Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1 PhDr. Leona Mužíková, Ph.D. muzikova@ped.muni.cz Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví PdF MU Obsah a organizace předmětu lJS 2016: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1 – teoretický seminář lPředmět navazuje na blok Základy biologie člověka a zdravovědy 1, 2 a otvírá blok předmětů Teorie a didaktika výchovy ke zdraví. l lTermíny seminářů: lÚterý: 11,10 – 11,55 hod.(1.sk.) a 12,05 – 12,50 hod. (2. sk.), učebna č. 25 lvýuka se nebude konat 2. 3. 2016 l lPožadavky k získání zápočtu: laktivní účast ve výuce (max. 2 absence) lúspěšný zápočtový test lplnění drobných dílčích úkolů l lDalší informace pro studenty: lstudijní materiály k předmětu budou vloženy v IS (prezentace ze seminářů, doplňující materiály) l JS 2016: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1 l Roviny výchovy ke zdraví: lzdravotní gramotnost učitele ZŠ (ale také učitel jako vzor) lzdravé prostředí ZŠ, výchova ke zdraví v ZŠ lzdravé děti, prevence infekčních, „civilizačních onemocnění“ nemocí a úrazů lkomunitní zdraví (fyzické, psychické a sociální zdraví, ovlivnění rodiny dítěte) l l Obsah předmětu lJS 2016: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1 l lZdraví a jeho determinanty lVýživa člověka lPrevence „civilizačních“ chorob. Problematika obezity. lPrevence závislostí (kouření, alkohol) lPrevence úrazů lZásady sexuální výchovy, syndrom CAN lVýchova ke zdraví v prostředí základní školy l l l Obsah předmětu lPS 2016: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 l(metodické zaměření) l -Výchova ke zdraví v aktuálních školských dokumentech -Metody a možnosti výchovy ke zdraví -Didaktická transformace následujících témat: lidské tělo, péče o zdraví, zdraví a nemoc, výživa člověka, příprava pokrmů, rodina, sexuální výchova, návykové látky a chování, osobní bezpečí, krizové situace, mimořádné události l l Ukončení předmětu: kolokvium l Základní doporučená literatura: lMACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009, 2016 l lMACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2006. l lostatní literatura a studijní materiály uvedené u tématu l nVyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - Sb.410/2005 a novelizace Sb.343/2009 (www.epravo.cz) nZpráva o zdraví obyvatel ČR - http://www.szu.cz/zprava-o-zdravi-obyvatel-cr?highlightWords=zdrav%C3%AD nwww.szu.cz nhttp://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/zdravejsi-zivotni-styl?highlightWords=Dlouhodob%C3%BD+progra m+zlep%C5%A1ov%C3%A1n%C3%AD nwww.who.cz l l l l l Proč výchova ke zdraví? l l 80f3a89cdf_89652651_u Výchova ke zdraví l l l lzaložená na lzkušenosti la ltušení či intuici l l l lzaložená na lzkušenosti la lznalosti Kam spějeme? PF Kam spějeme? 0000037 Z čeho plyne potřeba výchovy ke zdraví? l ze životních potřeb člověka, resp. dítěte l z programu WHO „Zdraví 21“, „Zdraví 2020“ l z usnesení vlády ČR z r. 2002, 2014 l ze vzdělávacích dokumentů pro PV, ZV a SŠV l další (Práva dítěte) l Národní program lDlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky l „Zdraví pro všechny v 21. století“ http://www.mzcr.cz/Verejne/dokumenty/zdravi-pro-vsechny-v-stoleti_2461_1101_5.html l lUsnesení vlády ČR l č. 1046 ze dne 30. 10. 2002 l lŽádost MŠMT ČR: „o zajištění výchovy ke zdraví v přípravě učitelů“ (únor 2003) l l logo vlada cr Zdraví 21 - konkrétní úkoly týkající se dětí školního věku lnapř. lDěti a dospívající mládež by měly být způsobilejší ke zdravému životu a měly by získat schopnost dělat zdravější rozhodnutí. (dílčí úkol č. 4. 1.). lSnížit nemocnost a výskyt trvalých postižení na nemoci svalové a kosterní soustavy a na další časté chronické nemoci (dílčí úkol č. 8. 5.) lDo roku 2015 by si lidé v celé společnosti měli osvojit zdravější životní styl (úkol č. 11), rozšířit zdravé chování ve výživě a zvýšit tělesnou aktivitu (dílčí úkol č. 11. 