TÉMATICKÉ OKRUHY OTÁZEK K MAGISTERSKÉ STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE Z GEOGRAFIE PRO PODZIM 2012 Okruhy otázek státní závěrečné zkoušky z předmětu Zeměpis s didaktikou se skládají ze tří částí, které odpovídají skladbě předmětů v navazujícím magisterském studiu. Okruhů je celkem 25. Příprava probíhá s pomocí atlasu. U odpovědí studenti atlas rovněž používají. Otázky se skládají ze tří částí (a, b, c): 1. Část a – tvoří okruhy z didaktiky geografie, které mají pedagogicko-psychologickou část a část praktickou, která se týká zpracování konkrétního tematického celku. 2. Část b – tvoří okruhy z předmětů regionální geografie Evropy, Asie a Afriky. Ameriky, Austrálie a Oceánie a polárních oblastí. České republiky. 3. Část c – tvoří okruhy z předmětů Nauka o krajině, Politická geografie a Aplikovaná geografie. Zásady pro přípravu na otázky: 1. Stručný sylabus otázky. 2. Vymezení odborného obsahu. 3. Seznam použité literatury. 4. Seznam map. TÉMATICKÉ OKRUHY OTÁZEK K MAGISTERSKÉ STÁTNÍ ZÁVEREČNÉ ZKOUŠCE Z GEOGRAFIE PRO PODZIM 2012 1. A. Moderní informační technologie ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů B. Česká republika: Vliv přírodních podmínek na vývoj průmyslu ČR v 19. a 20. století, zákonitosti jeho rozmístění. - vysvětlí, které přírodní faktory jsou lokalizačními faktory jednotlivých odvětví průmyslu na území ČR v jednotlivých obdobích industrializace a doloží vše na příkladech C. Vyložte pojem krajina. Vysvětlete definice a popište základní vlastnosti krajiny. - uvede základní charakteristiky krajiny, jejich vzájemné vztahy, diferenciační faktory a hierarchické systémy 2. A. Využití atlasů ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii B. Severní Amerika: Vymezení regionu, kolonizace. Přírodní a lidské zdroje, jejich vliv na vývoj a rozmístění hospodářství v regionech Kanady a USA. Postavení regionu ve světové ekonomice a politice. - zdůvodní vymezení regionu, vysvětlí vliv kolonizace a vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit, charakterizuje význam a vliv regionu na světovou ekonomiku a politiku C. Vysvětlete teritoriální diferenciaci krajinné sféry Země na jednotlivých úrovních a příčiny jejího členění. Doložte na konkrétních příkladech. - popíše jednotlivé úrovně diferenciace, diferenciační kritéria, dokumentuje na příkladech na všech úrovních a zdůvodní role faktorů 3. A. Zásady a využití projektové výuky v zeměpise. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí B. Česká republika: Výhody a nevýhody vyplývající z polohy území ČR, jeho tvaru a velikosti. - po jednotlivých přírodních složkách s ohledem na polohu a vlastnosti území ČR a okolí posoudí kladné a záporné stránky lokalizace ČR C. Uveďte typy současné krajiny – od přírodní po technizovanou. Vysvětlete na příkladech z České republiky. - definuje typy současné krajiny, doloží je rámcovými příklady (ne pouze 1) a najde reprezentativní exempláře na území ČR 4. A. Učební pomůcky v zeměpisném vzdělávání. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy B. Ostrovní oblasti Evropy: výčet regionů. Politická příslušnost. Poloha, přírodní podmínky a jejich vliv na hospodářství a rozmístění obyvatelstva. - zdůvodní vymezení regionů, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních aktivit průmyslu a zemědělství C. Vysvětlete pojem invariant. Popište čtveřici základních struktur současné krajiny, a dokumentujte je na příkladech. - předvede definici invariantu a dokumentuje jeho základní vlastnosti na čtyřech typech krajinných struktur s jejich třemi aspekty a všechny kombinace doloží příklady a nastíní příklady procesů, které tyty struktury a invariant udržují 5. A. Terénní výuka v zeměpise – regionální kabinet. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu B. Makroregiony světa: vysvětlete různé přístupy k jejich vymezení a doložte na konkrétních příkladech. - pomocí základních metod regionální geografie popíše vznik vybraného makroregionu světa a nastíní současné problémy makroregionu. C. Vysvětlete na příkladu pojem fyzicko-geografická regionalizace. Význam a použití krajinné mapy. Vznik kulturní krajiny. - popíše jednotlivé způsoby, směry a metody FGR, definuje její výsledek, popíše obsah krajinných map (přírodní i současné krajiny) na jednotlivých úrovních diferenciace krajinné sféry Země, vyloží na příkladech procesy vedoucí ke vzniku nové kulturní krajiny 6. A. Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit B. Regiony západní a střední Evropy ((Britské ostrovy, Atlantická Francie, hercynská Evropa, alpsko-karpatská oblast). Vymezení regionu. Srovnání přírodních podmínek, zemědělského a průmyslového potenciálu západo- a středoevropských zemí s odrazem na ekonomiku a životní úroveň. - zdůvodní vymezení regionů, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních aktivit průmyslu a zemědělství C. Geopolitické koncepty a jejich implikace v současném světě. - vysvětlí, jak geopolitika ovlivňuje hospodářství ČR, uvede příklady 7. A. Klíčové dovednosti učitele zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů) B. Subsaharská Afrika: Aspekty vymezení regionu, ekonomický a politický vývoj regionu ve vztahu k historickému vývoji a přírodním podmínkám. - identifikuje aspekty pro vymezení regionu Subsaharská Afrika a porovnejte odlišný vývoj ekonomického a politického vývoje v jednotlivých subregionech C. Politická mapa světa a její vývoj. - uvede hlavní vývojové etapy vzniku státních útvarů 8. A. Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost B. Polární oblasti: Vymezení regionu. Geografické srovnání Arktidy a Antarktidy (s ohledem na polohu, přírodu, ekonomiku, politiku a objevování). - zdůvodní vymezení regionů, srovná regiony s ohledem na jejich specifika C. Geografické a historické aspekty vývoje českého státu. Pozice českého státu ve světových společenstvích. - popíše, analyzuje základní aspekty utváření českého státu. Porovná hlavní výhody a nevýhody samostatného státu a nastíní současné světové integrační tendence českého státu. 9. A. Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny B. Regiony jižní Evropy (Pyrenejská oblast, Apeninská oblast, Balkán): Vymezení regionů. Přírodní podmínky Jižní Evropy (mimo JV Evropy) a jejich vliv na hospodářský a kulturní vývoj a rozmístění obyvatelstva. - zdůvodní vymezení regionů, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních aktivit průmyslu a zemědělství C. Politicko-prostorová organizace společnosti. Stát – znaky, typy a druhy států. - doloží na konkrétních příkladech 10. A. Funkce výtvarného projevu ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů B. Česká republika: regionálně-geografické aspekty trhu práce po roce 1990 (vývoj zaměstnanosti a nezaměstnanosti, aktivní politika zaměstnanosti, regionální diference). - zdůvodní příčiny vývoje situace na trhu práce, vymezí území se specifickým vývojem C. Proměny konceptu teritoriality na: lokální, regionální, státní, supranacionální a globální teritorialita. - popíše proměny konceptu teritoriality, uvede příklady. 11. A. Geografické standardy. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu B. Islámský svět v Africe: Aspekty vymezení regionu, ekonomický a politický vývoj regionu ve vztahu k současné politické a ekonomické situaci. - na příkladu islámské části severní Afriky identifikuje klíčová aspekty hospodářského a kulturního vývoje C. Národ, národní identita, nacionalismus versus separatismus a regionalismus. - definuje jednotlivé pojmy vedoucí ke vzniku samostatných států světa a ke každému uvede konkrétní příklady vybraného státu světa. 12. A. Mezipředmětové vazby. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - uvádí příklady účasti a působnosti České republiky ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států B. Geografická charakteristika Ruska a států SNS. Vymezení dílčích regionů. Přírodní podmínky regionů a jejich vliv na hospodářský a kulturní vývoj a rozmístění obyvatelstva. - zdůvodní vymezení regionů, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních aktivit průmyslu a zemědělství, provede lokalizaci skutečností C. Identifikujte a charakterizujte jádrové a periferní oblasti ve světě a v České republice. - uvede hlavní důvody nerovnoměrného regionálního rozvoje a nastíní uplatnění modelových prostorových teorií na vybraném regionu ČR. 13. A. Metody výuky v zeměpise. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům B. Střední Amerika: Srovnání přírodních podmínek pevninské a ostrovní Střední Ameriky. Vliv přírodních podmínek na ekonomickou strukturu a rozmístění obyvatelstva. - zdůvodní vymezení regionu a vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit průmyslu a zemědělství, srovná přírodní podmínky v jednotlivých částech oblasti C. Geografie integrace – geografické, ekonomické a politické aspekty integračních procesů. - charakterizuje základní aspekty vzniku integračních seskupení a uvede příklady integračních tendencí ve vybraném makroregionu světa. 14. A. Pracovní listy ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa B. Transformační procesy balkánských zemí posledních 20 let. - uvede hlavní historicko-geografické aspekty vzniku samostatných států balkánského regionu a nastíní hlavní nacionalistické a separatistické tendence ve vybrané balkánské zemi. C. Geografie voleb – druhy a typy volebních systémů. Uplatnění voleb ve společenském životě. - vymezí pojem geografie voleb, popíše uplatnění voleb ve společenském životě a doloží vliv volebních činností na politickou situaci vybraného státu světa. 15. A. Mezinárodní charta geografického vzdělávání. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa B. Česká republika: Transformace hospodářství ČR po roce 1989. - charakterizuje příčiny a průběh transformace v jednotlivých odvětvích národního hospodářství a jejich vliv na současný stav hospodářství C. Globální problémy lidstva, jejich geografické příčiny a důsledky. - charakterizuje globální problémy lidstva a doloží jejich příčiny a důsledky na konkrétním případě 16. A. Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich B. Austrálie: Fyzickogeografická regionalizace Austrálie. Vliv fyzickogeografických regionů na strukturu osídlení a vývoj hospodářství. - zdůvodní vymezení regionu, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit C. Vývoj územně správního členění ČR ve 20. století. - popíše vznik vyšších územně-správních celků a porovná výhody či nevýhody administrativního členění ČR 17. A. Využití her ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu B. Jižní Amerika: Vymezení regionu. Fyzickogeografická regionalizace Jižní Ameriky. Vliv přírodních podmínek jednotlivých regionů a jejich vliv na ekonomický vývoj. - zdůvodní vymezení regionu, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit C. Charakteristika a význam regionální politiky v ČR. Strategie regionálního rozvoje ČR. - vysvětlí význam regionální politiky a popíše základní aspekty Strategie regionálního rozvoje 18. A. Místní krajina ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy B. Česká republika: Doprava ve středoevropském regionu a úloha i postavení ČR. - popíše postavení ČR v jednotlivých dopravních sítích, výhody a nevýhody vyplývající z pozice v síti C. Teoretická východiska hospodářské a sociální soudržnosti v Evropské unii. Vliv politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU na rozvoj regionů ČR. - definuje teoretická východiska politiky HSS a určí jejich vliv na rozvoj regionů ČR. Uvede praktické dopady na rozvoj. 19. A. Internet ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel B. Identifikujte a popište významné hospodářské regiony Japonska a Číny. - identifikuje a popíše hlavní hospodářské regiony Japonska a Číny C. Vývoj využití krajiny České republiky po roce 1945. - odvodí vývojové trendy vývoje hlavních forem využití ploch (les, TTP, orná půda, zástavba, vodní plochy) v jednotlivých hlavních typech přírodního prostředí a vůči poloze centra 20. A. Hodnocení vědomostí a dovedností v zeměpise. Charakteristika základních způsobů zkoušení. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin B. Jižní Asie: geografické aspekty vymezení regionu. Komplexní geografická charakteristika Indie. - vymezí region jižní Asie a na příkladu Indie identifikujte a popište jádrové a periferní oblasti C. Problémové regiony České republiky. - vymezí regiony, charakterizuje základní problémy a nástroje řešení 21. A. Současné učebnice zeměpisu pro základní školy, jejich obsah, kvalita a kritéria hodnocení. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny B. Islámský svět – asijská část: Aspekty vymezení regionu, ekonomický a politický vývoj regionu ve vztahu k historickému vývoji a přírodním podmínkám. - vzhledem k historickému vývoji vymezí stěžejní hospodářská centra a kulturní regiony asijské části islámského světa, identifikuje klíčové aspekty minulých a současných krizových situací C. Prostorové a krajinné plánování v ČR a jeho geografické důsledky pro rozvoj regionů. - definuje základní formy teritoriálního plánování v ČR, jejich vzájemné vztahy a legislativní postavení, úrovně plánování, řešené otázky, výstupy plánování, prezentace výsledků 22. A. Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy B. Jihovýchodní Asie: Vliv kolonizace na současný stav regionu JV Asie. - objasní vliv kolonizace a přírodních podmínek na současný hospodářský profil jihovýchodní Asie C. Geografická charakteristika místní krajiny (místa bydliště). - popíše typy krajiny v místě bydliště na topické či chorické úrovní tak, aby bylo zřejmé, jak jednotlivé přírodní složky krajiny spolu souvisejí a jaký nacházejí odraz v současné krajině 23. A. Klíčové dovednosti učitele zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit B. Česká republika: Komplexní geografická charakteristika vybraného kraje ČR. - popíše přírodní vlastnosti kraje ve vzájemných souvislostech a jejich odraz v rozmístění obyvatelstva, výroby a služeb, zhodnotí výhody a nevýhody jednotlivých faktorů a celkové polohy regionu C. Krajinný potenciál a jeho zjišťování. - popíše postup hodnocení území, určí formy potenciálu, rozhodne, která forma se zjišťuje a na příkladech demonstruje jednotlivé kroky zjišťování 24. A. Práce s talentovanými žáky ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje B. Oceánie: Vymezení oblasti. Populace a ekonomika Oceánie. - zdůvodní vymezení regionu, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit C. Fyzickogeografická charakteristika České republiky. - popíše základní fyzickogeografické charakteristiky ČR a vztahy mezi nimi počínaje polohou v rámci Evropy 25. A. Motivace ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák - porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů B. Česká republika: Komplexní geografická charakteristika území aglomerací – ostravské, brněnské, podkrušnohorské, plzeňské s důrazem na jejich vývoj a směřování. - zdůvodní vymezení území, zhodnotí výhody a nevýhody polohy z hlediska přírodních, ekonomických, sociálních a politických faktorů, charakterizuje a srovná vývoj s důrazem na výrobní a nevýrobní činnosti C. Komplexní geografická charakteristika Jedovnicka. - charakterizuje základní fyzicko- a socioekonomické charakteristiky Jedovnicka