Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce. PS OSNOVA Cíle etopedie • Optimalizace životních perspektiv jedince • Vytvoření takových podmínek, které vedou k aktivnímu přístupu k vlastnímu vzdělávání, dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál Fáze edukačního procesu 1. Prevence 2. Intervence 3. Rehabilitace PREVENCE • soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování • Primární – SPECIFICKÁ (všeobecná, selektivní, indikovaná) x NESPECIFICKÁ • Sekundární • Terciární • podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí – cílem je podpořit setrvání žáka v přirozeném edukačním prostředí, • podpora jedince s problémovým chováním – orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování, • podpora sociálního okolí jedince – spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních, • odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách INTERVENCE • eliminovat, odstranit zdroje nežádoucích vlivů • vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, • probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity • posilovat pozitivní sociální vztahy REHABILITACE, RESOCIALIZACE • Poskytnout korektivní zkušenost • Zprostředkovávat nové zážitky a podněty Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce. PS • - pocit kompetence • poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot • pomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost