Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u sluchovým postižením 1 (jaro 2017) Vyučující: PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D. Organizace výuky: · 23.2. - úvodní setkání, informace k průběhu semestru, požadavky vyučujícího, náplň předmětu, zadání samostatných prací, informace k praxím, apod. · 2.3.- 20.4. výuka · 24.4. - 5.5.– praxe 2 týdny (1 týden logopedická praxe, 1 týden surdopedická praxe) (deníky ze surdopedické části praxe – do Odevzdávarny pod předmětem specializace RKS1) · test / písemná část zkoušky (18.5. v podvečerních hodinách, bude ještě upřesněno, popř. 20.4. v druhé části výuky) · zkouškové období – ústní část zkoušky, individuální přihlášení přes IS · praxe: 25.4.-6.5. – 2 týdny (1 týden logopedická praxe, 1 týden surdopedická praxe) Požadavky: · aktivní účast ve výuce · vytvořit seznam prostudované literatury + anotace 2 odborných publikací k vybraným tématům · úspěšné složení písemné a ústní části zkoušky · samostatný úkol: I. Individuální volba ze tří následujících možností: 1. výroba pomůcky, která bude využitelná při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu 2. hodnocení existující pomůcky (hry) užívané při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu v praxi 3. hodnocení softwaru či multimediální pomůcky užívané při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu Pozn. Při jakékoliv volbě je nutné použít přiložený formulář k popisu dané pomůcky a zhodnocení jejího využití. II. Zpracování stručné případové studie reflektující dosaženou úroveň komunikačních dovedností a jazykových kompetencí jedince se sluchovým postižením (v jakémkoli věku, dle místa konání praxe) – bude součástí deníku z praxe. III. Projekt – realizace projektu ve skupinách (viz samostatný formulář) Okruhy: 1. Terminologická východiska oboru surdopedie – vymezení základních pojmů - obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie 2. Historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením - průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením ve 20. století v českých zemích, osobnosti ve světě osob se sluchovým postižením 3. Sluch - anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, význam sluchu, důsledky sluchového postižení 4. Klasifikace a etiologie sluchového postižení - faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí. 5. Osobnost jedince se sluchovým postižením, psychologické zvláštnosti. 6. Diagnostika sluchových vad - diagnostika sluchového postižení, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningové vyšetření sluchu, depistáž, preventivní prohlídky. 7. Řeč u jedinců se sluchovým postižením - ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině, jazykové roviny. 8. Logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením - charakteristika mluveného projevu osob se sluchovým postižených, individuální logopedická péče, včasná sluchově-řečová výchova, vyvozování hlásek, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení, individuální logopedická péče v poradenských a školských zařízeních pro sluchově postižené, kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci u jedinců s postižením sluchu 9. Český jazyk v komunikaci neslyšících - mluvená řeč, psaná forma řeči, recepce psaného textu, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících 10. Komunikace - charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační systémy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, legislativní opatření. 11. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením - raná péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů dítěte se sluchovým postižením, zdravotnická péče, screening, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova. 12. Podpůrná opatření žáky pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání Okruhy témat k výrobě či hodnocení pomůcky pro logopedickou péči o dítě s postižením sluchu: * Sluchová výchova – reakce na zvuk, identifikace a diferenciace zvuků, fonematický sluch, diskriminace vět * Vyvození hlasu – vědomé používání hlasu, hlasová hygiena * Dechová cvičení * Rozvoj zrakového vnímání a nácvik odezírání * Globální čtení, rozhovor, práce s deníkem * Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP * Rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky * Oromotorika * Vyvozování hlásek, fixace a automatizace jednotlivých hlásek * Sluchová analýza a syntéza slov, rozvoj slovní zásoby