1.) lÚčinná ochrana nekuřáků, především dětí, před pasivním kouřením, podpora účinných preventivních programů a podpora osvětových kampaní zaměřených na zvýšení informovanosti o rizicích kouření pro zdraví, na změnu postojů a chování ve prospěch zdravého způsobu života (dílčí úkol č. 12. 1.) lPočty smrtelných a vážných zranění v důsledku dopravních nehod snížit alespoň o 30 % (dílčí úkol č. 9. 1.) lZajistit, aby nejméně 95 % dětí mělo příležitost zařadit se do základních škol podporujících zdraví (dílčí úkol č. 13. 4.) l Zdraví 2020 lWHO (Světová zdravotnická organizace) l53 zemí evropského regionu schválilo v září 2012 nový program Zdraví 2020 - hlavní cíl - zlepšit zdraví obyvatel s snížit nerovnost v oblasti zdraví cestou lepšího vedení a řízení v oblasti zdraví lČR – Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí lpřijato vládou ČR (8.1.2014), Poslaneckou sněmovnou (20.3.2014) laktuální témata – dostatečná pohybová aktivita populace, správná výživa a stravovací návyky populace, zdravotní gramotnost, zvládání stresu a duševní zdraví, omezení zdravotně rizikového chování, snižování rizik ze životního a pracovního prostředí, zvládání infekčních nemocí,… lhttp://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/nova-strategie-zdravi-2020-health-2020?highlightWords=zdrav% C3%AD l Vzdělávací dokumenty pro ZŠ lOd škol. r. 2007/2008 lRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání l (RVP ZV) l l1. stupeň ZŠ (1. a 2. období) l - vzdělávací obsah Výchovy ke zdraví na 1. stupni je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět l - vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je realizován ve všech ročnících 1. stupně základního vzdělávání l - minimální časová dotace je 12 hodin (2+2+2+3+3) l - tematický okruh Člověk a jeho zdraví (1/5 cca 80 hodin) l l2. stupeň ZŠ (3. období) l- vzdělávací oblast Člověk a zdraví - obor Výchova ke zdraví a Tělesná výchova l Pojem ZDRAVÍ lPůvodní význam slova ZDRAVÍ = CELEK l (v řečtině i latině) l lHolistické pojetí zdraví l - holismus (whole - celek) l = celostní pojetí l Definice ZDRAVÍ lSoučasná nejčastěji uváděná definice (WHO): l(WHO – Světová zdravotnická organizace): l l Zdraví je stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody, ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady. l l „Healts is state of comlete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease and infirmity.“ l l (diskutovaná spirituální neboli duchovní rovina) l Determinanty ZDRAVÍ l Zdraví je ovlivňováno (podmiňováno) celou škálou zevních a vnitřních faktorů, které působí samostatně nebo společně, vzájemně se posilují či oslabují nebo ruší. Společně určují zdravotní stav, pocit pohody a spokojenosti a také délku a kvalitu života. l lvnitřní vlivy - neovlivnitelné l (genetický základ, věk, pohlaví) l lvnější vlivy - ovlivnitelné l (životní styl, životní prostředí, lékařská péče) l Determinanty zdraví (Machová, Kubátová 2016) l lCo ovlivňuje zdraví? ŽIVOTNÍ STYL 50 % Výživa a pohyb! ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 20 % GENETICKÝ ZÁKLAD 20 % ZDRAVÍ ZDRAVOTNICKÉ SLUŽBY 10 % Ovlivnitelné prvky životního stylu lvýživa (výživové chování) lpohyb lkouření (aktivní i pasivní) lkonzumace alkoholu (alkoholismus) lstress, psychosociální faktory lsexuální chování lkonzumace drog (drogové závislosti) lhygienické návyky (vztah k infekčním chorobám) lživotní prostředí lpráce a pracovní podmínky lrelaxace, odpočinek l Působení faktorů životního stylu na zdraví lrizikové faktory - vliv, který zvyšuje riziko určitého onemocnění, zvyšuje pravděpodobnost, že člověk po určité době expozice onemocní lochranné, protektivní faktory - snižuje pravděpodobnost vzniku určitého onemocnění, do jisté míry chrání před onemocněním, zvyšuje odolnost organismu Nevhodný způsob života lkuřáctví lenergeticky nepřiměřená a nevhodně složená výživa lnízká pohybová aktivita lnadměrná psychická zátěž spojená se stresem lnadměrný konzum alkoholu ldrogové a jiné závislosti lnevhodné sexuální chování Zlepšení zdravotního stavu populace l= výrazná změna životního stylu ldocílit pozitivních změn ve výživových zvyklostech lzvýšit podíl tělesné aktivity lvýrazně snížit prevalenci kuřáctví l(zaměřit se na snížení závislostí) l l „Šest ze sedmi hlavních rizikových faktorů úmrtnosti v rozvinutých zemích je spojeno s tím jak jíme, pijeme a jak se pohybujeme.“ (MUDr. Věra Kernová) Žebříček faktorů dle významu, kterým se podílejí na úmrtí (podle WHO): l1. kouření l2. nadměrná konzumace alkoholu l3. nadváha l4. pracovní rizika l5. nedostatek zeleniny a ovoce ve výživě l6. chudoba l7. nezaměstnanost l8. závislost na drogách l9. dopravní úrazy l10. nedostatek pohybu l11. přemíra živočišných tuků ve výživě l12. exhalace v ovzduší l lPozn. lvýživa a pohyb! lZdraví 2020 (Evropa) – význam pohybu Zdravý způsob života lvyrovnaný a pravidelný denní režim ldostatek pohybové aktivity lpestrá, plnohodnotná a pravidelná výživa (vč. pitného režimu) ldodržování zásad osobní hygieny lochrana před nakažlivými nemocemi lco nejmenší styk se škodlivinami prostředí lochrana před úrazy lodpovědné chování v nejrůznějších životních situacích (např. odpovědné sexuální chování, odpovědné rodičovské chování) lodolnost vůči škodlivým vlivům a návykům (závislosti) lduševní pohoda lpohoda v mezilidských vztazích l l Proč výchova ke zdraví na 1. stupni ZŠ? lděti na začátku školní docházky mají výrazný sklon napodobovat dospělé, k dospělým mají většinou důvěřivý vztah a jsou velice citlivé na jejich mínění, učitel je pro děti velkou autoritou lu dětí se projevuje velká sugestibilita (zvýšená ovlivnitelnost, náchylnost k přijímání myšlenek druhých) lrozvíjí se smysl pro rozpoznávání dobrého a špatného a také smysl pro povinnost, je to období vštěpování návyků (návyky osvojené v raném dětství a na počátku školní docházky jsou v mysli dětí pevně zakotveny) lzačíná se utvářet ráz charakteru a osobnosti lpočátek prevence „civilizačních“ chorob lobdobí, kdy se dětem výrazně zhoršuje tělesný a zdravotní stav (z důvodů obtížné adaptace na školu, z důvodů spojených s prepubertou – disharmonie tělesného vývoje, především z důvodů změny pohybové aktivity – sezení ve školních lavicích…) lrůst dětí (osifikace, výměna mléčného chrupu za trvalý) - mimořádná důležitost správné výživy Proč výchova ke zdraví na 1. stupni ZŠ? lzačátek experimentování s drogami (včetně legálními) již na 1. stupni (asi 1/3 dětí na 1. stupni má zkušenost s cigaretou, více jak polovina s alkoholem) lšikana se vyskytuje i na 1. stupni ZŠ lnejčastější příčinou úmrtí dítěte jsou úrazy lsexuální výchova je nutná již u dětí mladšího školního věku lzneužívané, týrané a zanedbávané děti nejsou v naší společnosti ojedinělé lučitel děti zná a může působit i na rodiče (tř. schůzky na 1. stupni navštěvuje více rodičů jak na 2. stupni ZŠ) ljeden učitel - tematiku výchovy ke zdraví může propojovat do různých předmětů lučitel se potřebuje naučit spolupracovat s poradenskými centry lprojekty s tématy ochrany a podpory zdraví stále více orientovány na 1. stupeň ZŠ Závěr Učitelé 1. stupně ZŠ mohou významně ovlivňovat zdraví dětí – zvyšovat jejich zdravotní gramotnost, ovlivňovat postoje a přispívat ke správnému chování s ohledem na zdraví (postoje dětí k závislostem, prevence úrazů, výživové chování, hygiena, pohybová aktivita). lZdraví není všechno, ale všechno ostatní bez zdraví nestojí za nic.“ (Halfdan Mahler) l„Zdravý člověk má mnoho přání, nemocný jen jedno.“ (indické přísloví) l„Díky nemocem známe hodnotu zdraví, díky zlu hodnotu dobra, díky hladu sytosti, díky únavě odpočinek.“ (Hérakleitos) l„ O významu zdraví nejlépe svědčí to, že zdravý žebrák je šťastnější než nemocný král.“ (Arthur Schopenhauer) l„Kdo nemá dluhy, je bohatý, kdo žije bez nemoci, je šťastný.“ (mongolské přísloví) l„Zdraví je předpokladem všeho.“ (Miloš Kopecký) l Obezita