CVIČENÍ Č. 1 - Vyberte fotografii nebo letecký snímek určitého místa a pokuste se zformulovat otázky, které se budou tohoto místa týkat. - V atlase, učebnici, v ostatních informačních zdrojích si na otázky najděte odpovědi. - Pracujte vždy s citacemi, odkud jste informace načerpali. [LINK] Zobraz obrázek v plném rozlišení kliknutím na něj. Popiš obrázek, co vidíš? Je na něm nějaký dobrý bod/budova/památka, kterou znáš? - Památka UNESCO Zelená hora Kde se ta památka nachází? Co o ní víš? - Ve Žďáře nad Sázavou, navrhnul ji stavitel Jan Blažej Santini Aichel, je v Barokním stylu. Co víš o Žďáře nad Sázavou? - Je to (bývalé) okresní město, nachází se v Kraji Vysočina, na pomezí Čech a Moravy. Má asi 25 000 obyvatel. Víš, proč se to město jmenuje právě Žďár nad Sázavou? - Žďářit = vypalovat lesy – tak kdysi vznikly prostory, kde je dnešní zástavba města; nad Sázavou = protože městem protéká řeka Sázava Kromě památky UNESCO, vidíš ještě nějakou další/zajímavou stavbu? - Asi uprostřed „vepředu“ je vidět fotbalový stadion, hned vedle napravo je černá budova – hokejový stadion, komín – teplárna. Stromořadí – lemuje tok řeky Sázavy. Vzadu za městem zemědělsky využívané plochy. CVIČENÍ Č. 2 - Přeložte text k tématu Počasí a podnebí; vytvořte tabulku s návaznostmi. - Vloženo za skupinu v ISu. CVIČENÍ Č. 3 Porovnejte vzájemně níže uvedené zápisy do sešitu; - Zvolte si jeden z krajů České republiky; využijte uč. mat. od A. Hynka - Zpracujte si za pomoci očekávaných výstupů z RVP ZV, jak by mohl vypadat zápis po probraném kraji v 5. ročníku ZŠ a v 8. ročníku ZŠ Můžete využít charakteristik ze cvičení od A. Hynka. Příklad narůstání znalostí a dovedností – viz uč. materiály - srov 1, v části o standardech USA. NÁVAZNOSTI VE VÝUCE ZEMĚPISU KONTINUITA A PROGRESE KURIKULA GEOGRAFICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA 1- A 2. STUPNI ZŠ Pohled do žákovského sešitu 1: Jižní Čechy Sešit z vyučovacího předmětu vlastivěda pochází od žáka 5. ročníku základní školy. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. [DEL: ^Ø :DEL] vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického [DEL: ^:DEL] Pohled do žákovského sešitu 2: Jižní Čechy Zápis v sešitu z vyučovacího předmětu zeměpis pochází od žáka 8. ročníku ZŠ. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti zápisu žáka z 1. stupně je zde možné identifikovat větší důraz na množství faktografických znalostí žáků. Je ovšem otázkou, nakolik je znalost faktografických údajů uvedených v zápisech žáků vyžadována při hodnocení žáků. Množství faktografie do jisté míry závisí na schopnosti žáka zachytit v sešitu co nejvíce informací obsažených v mapě. Pohled do žákovského sešitu 3: Jihočeský kraj Zápis v sešitu z vyučovacího zeměpis pochází od žáka 9. ročníku ZŠ. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti výše uvedeným zápisům zcela chybí faktografické informace hospodářského charakteru (zemědělství, průmysl). Pozn. Dle autorky zápisu v dané vyučovací hodině dva žáci ostatním žákům prezentovali s pomocí interaktivní tabule turisticky atraktivní místa Jihočeského kraje – jedná se o výsledek jejich samostatné práce, ostatní žáci měli hodnotit jejich projev a samostatně si vyhotovit zápis do sešitu. Pohled do žákovského sešitu 4: Povltaví, Táborsko, Jihočeské pánve Zápis v sešitu z vyučovacího zeměpis pochází od žáka 9. ročníku ZŠ. