Surdopedie PROJEKT Vypracovaly: Gabriela Habalová, Michaela Konrádová, Gabriela Pecová, Eliška Procházková, Iveta Ševčíková Místo konání: ZŠ Rajhrad Datum konání: 16.12.2016 Třída: 9. Počet žáků: 26 Délka projektu: 3 vyučovací hodiny Cíl: seznámit žáky s problematikou sluchového postižení Průběh: Každá z nás si připravila určitou aktivitu, vztahující se ke sluchovému postižení, kterou jsme žákům zábavnou a zejména praktickou formou představily. Využívaly jsme široké spektrum pomůcek a celého projektu se účastnila i tlumočnice, která žákům prostřednictvím tlumočení ještě více přiblížila svět neslyšících. V rámci projektu jsme se snažily žáky, co nejvíce zapojit, kdykoliv měli možnost se na cokoliv zeptat a o daném tématu diskutovat. Proto projekt neprobíhal jako klasická frontální výuka, ale vytvořili jsme kolečko ze židlí, aby na sebe i na nás všichni žáci viděli a mohli se tak do jednotlivých aktivit lépe zapojit. 1. aktivita: Úvodní představení Úvod jsme zahájily trochu netradičně. Místo abychom zaklepaly, vešly jsme do třídy, začaly jsme dupat a rozsvěcovat světla, tak jak to dělají neslyšící, když na sebe chtějí upoutat pozornost. Následně po té začala paní tlumočnice znakovat, což žáky také překvapilo. Po té jsme se všechny představily a vysvětlily dětem průběh projektu. Také jsme žákům řekly, že se kdykoliv mohou zeptat na jakékoliv otázky, které je k tématům napadnou. 2. aktivita: Seznámení s kulturou Neslyšících Pomůcky: měřič hlasitosti zvuku V rámci této aktivity jsme žáky seznámily s kulturou Neslyšících. Ptaly jsme se jich, zda mají v okolí nějakého neslyšícího, zda znají nějaké komunikační systémy neslyšících osob nebo nějaké pomůcky. V krátkosti jsme jim představily obor surdopedie, pojem sluchové postižení, sluchadlo, kochleární implantát, rozdíl mezi neslyšícími a Neslyšícími, a zmínily se o vzdělávání neslyšících a sluchově postižených osob. Po té jsme žákům představily kulturu Neslyšících, jejich zvyky a tradice a jejich specifika. Také jsme žákům ukázaly a nechaly kolovat měřič hlasitosti zvuku, který si mohli sami vyzkoušet a to nejprve při šeptané řeči, po té při běžné mluvené řeči, při zpěvu a ve hlučném prostředí. 3. aktivita: komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob Pomůcky: pracovní listy s obrázky mimiky, obrázky prstové abecedy Aktivita: Nejprve jsme se žáků zeptaly, zda znají nějaké komunikační systémy sluchově postižených osob. Po té jsme je s jednotlivými systémy seznámily, ke každému z nich měli žáci možnost vyjádřit své zkušenosti. Po té jsme žákům rozdaly pracovní listy s obrázky mimiky a žáci měli k jednotlivým obrázkům určit a popsat, jakou vyjadřují emoci, eventuálně, kdo měl zájem, je mohl prostřednictvím mimiky ztvárnit. Následně probíhal trénink a nácvik neverbální komunikace. Další aktivita byla zaměřena na prstovou abecedu. Žákům jsme ukázaly všechny znaky dvouruční prstové abecedy (žáci je většinou znali) a po té měl možnost každý z nich prostřednictvím prstové abecedy představit své jméno. Také jsme žáky seznámily se znakovým jazykem a odezíráním, což je velmi zajímalo. K tomu byla i názorná ukázka interakce mezi neslyšícím a tlumočnicí. 16389142_1220942567954732_1950078874_o.jpg 4. aktivita: a) Znakování a znakový jazyk b) Odezírání c) Kompenzační pomůcky Pomůcky: kartičky se znaky, papírky se slovy na odezírání, klapky na uši, kompenzační pomůcky: kochleární implantát, makety sluchadel, světelný budík Vzhledem k tomu, že předchozí aktivity zabraly více času, než jsme předpokládaly, rozhodly jsme se žáky rozdělit do dvou skupin a jednotlivá témata jim představovat paralelně prostřednictvím dvou stanovišť. První stanoviště se týkalo kompenzačních pomůcek a odezírání. Nejprve jsme žáky krátce seznámily s odezíráním a nedoslýchavostí a po té jsme jim daly prostor, aby si odezírání samostatně vyzkoušeli. Žákům jsme rozdaly klapky na uši a papírky se slovy na odezírání, které ve dvojicích zkoušeli odezírat. Následně si žáci mohli vymyslet vlastní slova a slovní spojení k odezírání. Po odezírání následovalo představení kompenzačních pomůcek. Žáci si je mohli sami prohlédnout, diskutovali jsme také o jejich ceně a financování. Mezi tím na druhém stanovišti probíhala výuka znakového jazyka, která žáky velmi bavila a zajímala. Žáci si mohli vymyslet vlastní slova, která se chtějí naučit nebo využít kartiček s obrázky jednotlivých slov. 16357738_1641462069203600_440026728_o.jpg 5. aktivita: Zakončení projektu a zpětná vazba Na závěr jsme žákům daly prostor na otázky, kterých bylo velmi mnoho. Po té jsme jim rozdaly lístečky, na které nám měli žáci sepsat zpětnou vazbu. Také jsme žákům rozdaly pracovní listy, do kterých měli červeně zakroužkovat, jaký měli pocit na začátku hodiny (v průběhu teoretického povídání), a zeleně zakroužkovat, jaký měli pocit na konci hodiny (praktická část). 16388495_1220941911288131_1469578997_o.jpg Zhodnocení: Projekt hodnotíme velmi kladně, ačkoliv jsme z počátku měly obavy. Žáci byli moc šikovní, poslouchali a měli spoustu zajímavých a podnětných dotazů. Z aktivit je asi nejvíce zaujal nácvik znakového jazyka, který si na konci hodiny mohli sami vyzkoušet. Zpětná vazba byla pozitivní, což nás velmi potěšilo. Bylo zajímavé zkusit si takto přínosná projekt a osvětu na základní škole a doufáme, že v budoucnu budeme mít další příležitost prezentovat projekt obdobný.