Od narození do šesti týdnů } Přechod dítěte z chráněného intrauterinního života. } Důraz na nenásilný, přirozený, něžný porod, šetrný k matce a dítěti. } Fréderick Leboyer, Michel Odent – francouzští porodníci } Způsob porodu, který staví ženu do role podřízeného pacienta a minimalizuje možnosti její aktivní spolupráce a rozhodování. } Neosobní a anonymní přístup porodnického personálu, chybí emoční podpora, matky označeny za nespolupracující. } Upřednostňování hygienických aspektů péče před psychologickými, není vždy možnost důkladně se přivítat s novorozencem. } Separace matka – dítě: několikahodinová i na odděleních se systémem rooming-in, několikadenní v ostatních případech } Nedostatečné informace o kojení. } Nerespektování vlastního biorytmu dítěte: přednost má organizační jednoduchost. } Rutinní práce dětských sester – rychlé, zručné pohyby, chybí jemné signály, jemné dotyky. } Stavy spánku a bdění rozlišeny, spánek rozdroben do většího počtu kratších úseků, spánek zabírá 20 hodin. } 6 základních stavů (Brazelton): Ø hluboký spánek – pravidelný dech, zavřené oči, minimální pohyb, nízký svalový tonus Ø lehký spánek (REM fáze) – oči mohou být pootevřené, rychlé oční pohyby, nepravidelný dech, drobné záškuby, nahodilé pohyby, časté změny mimického výrazu Ø dřímota – přechodný stav mezi spánkem a bděním Ø klidný bdělý stav – jasný pohled, zaměřená pozornost na sledování a naslouchání okolí Ø aktivní bdělý stav – značná pohybová aktivita s velkými pohyby končetin, často krátké hlasové projevy Ø pláč – velká pohybová aktivita, nepravidelný dech, křik } Rozeznávání těchto stavů důležité pro správné zacházení s dítětem! } Základní nepodmíněné reflexy – hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové, polohové. } Smysly novorozence } Zrak – vidí od počátku, zraková ostrost podstatně snížená, dospělé úrovně dosahuje až kolem 1 roku, pozornost přitahuje pohyb, dává přednost ostrým kontrastům a složitým vzorcům před jednoduchými, křivkám a lomeným liniím před rovnými přímkami, nejpřitažlivější lidský obličej a jeho zobrazení, rozlišuje dobře základní barvy a tvary, pozornost udrží až 10 min, } zapamatování viděného – má-li matka na obličeji masku, dítě se na ni upřeně dívá, méně pije, hůře usíná } Sluch – preference vyššího ženského hlasu, pozná a preferuje hlas své matky, hlubší zvuky a tedy i hlas otce hůře pronikají do dělohy, výběr říkanky, povídky, která je známá z prenatálního období; zvuky, na které je dítě zvyklé nejsou rušivé, i když jsou silné, jiné slabší působí rušivěji } } Již v prvních minutách po narození spojují info z různých smyslů, obracení pohledu za zvukem, později se tato schopnost ztrácí a objevuje se až na přelomu 3. a 4. měsíce. } Hmat - uklidňuje teplo a dotyky, hmat oblastí úst, sání prstů již prenatálně, od 24. týdne. Porovnání informací z různých smyslů – hmatem pozná tvar, zrakem je schopno jej vybrat. } Chuť a čich – velký význam právě v tomto věku, pozná matku i její oblečení po čichu, chuť vyvinuta již prenatálně. } Schopnost vnímání bolesti } Nejdůležitější, s čím se novorozenec rodí! Nehotovost je předností, možnost osvojit si mnohem větší repertoár chování. Zralý novorozenec hledá souvislosti v podnětovém okolí a získává z nich zkušenosti. Sám aktivně vyhledává problémy, zajímavosti a pátrá po jejich správném řešení. Objevuje vztah mezi jeho vlastním chováním a následky tohoto chování v okolí – základ pro pochopení principu kauzality (křikem přivolám dospělého, rukou rozhoupu zavěšenou hračku,…). } Učí se aktivně si vybírat příjemné a vyhýbat se nepříjemnému! Neexistující kauzální vztah. } Sociálně naivní (chybí mu zkušenost) x sociálně slepý (chybí mu smysl pro sociální signály). } Reaguje na lidský hlas – vysoký ženský. } Vysoký zájem vzbuzují rysy lidského obličeje. } Úchopový reflex silnější, jedná-li se o prst. } Plazivé reflexní pohyby mnohem živější na nahém těle než v postýlce. } Podmínky ze strany dospělého – věnovat se novorozenci s nerozdělenou pozorností. } Synchronie pozornosti a afektu – společné zaměření pozornosti a společně sdílené emoce. } Dovednosti intuitivního rodičovství. } Časná asynchronie a nedostatek sociální interakce vede k chaotickým asynchronním vzorcům v pozdějším věku.