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Zápisy v sešitu jsou charakteristické vysokým objemem faktografických informací, tyto informace nicméně nejsou jasně strukturovány. Pozn. Dle autora zápisu probíhala téměř každá vyučovací hodina zeměpisu dle stejného scénáře. Učitel se snažil zaujmout žáky vyprávěním zajímavostí o probírané oblasti, během svého výkladu psal na tabuli odrážky, které žáci během výkladu a na konci hodiny přepisovali do sešitu. JIHOMORAVSKÝ KRAJ – zápis pro 5. třídu Jih Moravy, sousedí s kraji – Jihočeským, Vysočinou, Pardubickým, Olomouckým a Zlínským. Na jihu potom hraničí s Rakouskem a Slovenskem. V kraji je CHO Moravský kras – nejhlubší propast v ČR - Macocha. Krajem protékají dvě důležité řeky – Morava – přítok Dunaje a také Dyje. Krajským městem je město Brno, druhé největší v České republice a centrem celé Moravy. Dalšími městy, která se nacházejí na území kraje, jsou třeba – Znojmo, Břeclav, Blansko a další. V kraji je tradiční vinařství, na jihu – kvůli vhodnému (teplému) klimatu. Brno je také známé pro BVV, a auto/moto akce na Masarykově okruhu. Z historie stojí jistě za zmínku i bitva tří císařů v okolí Slavkova. JIHOMORAVSKÝ KRAJ – zápis pro 8. třídu Jak název napovídá, kraj leží na jižní části Moravy, sousedí s kraji – Jihočeským, Vysočinou, Pardubickým, Olomouckým a Zlínským. Na jihu potom hraničí s Rakouskem a Slovenskem. Povrch je tvořen Českomoravskou vrchovinou, CHO Moravský kras – nejhlubší propast v ČR - Macocha, Dyjsko-svratecký úval a Dolnomoravský úval. Krajem protékají dvě důležité řeky – Morava – přítok Dunaje a také Dyje. Krajským městem je město Brno, druhé největší v České republice a centrem celé Moravy. Dalšími městy, která se nacházejí na území kraje, jsou – Znojmo, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Blansko a další. Co se průmyslu týče, v kraji je velká tradice vinařství a to hlavně na jihu v okolí Mikulova, Břeclavi a Znojma – to je zapříčiněno vhodným klimatem, které je nejteplejší z celé ČR. Brnu se také říká, že to je univerzitní město – řada VŠ v něm má zastoupení. Značky, které kraj proslavily, jsou Zetor a Zbrojovka. Brno je také známé pro BVV, a auto/moto akce na Masarykově okruhu. Z historie stojí jistě za zmínku i bitva tří císařů v okolí Slavkova. CVIČENÍ Č. 4 Mezipředmětové vazby Vystihnete stručně návaznosti Vašich předmětů. „Jazykáři“ si najdou charakteristiku metody CLIL. Viz Bc práce Kateřiny Štíhlové. Výuka zeměpisu ve fyzice. Tyto dva předměty toho spolu mají celkem dost společného, i když to na první pohled nemusí být mnoha lidem zřejmé. Začněme třeba jenom Sluneční soustavou, Planetami, galaxiemi atd… svým způsobem se dá říct, že téma vesmír je stejné pro oba předměty. Další společnou proměnnou může být třeba systém GPS – technologie a fyzika (relativita- proč nenastínit něco málo z teorie relativity, díky níž umíme měřit polohy daleko přesněji) dodala vybavení pro použití v každodenním životě nás všech a mimo jiné i pro práci s atlasy – souřadnicová síť. Co třeba propojení a vazba mezi skladbou Země a tím, jak se zjišťuje, vznik zemětřesení, klimatologie, odstředivá síla, a mohl bych pokračovat a vypisovat další a další termíny, které se ve výuce těchto dvou předmětů prolínají a jsou použitelné a používané „na obou frontách“. CVIČENÍ Č. 5 Postup zpracování čtvrtletního testu: 1. Vychází z konkrétního probraného učiva za 15 h výuky. 