Monika Sedláková, 406947 CVIČENÍ Č. 4 Moje kombinace: Z + NJ Metoda CLIL (integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) Tato metoda je vhodná pro učitele, jejichž aprobací je cizí jazyk nejčastěji v kombinaci se zeměpisem, dějepisem, matematikou či tělesnou výchovou. Žák se tak v jedné vyučovací hodině učí současně dva předměty. Hlavním přínosem je, že si žák prakticky osvojuje cizí jazyk, aniž by se zvyšovala celková doba výuky. Nejvíce se přirozeně využívá jazyk anglický, ihned po něm však následuje německý a také francouzský jazyk. Kromě efektivního osvojování dvou předmětů má tato metoda mnoho dalších výhod. Žáci se připravují na potenciální studium v zahraničí. Jazyk si osvojují především po stránce komunikativní. Díky neobvyklému přístupu se zvyšuje motivace žáků. Rozvíjí se individuální učební styly, např. zeměpis žáka nebaví, němčina ano. Díky této metodě se tak žák začne více zajímat i o zeměpis. Metoda CLIL neovlivňuje pouze výuku, ale zlepšuje prestiž celé školy. Tato metoda může mít čtyři různé podoby: · Osvojování učiva a zadávání úkolů je vedeno v českém jazyce. Slovní obraty učitel vysvětluje česky. Žáci mají k dispozici texty v cizím jazyce, odpovídají však česky. Tato forma je vhodná pro žáky s nižší úrovní studovaného jazyka. · Osvojování učiva a zadávání úkolů je vedeno v cizím jazyce. Učitel vysvětluje v cizím jazyce, v případě nejasností případně česky. Materiály jsou v obou jazycích, žáci odpovídají taktéž v obou jazycích. · Materiály jsou v českém jazyce, informace v nich obsažené žáci interpretují v cizím jazyce. · Výuka je kompletně vedena v cizím jazyce. Pouze v případě nejasností vysvětlí něco česky. Vzhledem k tomu, že na většině škol je němčina považována za druhý cizí jazyk a žáci si ji začínají osvojovat v 7. ročníku, volila bych tuto metodu zřejmě až na střední škole či gymnáziu. Já osobně jsem se s touto metodou na gymnáziu také setkala, a to v zeměpise a dějepise. Ovšem prvky této metody by se daly využít již na základní škole. Každou hodinu zeměpisu bych žákům napsala tři německá slovíčka související s probíranou látkou, která si z této hodiny zapamatují. Žáci by si vedli německý zeměpisný slovíček. Každý měsíc bychom si napsali na slovíčka krátký test.