1 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS OSNOVA I Etopedie jako obor speciální pedagogiky zabývající edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy • samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20. století • navazuje na vývoj v obecné pedagogice • reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování Odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín • terminologie • charakter postižení jedince • segregační tendence intervence Východiska etopedie I. Individualizace výuky • naplnění potenciality každého žáka • žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu II. Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce (WHO, ICF,2001) 2 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS III. Perspektivní přístup • odpovědnost školy za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností • cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál IV. Životní cesta dítěte • respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte • využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí Cílová skupina Děti bez výraznějších problémů v chování • praxe spočívá především v preventivních aktivitách • popř. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. Děti v riziku („At-risk Youth) • děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům • z roviny osobnostní i sociální • významná je odolnost dítěte vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují (koncept resilience) • praxe spočívá v preventivních aktivitách, • v diagnostice a poradenství Rizika spojená s osobností dítěte • váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost 3 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS patří sem: • faktory fyzického zdraví – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění • faktory vnitřních dispozic – nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita Rizika spojená s rodinou dítěte • základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“ patří sem: • rodinné stresory – konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace • nastavení rodinného systému – struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.) Školní rizika • nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům • nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli • neúspěch a izolace • vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) • bludný kruh neúspěchu Rizika spojená se společností • Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště • Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… • Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích • Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…) Děti s problémy v chování a poruchami chování • vývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování • důležité je včasné řešení potíží 4 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS • praxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování - záměr PROBLÉMY V CHOVÁNÍ • o svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit • normy chování neporušuje úmyslně • jejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte • nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – časová dimenze PROBLÉMY V CHOVÁNÍ  problémy bývají krátkodobé  popřípadě se objevují v určitých periodách  mívají vývojové souvislosti  bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – náprava PORUCHY CHOVÁNÍ  náprava vyžaduje speciální péči  směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné 5 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Jak jsou vnímáni jedinci s PCH?  vyvolávají v jiných nelibé pocity  provokují druhé k negativní reakci v chování  nebývají oblíbení mezi vrstevníky  málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe?  považují se za smolaře, za neúspěšné  mívají malé sebevědomí  jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle  opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací  převažuje u nich krátkodobá motivace  vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat  jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem  neumí se radovat z drobných úspěchů 6 Tento text slouží pouze jako osnova pro další studium. Není dostačující pro ukončení předmětu. PS Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010  PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274.  ELLIOT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820.  ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186.