TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová 5. Charakteristické znaky hry •Spontánnost •Zaujetí •Radost •Tvořivost •Fantazie •Opakování •Přijetí role • • •Příhoda (1966) uvádí tyto znaky hry: •nezištnost, svoboda, spontánnost, přímé uspokojení potřeb a přání, okamžité uspokojení, stálý růst, náladovost, plýtvavost, uskutečňuje se pokusem a chybou, nahodilost, uskutečňuje se za účasti fantazie, symboličnost, ledajakost, děje se z dobré vůle, snadnost, prostředek k odpočinku, zotavivost, schematičnost, subjektivnost, nadbytečnost a marnost, význam její je oddělen od věcí, podnětem jejím je nadbytek síly, je sobě cílem i prostředkem. • •Z uvedeného vyplývá, že hra v předškolním věku je činností spontánní. •„projevující se samovolně, bez vnějších popudů, vznikající bez vědomého úsilí, daný vnitřní zákonitostí“ (Příruční slovník jazyka českého 1948 – 1951, s.611) • •„přirozený, bezprostřední, náhlý, bezděčný, předem neuvážený, ne vždy plně uvědomovaný“ (Hartl 2004, s. 260) • •S pojmem hra jsou spojovány přívlastky: •tvořivá (Program výchovně vzdělávací práce pro jesle a mateřské školy 1984) •volná (Caiatiová 1995) •spontánní (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2005). •Na nepřesnosti s užíváním pojmu hra upozorňuje např. Langmeier, který preferuje tento termín právě v souvislosti s předškolním obdobím. Domnívá se, že u batolat a v dospělém věku je užívání tohoto pojmu „z vývojově psychologického hlediska snad až nepřípustně rozšířen“ (Langmeier, Krejčířová 1998, s.97). •Mnozí autoři (Příhoda, 1966; Huizinga, 1971; Opravilová 1998) se shodují v tom, že „Hra na rozkaz přestává být hrou. Může být nanejvýš nařízenou reprodukcí hry.“ •