Cvičení č. 4 MEZIPŘEDMĚTOVÉ VAZBY (zeměpis + matematika) Zeměpis má s matematikou hodně společných prvků. Jednou z oblastí, kde se nejvíce využívá mezipředmětových vazeb, je práce s mapou a tím spojená práce s měřítkem a grafy. Měřítko je v matematice samostatnou podkapitolou výpočtu poměrů. Jediným úskalím je, že měřítko se v zeměpise představuje žákům v šestém ročníku, ale v matematice se k němu z pravidla přistupuje jako k novému učivu v ročníku sedmém. Jedná se o důležité učivo z pohledu obou předmětů, ale hlavně s využitím v praxi. V matematice by se například do hodiny mohli přinést různé mapy s různými měřítky, které by se využily jako podklad pro praktickou práci s poměrem. Součástí tematických map bývají i grafy a diagramy, neboli učivo osmého a devátého ročníku základních škol. Grafy se velmi často objevují i u přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy, např. Věková pyramida. Při výuce celých čísel můžeme žákům připomenout, kde na světě klesají teploty pod bod mrazu. Na další mezipředmětové vazby bychom mohli narazit například u probírání učiva klimatologie. Správné zaznamenávání denních teplot vzduchu a dalších meteorologických prvků a jejich následné vyhodnocování (výpočet průměrných denních teplot, odchylky denní teploty od měsíčního či dlouhodobého průměru, tvorba grafu průměrné měsíční teploty atd.) by mohl být dobrý námět pro třídní i celoškolní projekt propojující matematiku nejen se zeměpisem.