Ontogeneze lidské řeči – procesy VLASTNÍ VÝVOJ ŘEČI (1) •pragmatizace •sémantizace •lexemizace •gramatizace •intelektualizace 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči PRAGMATIZACE (1) ¨období do 1 roku ¨3. týden: reakce sacími pohyby na hlas matky • - zdroj zvuku a potravy totožné ¨6. týden: křik má citové zabarvení nespokojenosti • - tvrdý hlasový začátek (dozrávání nervových drah, zapojení retikulárních formací) • ¨2. až 3. měsíc: křik vyjadřuje i spokojenost (nasycení) • - měkký hlasový začátek ¨broukání (prefonémy) ¨reakce úsměvem na úsměv ¨ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči PRAGMATIZACE (2) •3. až 4. měsíc: odpověď broukáním na zvuky • - hledá očima zdroj zvuku •5. měsíc: pudové žvatlání = BABBLING • (hra s mluvidly) •reakce na zvukové zabarvení hlasu •5. až 6. měsíc: začíná vnímat pohyby úst •6. až 8. měsíc: napodobující žvatlání = LALLING • 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči PRAGMATIZACE (3) •diagnostický moment • - 17. až 26. týden • •zachycuje melodii, rytmus, pohyby mluvidel •10. měsíc: vědomá zraková a sluchová kontrola 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči PRAGMATIZACE (4) ¨rozumění řeči • - ne v pravém smyslu - dítě reaguje na globální obraz toho, co slyší v asociaci se situací a s kontextem • (na úrovni 1. signální soustavy) • ¨intuitivní vžití se do situace za účasti faktorů: 1.instinktivní pochopení mimiky 2.instinktivní pochopení muzických elementů řeči 3.instinktivní pochopení gest 4.instinktivní pochopení jazyka jako systému znaků ¨motorická reakce na řeč ¨ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči PRAGMATIZACE (5) •stadium emocionálně volní – do 1,5 roku ¡prvotní verbální projev • - jednoslovné věty • - přání, city, touhy - jen konkrétní • 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči SÉMANTIZACE (1) ¨1. až 2. rok ¨ gesta: „Ukaž jak vysoko vyrosteš?“ ¨vyjadřuje žádosti, přání a city – emocionálně volní stránka ¨1.rok: jednoslovné věty – první slova ¨1,5 roku: prozodické faktory výrazné • (určitým hláskám dává komunikativní funkci) ¨1,5 až 2 roky: mluvení jako činnost • - funkce řeči je hra: opakování slov ¨dvouslovné věty - telegrafický styl ¨první věk otázek (Kdo je to? Co je to?) ¨2. rok: 50% řečové produkce jsou podstatná jména ¨ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči SÉMANTIZACE (2) •stadium egocentrické – do 2 let ¡mluvení je činnost, hra • - napodobuje dospělé • - opakuje slova ¡ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči LEXEMIZACE (1) ¨2. až 3. rok života ¨2 až 2,5 roku • - začíná ohýbat slova • - upřednostňuje verbální projev před neverbálním • - cílem: usměrnit dospělé, komunikovat • - učí se diskriminovat distinktivní znaky (fonémy) • - víceslovné věty • ¨2,5 až 3. rok • - zná své jméno, příjmení, chápe „já“ • - měla by být znalost 2/3 hlásek – 1000 slov • - chápe roli komunikačního partnera 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči LEXEMIZACE (2) •stadium rozvoje komunikační řeči – do 3 let ¡pomocí řeči dosahuje cílů • - chápe souvislosti ¡ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči GRAMATIZACE (1) ¨3. až 4. rok ¨kvalitativní pokroky - chápání významu slov ¨věty a souvětí ¨druhý věk otázek (Proč? Kde? Kdy?) ¨problémy se složitými hláskami •3,5 až 4 roky: ¨ovládá 80 % samostatných konsonant ¨umí básničku ¨zmírnění dysgramatismů • - do 4 let fyziologický dysgramatismus normální ¨naváže a udrží konverzaci 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči GRAMATIZACE (2) •stadium logických pojmů – třetí rok ¡rozvoj abstrakce • - označení začínající být všeobecná ¡ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči INTELEKTUALIZACE (1) ¨po 4. roce života ¨správná gramatika ¨užívá všechny slovní druhy ¨1500 až 2000 slov ¨umí barvy ¨5 let: správná výslovnost, souvislé vyprávění, • 3000 slov, řeč se vyrovná dospělým ¨6 let: zvuková i obsahová norma projevu, zdokonalení stylistiky, pragmatické roviny, řeč má regulační funkci, osvojení grafické podoby řeči ¨ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči INTELEKTUALIZACE (2) •stadium intelektualizace - po 4. roce ¡vyjádří myšlenky • - kvantitativní rozvoj slovní zásoby • - zpřesňování významu slov a gramatiky • ¡do dospělosti ¡ 25. února 2017 Ontogeneze lidské řeči