Paradigma inkluzivního vzdělávání FRMU 1356/2014 Inkluzivní praxe a novinky v pedagogické diagnostice na podporu rozvoje kompetencí studentů pro inkluzivní vzdělávání Řešitel projektu: Jana Kratochvílová muni_hlapa_zahlavi_TEST_03 2 Katedra primární pedagogiky PdF Co je to inkluzivní vzdělávání? ž žIntegrace/inkluze žnejde pouze o problematiku vzdělávání romských žáků • žOdlišnost je vnímána jako součást přirozené společenské různorodosti. Začíná jednoduše tím, že připustíme odlišnosti mezi žáky. žUznává právo na vzdělávání v místě bydliště žáka. žOdpovědnost školy za odstraňování překážek v učení a zapojení svých žáků ž • • Různorodost společnosti ve školách hlavního proudu ptaci FRATO escuela abierta.jpg ŠKOLA OTEVŘENÁ VŠEM Homogenita nebo diverzita školního prostředí aneb školní mašinérie ventanas_15.jpg „Je vhodnější vzdělávat společně takové děti, které jsou na stejné úrovni, neboť tempu v běžné třídě by nestačily.“ „Učitel v běžné škole nemá dostatek prostoru k tomu, aby se aktivně věnoval jednotlivcům.“ Pozitiva inkluzivního vzdělávání •Žáci jsou konfrontováni s různými situacemi a prostředím, roste jejich znalost různých postupů a jejich dovednosti. •Společné učení působí převážně pozitivně na oblast školních výkonů. •Žáci se nacházejí se v prostoru zkušeností, který jim umožní včas vyrovnat se s budoucí společenskou realitou •Mění se obecné představy o neúspěchu a selhání žáků – koncept dobrého žáka Předpoklady pro inkluzivní vzdělávání • •Musí být rozumně snížen počet žáků na učitele. • • • •Měli by být zaměstnáni speciálně vyškolení pracovníci, kteří by pomáhali učitelům oslovovat žáky individuální cestou penize.jpg penize.jpg Předpoklady pro inkluzivní vzdělávání •Musí být vyvinuto mnoho různých zdrojů, které musejí být učitelům snadno dostupné. • • •Učební plán (kurikulum) je nutné rozdělit do dvou částí: • a) realistické jádro „klíčové učivo“ (základ) • b) další informace k rozšíření klíčového učiva, pokud pro ně existuje prostor a zájem o ně. • • penize.jpg Předpoklady fungování inkluzivních principů ve vzdělávání Vnímání problémů ve vzdělávání a postižení •Medicínský model - problémy ve vzdělávání jsou vnímány jako důsledek vady nebo postižení dítěte či mladého člověka. • • •Sociální model - překážky v učení a účasti mohou existovat v samotné podstatě vzdělávacího prostředí nebo vznikat v interakci mezi žáky a jejich okolím. • MP900399223[1] Pojem „překážky v učení a zapojení“ •Vidíme-li příčinu problémů ve „speciálních vzdělávacích potřebách“ dětí a mladých lidí, přirozeně uvažujeme o podpoře v podobě dalších jedinců, kteří by s nimi pracovali. • •Je třeba zjistit, jaké existují překážky v učení a zapojení, teprve tak se můžeme přímo zaměřit na to, jak zkvalitnit vzdělávání daného dítěte. • MC900237951[1] Co potřebuje učitel? • • získat informace o podobných zkušenostech • didaktické zdroje • přizpůsobit kurikulum • kontakt s ostatními institucemi působícími v této oblasti vzdělávání • Co je to tedy inkluze? •Inkluze vyžaduje změnu. Jedná se o nikdy nekončící proces zkvalitňování výuky a zvyšování míry zapojení všech žáků. • •„O inkluzi ovšem mluvíme již od okamžiku, kdy se začne se zvyšováním míry zapojení u všech žáků. Inkluzívní škola je taková, která je v pohybu“. o(Booth & Ainscow, 2007) Zdroje •Ainscow, M., Booth, T. 2007. Ukazatel inkluze. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus o. s. •