DIDAKTIKA TĚLESNÉ VÝCHOVY A VÝCHOVY KE ZDRAVÍ Mgr. Daniela Jonášová KTVVZ, PdF MU Kontakt: jonasova@ped.muni.cz Mob. 776 818 401 CÍL PŘEDMĚTU DTVVZ ¢ ¢Cíl: ¢ —poznání a uplatnění základní teorie z TV a VZ —didakticky zpracované náměty na programové bloky v MŠ (seminární práce studentů) DIDAKTIKA TVVZ ¢ ¢Navazuje na (3. sem.) ¢Základy výchovy ke zdraví (VZ) ¢ ¢ ¢Didaktika TVVZ ¢pokračuje teoretickou přípravou na (5. sem.) ¢Praktikum z TV a VZ ¢ ¢ ¢ PODMÍNKY ZÁPOČTU ¢ ¢ ¢Vytvořit metodicky zpracovaný celotýdenní program pro MŠ ¢ ¢…s podrobným jednodenním programem včetně časových údajů ¢ ¢…propojit TV s VZ a dalšími obory (VV, HV aj.) ¢ ¢…TV v souladu s teorií TV (viz studijní materiály) ¢ ¢ ¢50% účast ve výuce (dle rozpisu) ¢ ¢ PODMÍNKY ZÁPOČTU — ¢Obsah práce…. ¢ ¢ ¢Východisko: RVP PV, teorie TV a VZ ¢Volba tématu: individuální, podle podmínek konkrétní MŠ ¢Rozsah pro 1 téma: individuální ¢Forma: PowerPoint, fotodokumentace s komentářem apod. ¢Prezentace: uložení do odevzdávárny v IS MU nejpozději do konce semestru ¢ PA A VZ ¢ ¢Založená na zkušenostech ¢Tušení a intuici ¢ ¢ ¢ ¢Založená na zkušenostech ¢Na vědomostech ¢ ¢ ¢ ¢POHYBOVÁ AKTIVITA ¢ ¢ ¢ jako životní potřeba dětí ¢ MASLOWŮV MODEL LIDSKÝCH POTŘEB (1970) ¢ ¢ ¢Fyziologické potřeby: ¢ ¢strava ¢dýchání ¢vyměšování ¢přiměřená teplota ¢pohyb ¢spánek a odpočinek ¢vyhnutí se bolesti ¢sexuální uspokojení ¢ ¢… ¢ ¢ ¢ ¢Proč dítě potřebuje ¢ ¢ ¢POHYB? ¢ POTŘEBA LIDSKÉHO POHYBU ¢ ¢ ¢Pohyb pro vývoj svalového aparátu -vývoj svalového aparátu -(utvoření svalového korzetu) - -správná funkce posturálního a fázického svalstva ¢ ¢Pohyb pro optimální složení těla ¢ - redukce nadváhy aj. ¢ POTŘEBA LIDSKÉHO POHYBU ¢ ¢Pohyb pro podporu dalších funkcí organismu v průběhu života ¢ ¢ - správná funkce oběhového systému ¢ - regulace krevního tlaku ¢ - zlepšení lipoproteinového profilu (cholesterol) ¢ - zvýšení glukózové tolerance ¢ (diabetes) ¢ - prevence osteoporózy ¢ - zlepšení psychického stavu ¢ - aj. …POHYBOVÝ REŽIM NA 40 % ŠKOL (1. ST. ZŠ) ¢bez pohybově ¢rekreačních přestávek ¢ ¢průměrná doba ¢pohybu dětí během celého ¢pobytu ve škole: ¢ jen 5-12 minut/den!!! ¢ ¢pohybový režim dětí ¢v rozporu s RVP ZV ¢ ¢ ¢ ¢Jak na potřebu pohybu reagují ¢ ¢vzdělávací dokumenty, ¢ ¢tj. RVP PV? KONCEPČNÍ DOKUMENT PRO MŠ ¢ ¢ ¢RVP PV ¢ http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdel avani ¢ ¢RVP PV formuluje cíle (záměry) TV a VZ zejména v biologické oblasti ¢ ZÁMĚR BIOLOGICKÉ OBLASTI V RVP PV ¢ ¢Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti biologické je ¢ ¢stimulovat a podporovat růst a nervosvalový vývoj dítěte ¢podporovat jeho fyzickou pohodu ¢zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu ¢podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností ¢učit dítě sebeobslužným dovednostem ¢vést dítě k zdravým životním návykům a postojům ¢ VZDĚLÁVACÍ CÍLE V RVP PV ¢ ¢Pedagog u dítěte podporuje ¢ ¢uvědomění si vlastního těla ¢rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí ¢rozvoj a užívání všech smyslů ¢rozvoj fyzické i psychické zdatnosti ¢osvojení si věku přiměřených praktických dovedností ¢osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě ¢osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí ¢vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu ¢ VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA ¢ ¢Pedagog dítěti nabízí ¢ ¢lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezónní činnosti, míčové hry apod.) ¢manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním ¢zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení) ¢smyslové a psychomotorické hry ¢konstruktivní a grafické činnosti ¢hudební a hudebně pohybové hry a činnosti ¢ VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA ¢ ¢jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod. ¢činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí ¢příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků ¢činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí ¢příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkávání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí ¢ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY ¢ ¢Dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže ¢ ¢zachovávat správné držení těla ¢zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku) ¢koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou ¢vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu ¢ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem ¢vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.) ¢ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY ¢ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.) ¢zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.) ¢zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.) OČEKÁVANÉ VÝSTUPY ¢pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji, (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem ¢rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých ¢mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy ¢mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.) ¢zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami ¢ RIZIKA ÚSPĚCHŮ VZDĚLÁVACÍCH ZÁMĚRŮ ¢ ¢Co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga ¢ ¢denní režim nevyhovující fyziologickým dětským potřebám a zásadám zdravého životního stylu ¢nedostatečný respekt k individuálním potřebám dětí (k potřebě pohybu, spánku, odpočinku, látkové výměny, osobního tempa a tepelné pohody, k potřebě soukromí, apod.) ¢omezování samostatnosti dítěte při pohybových činnostech, málo příležitostí k pracovním úkonům ¢nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů a pohybových možností jednotlivých dětí ¢neznalost zdravotního stavu a zdravotních problémů dítěte ¢omezování spontánních pohybových aktivit, nepravidelná, málo rozmanitá či jednostranná nabídka pohybových činností ¢ RIZIKA ÚSPĚCHŮ VZDĚLÁVACÍCH ZÁMĚRŮ ¢ ¢absence či nedostatek řízených pohybových