecký rozsah žáků c) hra přednesové skladby Základní učební materiály: CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7275-6. (Teoretická část skript je dostupná online na webu Katedry HV ve složce E- learning.) BARTOŠ, Ivo. Improvizace klavírního doprovodu na základě akordických značek [online]. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. E-learningový kurz. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2005/ZS1BP_HN4/786288/start.html Metody hodnocení: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%). Zápočet: 1) hra hlasových cvičení 2) hra doprovodů k 75 písním (50+25) dle výběru vyučujícího – předehra, mezihra, dohra, transpozice, hra se zpěvem písně 3) hra přednesové skladby (hra zpaměti není podmínkou) 4. semestr studia hry na klavír ZS1BP_HN4 Hra na nástroj 4 ZS1BK_HN4 Hra na nástroj 4 Cíle předmětu: zdokonalování schopností vytvářet stylizovaný klavírní doprovod k písním a transponovat písně do různých tónin. Osnova: a) základy improvizace – doprovody k dalším 25 písním (5 písní ze 4. ročníku, 20 písní z 5. ročníku) • tvoření předehry, mezihry a dohry • transpozice vybraných tří písní alespoň do jedné z tónin s ohledem na pěvecký rozsah žáků b) hra české státní hymny c) hra přednesové skladby Základní učební materiály: CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7275-6. (Teoretická část skript je dostupná online na webu Katedry HV ve složce E- learning.) BARTOŠ, Ivo. Improvizace klavírního doprovodu na základě akordických značek [online]. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005. E-learningový kurz. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2005/ZS1BP_HN4/786288/start.html Metody hodnocení: Typ výuky – cvičení. Domácí příprava, povinnost navštěvovat výuku (účast min. 80%). Praktická zkouška: 1) hra doprovodů ke 100 písním (75+25) dle výběru vyučujícího – předehra, mezihra, dohra, transpozice, hra se zpěvem písně 2) hra české státní hymny 3) hra přednesové skladby (hra zpaměti není podmínkou)