PORADENSTVÍ Podpora, posilování, provázení 1 PODPORA, POSILOVÁNÍ, PROVÁZENÍ PROSTUPUJE INTERVENCI •Zásah •Změna možná •Nabídka •Rozhodnutí Podpora •Aktualizace potencialit •Náhled na sebe •Rozhodnutí Posilování •Rozhodnutí •Sebepodpora •Zvládání •Zpětná vazba Provázení 2 PŘÍPADOVÁ PRÁCE V PORADENDSTVÍ Navázání vztahu poskytnutí psychické podpory, vyjádření zájmu Shromáždění informací Specped Diagnostika identifikace (pojmenování a popis) problému a jeho zhodnocení, rozlišení podstatného od nepodstatného, reflexe souvislostí, začlenění problému do kontextu: důsledky (osobního vývoje, jednání na rodinné vztahy a okolí), šíře problému (aktivní pole problému) Intervence přímá práce na změně chování nové porozumění, nové perspektivy (jiného úhlu pohledu), zprostředkováním jiné služby, plánováním: tvorba individuálního plánu služeb, intervence trénování 3 Komunikace Komunikace Pozorování Analýza PRINCIPY V PŘÍSTUPECH K VEDENÍ PŘÍPADU Aktivace potřebné osoby informovanost individualizace akceptace diskrétnost neutralita sebeurčení prožívání 4 PRINCIPY 1. individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti, životní biografie, scénář 2. prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3. akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti), odmítnutí intervence 4. nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat, nevnucovat 5. sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat, nabízet možnosti cest změny, nesmí být návody a příkazy 6. diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem 7. aktivace dítěte – zodpovědnost za svá rozhodování, následky 5 FÁZE PORADENSKÉHO PROCESU OTEVÍRÁ PROSTOR PRO INTERVENCI Orientace • Poznání chování – modely chování, situační stereotypy (čas, místo, lidé, klíčová osoba) , • Účinky vlastního chování, Sociálně akceptované chování • Analýza, komparace, vyhodnocení Plánování • Podpora - imaginace • Alternativy - výběr • Posloupnost kroků • Perspektiva – životní scénáře Rozhodnutí • Aktivní přístup • Změna jako výzva • Kontrola a ovlivnitelnost • Autoevaluace Posilujeme schopnost uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému. ZÁKLADNÍ FORMY PRÁCE Diagnostika Analýza  Dokumenty, záznamy  Vyšetření  Práce dítěte Pozorování  Dítěte  Rodiny  Situace  Podmínek Rozhovor  Dítě  Rodiče  Významné osoby  Odborníci Reflexe  Rozhovoru  Práce s dítětem  Závěrů 7 Vedení záznamy – evidence případové práce