Praktické cvičení č. 8 Smyslová soustava, reflex Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. ROKYTA, R.: Somatologie I. a II. učebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN: 80-86861-59-7. TROJAN, S., SCHREIBER, M.: Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002. ISBN: 80-7183-257-X. Úkol č. 1: Doplňte text: Základní jednotkou nervové činnosti je ………………………. Reflexy dělíme na: ………………………………(nepodmíněné) a získané (………………………). Nepodmíněné reflexy zajišťují ……………………………… nervovou činnost, podmíněné reflexy …………………………… nervovou činnost. Hlavní znaky nepodmíněných reflexů: 1. Při opakování téhož podmětu se vždy vybaví ………………… reakce (např. chuťový podnět vybaví vždy sekreci slin). 2. Probíhají vždy po ……………… dráze, pokud se v ontogenetickém vývoji vytvoří určitý reflexní oblouk, probíhá při opakování tento reflex bez předchozího nácviku. 3. Centra nepodmíněných reflexů jsou v …………………………… CNS mimo kůru koncového mozku. 4. Všichni jedinci stejného živočišného druhu mají ………….. nepodmíněné reflexy. 5. Dělíme je na ………………… a ………………………. 6. Nejzákladnějšími pudy – …………………………… jsou pud zachování sebe a pud zachování rodu. Hlavní znaky podmíněných reflexů: 1. umožňují ……………………… na stále se měnící vnější podmínky, jejich vytváření se nazývá …………………………, jehož předpokladem je …………………………………. 2. Při opakování téhož podmětu se u různých jedinců může vybavit ……… reakce. 3. Vzniká vytvořením …………………… spojení mezi dvěma nebo více ohnisky podráždění v mozkové kůře. 4. Centra těchto reflexů jsou v ……………………………. ……………………………. 5. ………………… stejné u všech jedinců stejného živočišného druhu. 6. ………………………. a ……………………… během života jedince – jejich vyhasínání nazýváme …………………………………………. Nižší nervová činnost je zajištěna působením …………………………… reflexů, vyšší nervová činnost působením ………………………… reflexů. …………………….. - signály podmíněných reflexů signalizují biologicky ………………………… jev. Souhrn signálů určitého druhu se nazývá ………………………… soustava. Rozlišujeme ………… a ………… signální soustavu. Do první signální soustavy patří signály, které jsou odrazem ……………… (fyzikální, chemické a biologické jevy). Umožňuje reagovat na aktuální ………………………. …………………………. U člověka je základem pro učení v počátečních stádiích ontogenetického vývoje po narození a je základem pro konkrétní myšlení. Signály pro vznik podmíněných reflexů u druhé signální soustavy jsou …………………… pojmy (slova zevšeobecňující skutečnost), které jsou ……………… reality. Člověk je schopen vytvářet nové spoje na podkladě …………………… podmětů – základ pro …………………………. Na základě řeči a schopnosti zevšeobecnění se u člověka vytvořilo abstraktní myšlení, věda, umění a mravní hodnoty. Úkol č. 2: Doplňte pro zrakové ústrojí: Zrakové ústrojí umožňuje vnímání ………………., …………………, ………………., …………….. a ………………… předmětů. U člověka je nejdůležitějším smyslem pro ……………………… v prostoru. Orgánem zraku je …………… (ocullus), které je složeno s oční koule a přídatných orgánů. Oční koule (………………… …………………) je uložena v obličejové části lebky v ……………………. V každé očnici jsou dva otvory, které je spojují s mozkovnou a procházejí jimi …………………… nervy, žíly, tepny a dále nervy pro okohybné svaly a další drobné svaly v oku. ………………… osa je nejdelší předozadní rozměr oční koule. Úkol č. 3: Vysvětlete pojmy: Barevné vidění – Vidění za tmy – Zorné pole – Binokulární vidění – Úkol č. 4: Doplňte pro sluchové ústrojí: Sluchové ústrojí má u člověka největší význam při ……………………………. Na jeho základě se u člověka jako sluchový reflex vyvinula ……………………………. Ucho (…………………..) slouží k rozlišování …………………………… vln (člověk slyší jen v rozsahu 16 – 20 tisíc kmitů za sekundu). Ucho dělíme na 3 části: 1. ………………………………… – auris externa 2. ………………………………… – auris media 3. ………………………………… – auris interna Úkol č. 5: Doplňte text popisující funkci ucha jako sluchového analyzátoru: Kmitání ………………………… se přenáší na ………………… kůstky. Třmínek rozkmitá ………………………… okénko a tím se rozechvěje ……………………. Kmity perilymfy se vyrovnají vyklenutím …………………… okénka do ………………… dutiny. Vlnění perilymfy rozkmitá ……………………… a rozechvěje bazální ……………………… v určitém jejím úseku podle výšky tónu. Toto chvění způsobí, že buňky …………………… orgánu narážejí svými vlásky na krycí membránu, a tím se podráždí. Vzniklé vzruchy jsou vedeny ………………………… nervem do jader v prodloužené míše a dále až do centrálního korového analyzátoru. Úkol č. 6: Doplňte pro rovnovážné (statokinetické) ústrojí: Rovnovážné ústrojí: 1. čidlo statické – pro vnímání ………………………………, 2. čidlo kinetické – pro vnímání ……………………………., Statické čidlo je ve …………………… a …………………… váčku, jsou zde malá políčka s vysokými epitelovými buňkami s jemnými smyslovými vlákny na koncích nad nimiž jsou vápenaté krystalky (statokinie). Při změně ………………… hlavy dráždí krystalky jemné vlákna smyslových buněk. Vzruchy jsou vedeny statickým nervem k vestibulárním jádrům na spodině 4. mozkové komory. Tím je umožněno udržení rovnováhy těla v prostoru a zajištění vzpřímeného postoje. Kinetické čidlo je uloženo v ……………………… polokruhových kanálků. V každé ampule je vyvýšenina s vysokými buňkami opatřenými dlouhými vlásky. Jejich podráždění vyvolává pohyb endolymfy při ……………………… pohybech hlavy. Úkol č. 7.: Doplňte následující text: Činnost ………………………… soustavy je spjata s činností ……………………… …………………… - čidel. Ty zprostředkovávají CNS informace o …………………. i ……………………. prostředí. Stavba smyslového ústrojí: 1. ……………………………… – periferní analyzátor, 2. dostředivá nervová dráha, 3. korové projekční centrum – …………………………… analyzátor. Hlavní funkcí receptorů je ………………………………… podnětů. Počitek – vjem a poznání vzniká však až v ……………………………………… ……………………………………… . Úkol č. 8.: Odpovězte na následující otázky: 1. Co je to reflex? – ………………………………………………………………………………………………………………….... 2. Co je to reflexní oblouk? – ………………………………………………………………………………………………………………….... Jaký je základní biologický význam reflexů? – ………………………………………………………………………………………………………………….... Úkol č. 9.: Následující pojmy doplňte do schématu: Receptor, CNS, výkonný orgán (efektor), dostředivá (aferentní) vlákna, odstředivá (eferentní) vlákna. Úkol č. 10.: Doplňte, na čem se ve své práci podíleli tito vědci: Jiří Procházka – …………………………………………………………………………………………………….. I. P. Pavlov – ………………………………………………………………………………………………………... Úkol č. 11.: Spojte, co k sobě patří. Ve svalech, šlachách a kloubních pouzdrech. Zabezpečují informace o poloze a pohybu těla Exteroreceptory v prostoru. Interoreceptory Přijímají podněty z vnějšího prostředí (receptory pro dotyk, tlak, teplo, bolest, chuť, obraz, zvuk, Proprioreceprory čich). Zachycují podměty z vnitřního prostředí (změny pH, osmotický tlak apod.).