Didaktika slohu (1. část) ♥ Cíle a obsah vyučování slohu na 1. stupni ♥ Slohové učivo v základním kurikulárním dokumentu (RVP ZV) a ve Standardech pro základní vzdělávání ♥ Znaky žákova projevu na počátku školní docházky ♥ Metody vyučování slohu – metody upevňování učiva, metody opravy a hodnocení slohových projevů ♥ Stavba vyučovací hodiny slohu a učitelova příprava ♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – invence ♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – kompozice (typy osnov, práce s osnovou), stylizace ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – vypravování ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – popis ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – útvary inf. postupu (dopis, zpráva, oznámení, telefonování apod.) ♥ Aktuální problematika slohového vyučování Didaktika slohu (2. část) ♥ Mluvní cvičení a jejich místo ve vyučovací hodině slohu: témata, nácvik, hodnocení … – průběžně ♥ Způsoby obohacování a rozšiřování slovní zásoby na 1. st. ♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – verbální osnova ♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – obrázková osnova ♥ Druhy reprodukce, met. postup při práci s reprodukcí ♥ Metodické postupy při nácviku jednotlivých slohových útvarů: a) vypravování b) popis c) ostatní ♥ Písemné slohové projevy žáků: témata, oprava, klasifikace, hodnocení … Literatura: KLÍMOVÁ, K., KOLÁŘOVÁ, I. Čeština zajímavě a komunikativně I. Praha: GRADA 2013. ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, a. s., 1998. HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha: SPN 1990. MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: MU 1996. MINÁŘOVÁ, E. Slohové vyučování. Brno: MU 1994. Učebnice a metodické příručky českého jazyka pro 1. st. RVP ZV, Standardy pro základní vzdělávání Časopisy: Český jazyk a literatura, Komenský Předmět je ukončen zkouškou, která zahrnuje didaktiku mateřského jazyka a didaktiku slohu. Tvoří ji: a) písemná část (50 min.) b) ústní část (k ústní zkoušce jde student, který napsal písemnou část na E- (tj. má o jeden trestný bod více, než je limit), nebo si chce vylepšit známku z písemné části). Pro zkoušku (písemnou i ústní dohromady) je stanoven jeden řádný a dva opravné termíny.