aktivit vedoucích k osvojení nových pohybových dovedností ¢nevhodné prostory pro pohybové činnosti a nevhodná organizace z hlediska bezpečnosti dětí ¢dlouhodobé statické zatěžování bez pohybu, uplatňování nevhodných cviků a činností, nevhodné oblečení při pohybových činnostech ¢nedostatek či zkreslení elementárních informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech jeho ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí ¢nevhodné vzory chování dospělých v prostředí mateřské školy ¢nedostatečně připravené prostředí, nedostatečné vybavení náčiním, nářadím, popř. nedostatečné využívání vybavení a dalších možností apod. ¢ JAKÉ POŽADAVKY NA ZNALOSTI PLYNOU Z RVP PV PRO UČITELKY MŠ? ¢V oblasti TV jde o znalosti -o pohybových potřebách dětí -o významu a ovlivňování tělesné zdatnosti -o pohybových schopnostech dětí -o procesech pohybového učení -o bezpečnosti při pohybových aktivitách -o pohybových možnostech zdravotně oslabených dětí -o pohybovém zatěžování a pohybovém režimu dětí ¢ POHYBOVÝ REŽIM DĚTÍ ¢ ¢Projekt ¢Pohyb a výživa ¢(aplikovat na předškolní věk a podmínky MŠ): —http://pav.rvp.cz/ — —metodické materiály: —http://pav.rvp.cz/edukacni-program-zakladni-materialy-2 ¢ PYRAMIDA POHYBU (MUŽÍK, MUŽÍKOVÁ, 2014) ¢ —6 priorit pohybového —režimu: — —1. Pravidelnost —2. Pestrost —3. Přiměřenost —4. Příprava —5. Pravdivost —6. Pitný režim — ¢ PYRAMIDA POHYBU (MUŽÍK, MUŽÍKOVÁ, 2014) ¢ ¢Vyjadřuje FITT ¢Frekvenci ¢Intenzitu ¢Trvání pohybu ¢Typ pohybu —= základ FITT programů ¢ ¢jedna porce pohybu —= cca 20 minut — ¢ ZDRAVÁ ABECEDA (DVOŘÁKOVÁ, 2008) ¢ ¢ ¢http://www.zdrava-abeceda.cz/ ¢ ¢ ¢Z.dravá abeceda > ¢ ¢Jaké jsou cíle ¢ ¢pohybové aktivity? ¢ CÍLE POHYBOVÉ AKTIVITY (PA) ¢ ¢výkonnostní (sport) à úspěch ¢ ¢rekreační à aktivní odpočinek ¢ ¢zdravotně orientované —relaxační a kompenzační —preventivní —rehabilitační aj. — —â —zdravotně orientovaná zdatnost (ZOZ) ¢ ¢Co je to ¢ ¢zdravotně orientovaná ¢ ¢zdatnost? ¢ ¢Zdatnost ¢schopnost organismu vyrovnávat se s bio-psycho-sociálním zatížením ¢ Øtělesná zdatnost (TZ) •schopnost organismu vyrovnávat se s tělesným zatížením ¢výkonově orientovaná ¢zdravotně orientovaná ¢ CÍLE TĚLESNÉ ZDATNOSTI Složky TZ Výkonově orientovaná TZ Zdravotně orientovaná TZ Svalová zdatnost a flexibilita co největší síla a rozsah pohybů pohybová způsobilost a svalová rovnováha Aerobní zdatnost co nejlepší svalová vytrvalost optimální svalová vytrvalost Složení těla dle sportovního zaměření optimální dle somatotypu ¢ ¢Co je to svalová zdatnost? ¢ ¢K čemu je potřeba? ¢ SVALOVÁ ZDATNOST (SZ) ¢ ¢schopnost svalstva plnit posturální funkci (držení těla) ¢ ¢schopnost svalstva vykonávat pohybovou činnost ¢ (sebeobslužnou, pracovní, sportovní aj.) SVALY ¢ ¢Svaly převážně posturální (tonické) ¢ - zajišťují spíše držení těla ¢ - tendence ke zkrácení ¢ = protahujeme ¢ ¢ ¢Svaly převážně fázické ¢ - zajišťují spíše pohybovou činnost ¢ - tendence k ochabování ¢ = zpevňujeme (posilujeme) ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ SVALOVÁ NEROVNOVÁHA (DYSBALANCI) ¢ ¢ ¢Může být způsobená… ¢ ¢genetickými faktory ¢ ¢nedostatkem pohybu ¢ ¢jednostranným zatížením ¢ ¢Svalová reakce: ¢ ¢Ochabování svalstva ¢v oblasti: ¢ —mezilopatkové —břišní —hýžďové ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Zkracování ¢svalstva v oblasti: ¢ —prsní —bederní —přední strany kyčle a stehna ¢ > SVALY PŘEVÁŽNĚ FÁZICKÉ (OCHABUJÍ) ¢ 1) rotátory páteře ¢ 2) vzpřimovače hrudní páteře ¢ 3) flexory krku ¢ 4) mezilopatkové svaly (rombické svaly a střední a spodní vlákna ¢ trapézového svalu) ¢ 5) přední pilovitý sval ¢ 6) horní vodorovná vlákna širokého svalu zádového ¢ 7) zadní část svalu deltového > ¢ 8) vnější rotátory paže (podhřebenový sval a malý oblý sval) ¢ 9) trojhlavý sval pažní (triceps) ¢ 10) horní vlákna velkého svalu prsního ¢ 11) břišní svaly (přímý, šikmý vnější a vnitřní sval břišní) ¢ 12) hýžďové svaly (velký, střední a malý sval hýžďový) ¢ 13) vnější a vnitřní hlava čtyřhlavého svalu stehenního ¢ 14) přední holenní sval ¢ ¢ SVALY PŘEVÁŽNĚ POSTURÁLNÍ (ZKRACUJÍ SE) ¢ 1) zdvihač hlavy (kývač) ¢ 2) svaly kloněné ¢ 3) zdvihač lopatky ¢ 4) horní část trapézového svalu ¢ 5) vzpřimovače páteře (hlavně bederní a šíjové) ¢ 6) spodní vlákna velkého svalu prsního ¢ 7) podlopatkový sval ¢ 8) spodní vlákna širokého svalu zádového ¢ 9) dvojhlavý sval pažní (biceps) ¢ > ¢10) čtyřhranný sval bederní ¢ 11) sval bedrokyčlostehenní ¢ 12) vnější rotátory kyčle (sval hruškovitý) ¢ 13) napínač stehenní povázky ¢ 14) hamstringy (sval poloblanitý a pološlašitý a dvojhlavý stehenní) ¢ 15) přímý sval stehenní ¢ 16) přitahovače stehna (adduktory) ¢ 17) lýtkové svaly (dvojhlavý a šikmý lýtkový sval) ZDVIHAČ HLAVY (KÝVAČ) ¢ ¢Začátek: rukojeť kosti hrudní, vnitřní okraj klíčků. ¢Úpon: kost spánková ¢Funkce: při jednostranné kontrakci uklání hlavu k sobě a otáčí ji od sebe, při oboustranné kontrakci zaklání hlavu. ¢Zdroj – např.: ¢http://cs.wikipedia.org/wiki/Zdviha%C4%8D_hlavy ¢ 00 > :O) ¢ ¢http://musculus.cz/kulturistika1/phprs/ ¢ ¢http://musculus.cz/kulturistika/programy/svaly-lidskeho-tela-zamereno-na-kulturistiku ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ SVALOVÉ DYSBALANCE, VADNÉ DRŽENÍ TĚLA… krive_zada …A JEJICH DŮSLEDKY Spravne drzeni tela Vadne drzeni tela VIZUÁLNÍ DOJEM U SVALOVÝCH DYSBALANCÍ PŘI POHLEDU Z BOKU ¢ ¢ ¢předsun a záklon hlavy ¢kulatá záda, ramena jsou vtočena dopředu ¢vyklenuté břicho ¢prohnutá bederní páteř ¢někdy nadměrně vystrčený zadeček ¢ SHRNUTÍ SVALOVÁ ZDATNOST (SZ) ¢ ¢Cílem je především správná funkce svalů a svalová rovnováha. ¢ ¢Pohyb spontánní i řízený (Dvořáková,,,) ¢…u dětí je nejvhodnější posilování přirozenými pohyby ¢ —běh, lezení, skákání, prolézání atd. —PA a hry v přírodě, překážkové dráhy, jednoduchá koordinační cvičení, ale i plavání (koupání), cyklistika, jízda na koloběžce, lyžování apod. — ¢ ¢ ¢Co je to aerobní zdatnost? ¢ ¢K čemu ji člověk potřebuje? AEROBNÍ ZDATNOST (AZ) RESP. KARDIOVASKULÁRNÍ ZDATNOST ¢ ¢schopnost organismu ¢ ¢přenášet a využívat kyslík při vytrvalostním zatížení velkých svalových skupin — —při chůzi, běhu, tělesné práci, sportovních aktivitách aj. ¢ > ¢ ¢Co je to ¢ ¢aerobní ¢ ¢anaerobní ¢ ¢metabolický proces? METABOLICKÉ PROCESY ¢Aerobní proces: 1.ATP → ADP + AMP + E 2.ADP + AMP + G / T + O2 → ATP + CO2 + H2O ¢ ¢Anaerobní proces: 1.ATP → ADP + AMP + E 2.ADP + CP → ATP + C 3.ADP + AMP + G → ATP + La 4. ¢ METABOLISMUS PŘI PA 1.ATP → ADP + AMP + E 2.ADP + CP → ATP + C 3.ADP + AMP + G → ATP + La 4.ADP + AMP + G / T + O2 → ATP + CO2 + H2O metabol SRDEČNÍ FREKVENCE (SF) ¢maximální SF 220 tepů/min. minus věk člověka ¢doporučené zatížení 60–80 % maxima SF Věk Max. SF (tepů/min.) Vysoké anaerobní zatížení (nad 80 %) Doporučené aerobní zatížení (60–80 %) Nízké zatížení (pod 60 %) 10 210 170-210 125-170 < 125 20 200 160-200 120-160 < 120 30 190 150-190 115-150 < 115 40 180 140-180 110-140 < 110 50 170 130-170 100-135 < 100 60 160 120-160 95-130 < 95 JAK PODPOROVAT AEROBNÍ ZATÍŽENÍ U DĚTÍ? ¢ ¢u malých dětí - krátkodobé zatížení ¢(honička 1-2min, MÁLO…) —opakovaně: okolo 5 minut rušného pohybu, pak odpočinek nebo mírné zatížení, znovu rušný pohyb —v součtu nejméně 1 hodinu denně pohyb s aerobním zatížením — — ¢u starších dětí a dospělých ¢ —setrvalé déletrvající zatížení (10 min. až několik hodin) —pravidelná chůze (10.000 kroků denně) ¢program WHO „30 minut chůze denně“ (???) ¢ SHRNUTÍ AEROBNÍ ZDATNOST ¢ ¢ Cílem je dostatečný přenos kyslíku, prevence oslabení oběhového systému a svalová vytrvalost. ¢Minimální prevence oslabení oběhového systému: — — u dětí: opakované intenzivnější zatížení okolo 5 minut (i více), v součtu alespoň 1 hod. denně - přirozené pohyby ¢+ nejméně 2 hod. dalších pohyb. činností (chůze, pobíhání, průlezky apod.) ¢ ¢ u dospělých: intenzívní chůze nejméně 30 minut denně (např. 2x15 min.) ¢ JAKÉ JE ANAEROBNÍ ZATÍŽENÍ U DĚTÍ? ¢Vysoké anaerobní zatížení by u netrénovaných osob nemělo překročit dobu trvání 15–20 sek.! —týká se hlavně větších dětí a dospělých, malé děti mají autoregulaci zatížení. — ¢Po přiměřeném odpočinku se může anaerobní zatížení opakovat (tzv. intervalové zatížení u honiček). ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Co je to složení těla? SLOŽENÍ TĚLA ¢ ¢vyjadřuje poměr tuků a ostatní tělesné hmoty, je ovlivněno somatotypem člověka ¢ ¢ SOMATOTYP „(SHELDON)“ Somatotyp Schwarz enomorf mezomorfní ektomorfní endomorfní maraton5 SOMATOTYP – ZÁKLADNÍ ZNAKY Ektomorfní Mezomorfní Endomorfní •úzká ramena •úzké boky •dlouhé končetiny •malé množství svalové hmoty •malé množství tukové hmoty •široká ramena •úzké boky •dlouhé končetiny •velké množství svalové hmoty •malé množství tukové hmoty •úzká ramena •široké boky •krátké končetiny •malé množství svalové hmoty •velké množství tukové hmoty Schwarz enomorf maraton5 BMI PRO DOSPĚLÉ ¢ ¢ BMI = těl.hmot.