2. Vyberete si ročník, ČVP a jedno čtvrtletí. 3. Zpracujete 15 modelových příprav na výuku podle tabulky s velkým akcentem na cíle jednotlivých hodin. 4. Z cílů jednotlivých hodin vyberete nejdůležitější dle Vašeho mínění. 5. Zpracujete test, který bude obsahovat otázky na práci bez mapy, s mapou, projekt. 6. Zvolíte postupnou obtížnost a budete zařazovat otázky otevřené i uzavřené. Všechny budou mít udělané řešení a bodové hodnocení. 1. Čtvrtletí 6. Třídy Hodina Téma Cíle 1. Základní informace o Zemi, její stáří Žáci by měli mít povědomí o tom, jak vznikla Země. Žáci budou schopni vyjmenovat vrstvy Země. Měli by disponovat alespoň přibližnou představou o jejím stáří. 2. Nejbližší vesmír v okolí Země, Sluneční soustava Žáci budou schopni vyjmenovat planety sluneční soustavy. Budou schopni je rozdělit na plynné a terestrické. Měli by mít v povědomí základní a charakteristické znaky planet – Jupiter a Saturn = prstence,… 3. Jaké rozměry a tvar má země Žáci budou znát tvar Země. V souvislosti s fyzikou by měli vědět, proč má Země právě tento tvar. Naučí se poučku: „šetři se osle“ = budou znát poloměr Země. => obvod Země. 4. Souřadnice a určování polohy Žáci budou znát pojmy zeměpisná šířka a délka. Budou umět rozlišit mezi poledníky a rovnoběžkou a slovně ji (zjednodušeně) charakterizovat. Na základě toho potom budou schopni určit souřadnice místa na Zemi, resp. podle zadaných souřadnic budou schopni na mapě najít místo. 5. Pohyby Země a jejich důsledky Žáci budou znát pohyb Země kolem své osy a okolo Slunce. Budou znát pojem heliocentrické soustavy a jejího autora. Na základě syntézy pohybu planety vysvětlí střídání dne/noci a ročních období, stejně tak i situace zatmění Slunce/Měsíce. 6. Slunce – životodárná planeta, kolem které obíhá Země Žáci budou vědět, jaká je vzdálenost mezi Sluncem a Zemí. Budou schopni vysvětlit vliv na podnebí na Zemi. Budou znát způsob, jakým Slunce „produkuje“ energii. 7. Měsíc – zemská družice Žáci budou vědět, že Měsíc je jediná přirozená družice Země. Budou mít povědomí o tom, jak vznikl. Budou vědět, kdo byl prvním člověkem na Měsíci. Měli by mít ponětí o gravitaci na Měsíci atd. 8. Opakování tématu Zopakování teoretických znalostí z pojmů a praktických dovedností na kontrolu – určí podle souřadnic město. 9. Charakteristika mapy, co to vlastně je Žák bude vědět, co to je mapa. Bude schopen říct základní komponenty, které by měla mapa obsahovat. Seznámí se s různými typy map a sám určí jejich odlišnosti. 10. Jak vznikají mapy, jejich historie Žák bude seznámen s postupem, jak vzniká mapa. Bude znát symboly a značky použité v mapě, bude schopen použít a rozklíčovat legendu. Bude mít povědomí o prvních mapách. 11. Tvorba map v praxi Žák si vyzkouší tvorbu mapy na konkrétním případě z jeho okolí. Bude schopen vytvořit zjednodušenou mapu okolí jeho bydliště. Porovná svůj výtvor s mapovým podkladem. 