(kg) / těl.výška2 (m) ¢ ¢ BMI < 18 podvýživa ¢ BMI = 18–25 normál ¢ BMI > 25 nadváha ¢ BMI > 30 obezita BMI PRO DĚTI BMI PRO DĚTI SPOTŘEBA CUKRŮ A TUKŮ PŘI PA VÝDEJ ENERGIE Činnost kJ/h spánek, klid na lůžku 200 – 300 sed, mentální práce v sedě 350 – 450 stoj 400 – 500 chůze 1,6 km/h, psaní na stroji, řízení auta 500 – 630 chůze 3,25 km/h, cyklistika 8 km/h, hra na klavír, úklid 630 – 1000 chůze 4 km/h, cyklistika 10 km/h, volejbal, badminton, čištění oken 1000 – 1250 chůze 5 km/h, cyklistika 13 km/h, stol. tenis a tenis, společenský tanec, malování, tapetování 1250 – 1500 chůze 5,6 km/h, cyklistika 16 km/h, pomalé plavání, bruslení 15 km/h, rytí na zahradě, lehké házení lopatou 1500 – 1750 chůze 8 km/h, cyklistika 17,5 km/h, štípání dříví, lidové tance, házení lopatou se střední zátěží 1750 – 2000 klus 8 km/h, cyklistika 19 km/h, košíková, kopání příkopu 2000 – 2500 běh 9 km/h, běh na lyžích 6,5 km/h, středně intenzívní plavání 2500 – 2800 běh přes 10 km/h, běh na lyžích přes 8 km/h, velmi intenzívní plavání, házení lopatou s těžkou zátěží nad 2800 SHRNUTÍ SLOŽENÍ TĚLA ¢Cílem je optimální složení těla s ohledem na somatotyp. ¢Somatotyp však nelze zcela změnit. ¢ ¢Složení těla je možné ovlivnit —změnou příjmu a výdeje energie (stravou a pohybem) —silovým cvičením (zvýšením množství svalové hmoty) —aerobním cvičením (snížením množství tukové hmoty) ¢ PAMATUJME! ¢ ¢Výchova ke zdraví ¢a „tělesná resp. pohybová výchova“ ¢ê ¢Pohybová aktivita ¢a zdravý životní styl ¢ê ¢Zdravotně orientovaná zdatnost ¢ê ¢podpora ZDRAVÍ CÍL POHYBOVÉ AKTIVITY: ZDRAVOTNĚ ORIENTOVANÁ ZDATNOST ¢SHRNUTÍ: ¢ 1.Funkční svalstvo utvářející pevný svalový korzet a umožňující tělesný pohyb. ¢ Minimální požadavky: ¢ - u dětí: pravidelná, rovnoměrně zatěžující PA alespoň 1 hod./den (průlezky apod.) ¢ - obecně: pravidelná, rovnoměrně zatěžující PA a kompenzační cvičení (posilovací a protahovací) alespoň 5-10 min./den ¢ 2.Funkční oběhový systém zajišťující dostatečný přenos kyslíku do všech orgánů. ¢ Minimální požadavky: ¢ - u dětí alespoň 1 hod./den (vycházky, pohyb. hry aj.) ¢ - obecně: aerobní zatížení (vytrvalostní zatížení velkých svalových skupin v součtu alespoň 30 min./den ¢ 3.Přijatelné složení těla s optimálním poměrem svalstva a tuků, s ohledem na somatotyp ¢ Minimální požadavky: ¢ - u dětí přiměřený příjem a výdej energie ¢ - obecně: u optimálního složení těla vyrovnaný příjem a výdej energie, u nadváhy vyšší ¢ výdej než příjem (úprava jídelníčku, dostatek pohybu) ¢ ¢ ¢Pohybové (motorické) schopnosti a proces pohybového (motorického) učení POHYBOVÉ (MOTORICKÉ) SCHOPNOSTI A PROCES POHYBOVÉHO (MOTORICKÉHO) UČENÍ ¢ ¢Co jsou to ¢ ¢ POHYBOVÉ SCHOPNOSTI? POHYBOVÉ SCHOPNOSTI - ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA ¢ ¢vrozené předpoklady pro pohybovou činnost (rozvinuté vlohy) ¢prostředím málo ovlivnitelné ¢nespecifické pro jednu činnost ¢stálé v čase ¢ POHYBOVÉ (MOTORICKÉ) SCHOPNOSTI (MĚKOTA, 2000) scan0004 POHYBOVÉ SCHOPNOSTI - JEDNODUŠŠÍ ZÁKLADNÍ DĚLENÍ ¢ ¢ ¢silové ¢rychlostní ¢vytrvalostní ¢obratnostní ¢(pohyblivost) POHYBOVÉ SCHOPNOSTI ¢síla ¢ dynamická ¢ výbušná ¢ rychlostní ¢ vytrvalostní ¢ ¢ statická ¢ ¢Uveďte příklady ¢ Obr cartoon3 POHYBOVÉ SCHOPNOSTI ¢rychlost ¢ reakční ¢ akční ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Uveďte příklady ¢ Obr POHYBOVÉ SCHOPNOSTI ¢vytrvalost ¢ lokální ¢ globální ¢ aerobní anaerobní ¢ ¢ ¢Uveďte příklady ¢ POHYBOVÉ SCHOPNOSTI ¢obratnost ¢ koordinace ¢ rovnováha ¢ ¢ orientace ¢ rytmika ¢ flexibilita ¢ aj. ¢ ¢Uveďte příklady ¢ ¢ ¢Co je to ¢POHYBOVÉ (motorické, senzomotorické) ¢UČENÍ? ¢Pohybové učení ¢= učení se pohybovým dovednostem ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢spontánní, řízené, ¢přirozené učení vedené učení ¢ ¢ ¢Co je nezbytné, aby nastalo řízené pohybové učení, resp. učení se pohybovým dovednostem pod vedením učitele(ky)? PŘEDPOKLADY PRO POHYBOVÉ UČENÍ Učitel(ka) Žák - dítě přiměřený učební cíl vnější motivace názorná instrukce (ukázka) přiměřená stimulace, korekce a zpětná informace opakování, procvičování, modifikace aplikace v PA žáka (pohybové hry aj.) odpovídající motorický vývoj a úroveň zdatnosti vnitřní motivace percepce (vnímání) rozvinuté pohybové schopnosti pro pohybový výkon zpevňování a retence (udržení si dovednosti v paměti) integrace a transfer (přenos) ¢Motorický vývoj dítěte v mladším školním věku ¢- viz např.: ¢ ¢DVOŘÁKOVÁ, H. K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Praha : Karolinum, 1998. POHYBOVÉ UČENÍ ¢= proces učení se pohybovým dovednostem ¢ ¢přirozené dovednosti - chůze, běhání, skákání apod. ¢sportovní dovednosti - lyžování, bruslení, plavání, jízda na kole, na koloběžce apod. ¢hygienické a sebeobslužné dovednosti - mytí, čištění zubů, užívání příboru apod. ¢pracovní dovednosti - stříhání, řezání apod. ¢komunikační dovednosti - psaní, kreslení, hra na hudební nástroj, psaní na stroji apod. ¢aj. FÁZE POHYBOVÉHO UČENÍ Fáze Znaky pohybu Název Úroveň dovednosti Mentální aktivita 1. nekoordinovaný, nemotorný, někdy křečovitý pohyb Generalizace nízká vysoká 2. koordinovaný pohyb ve stálých podmínkách Diferenciace střední střední 3. koordinovaný pohyb v proměnlivých podmínkách (při hře, soutěži apod.) Stabilizace (automatizace) vysoká nízká 4. osobitý styl pohybu Asociace vysoká často vysoká LITERÁRNÍ ZDROJE: ¢NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001. 46 s. ISBN 80-210-2642-1. ¢DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 137 s. ISBN 80-7178-693-4. ¢Grecmanová, H., Urbanovská, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ¢MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. 139 s. ISBN 80-85783-17-7. ¢SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. 48 s. ISBN 8087000005. ¢MUŽÍK, Vladislav a Vladimír SÜSS. Tělesná výchova a zdraví pro 21. století (myšlenky, které by měly usměrňovat tvorbu školních vzdělávacích programů). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-80-210-4258-2. ¢DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 1. vyd. Praha: Olympia, 2001. 125 s. ISBN 8070333138.