12. Jak s mapou správně pracovat a orientovat se na ní? Žák prokáže, že umí aplikovat znalosti určování souřadnic a zopakuje si z předchozích hodin. Seznámí se se způsoby, jak se na ní zorientovat, i když dostane do ruky netradiční mapu. 13. Google Earth a další zdroje map Žák uvidí různé zdroje mapových dat z různých serverů. Naučí se s nimi samostatně pracovat, například určit výškové převýšení. Naučí se pracovat s Google Earth a Street View. 14. Opakování tématu Zopakování důležitých témat z předchozích celků pro test. 15. Čtvrtletní test Test z předchozích témat. Země a její vlastnosti a pohyby, Sluneční soustava, mapy – orientace, náčrt a práce s nimi Test: Otázka č. 1 – Země je stará …………… let a někdy se jí přezdívá …………… planeta. http://xckjg.com/uploadfile/2012/1105/20121105115211252.jpg 4,6 miliardy, modrá (1 správná odpověď 0,5 bodu, obě – 1 bod, nic = 0) Otázka č. 2 – Která z Planet na obrázku je Země? Označ ji! Správně 1b, špatně = 0b Otázka č. 3 – Jaký tvar má Země a jaký má průměr? a) Koule, r = 40 000 km (0b) b) Mnohohran, r = 1 756 km (0b) c) Koule, r = 6 378 km (1b) d) Mnohohran, r = 40 000 km (0b) Otázka č. 4 – Prvními lidmi na Měsíci byli: a) Buzz Aldrin a Lance Armstrong (0b) b) Jurij Gagarin a Lajka (0b) c) Vladimír Remek a Jurij Gagarin (0b) d) Neil Armstrong a Buzz Aldrin (1b) Otázka č. 5 – Co způsobuje, že se střídá den a noc? a) Otáčení Země kolem Slunce (0b) b) Otáčení Slunce kolem středu Galaxie (0b) c) Otáčení Země kolem své osy (1b) d) Měsíční zákryt (0b) Otázka č. 6 – Nejdelším poledníkem je: a) Greenwichský (1b) b) Raka (0b) c) Kozoroha (0b) d) Rovník (0b) Otázka č. 7 – Na mapě je měřítko 1:50 000, do připravené linie zaznač vzdálenost, která bude odpovídat vzdálenosti 5 kilometrům na mapě (správně +/- 0,5 cm 1b, špatně 0b) Otázka č. 8 – Co to je GPS? Navigační systém sloužící k určování polohy a podobné odpovědi (bodování podle citu 1/0,5/0b) Otázka č. 9 – Co to je vrstevnice? a) Součást některých map, určující výškopis (1b) b) Grafický doplněk mapy bez významu (0b) c) Grafická část mapy pro lepší prostorovou představivost terénu (0b) d) Popis jednotlivých vrstev mapy (0b) Otázka č. 10 – Který z těchto serverů neobsahuje mapové podklady? a) Google mapy (0b) b) Mapy.cz (0b) c) Geology.cz (0b) d) Všechny obsahují mapové podklady (1b) Otázka č. 11 – V atlase zjisti přibližné souřadnice Prahy 50°s. š., 14°z.d. (1b) 1 9,5b a více 2 8 – 9b 3 6,5 – 7,5b 4 5 – 6b 5 méně než 5b PROJEKT: Vezmi si papír, tužku, projdi si okolí tvého bydliště a zkus načrtnout mapu s nejdůležitějšími body a objekty. Až to budeš mít, porovnej tvůj výtvor s leteckou fotografií z mapových serverů. (V případě zdařilého výtvoru velká jednička) + průběžné zkoušení v každé hodině 1 žák CVIČENÍ Č. 6 POUŽITÁ LITERATURA: ČERVENÝ, P., KOPP, J., MENTLÍK, P., ROUSOVÁ, M. Zeměpis 6. 1. vyd. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2013, 136 s. ISBN: 978-80-7238-881-3 Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Druhé vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 28 s. [cit. 2016-05-01]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Manual_SVP-MS.pdf>. ISBN 80-87000-01-3. https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2016/Ze0050/op/cvic_zadani.pdf http://www.kotlarska.cz/images/svp%20zs.pdf http://www.broe.cz/panoramata/panorama1.jpg