Principy diagnostiky • Komplexní přístup Týmová spolupráce Širší zaměření, ne jen na osobnost klienta • Etiologické hledisko Preference kauzální diagnostiky před symptomatickou • Longitudinální přístup Diagnóza nesmí být ovlivněna aktuálním stavem při vyšetřování • Princip dynamiky Neexistuje diagnóza “jednou provždy” Základní dělení • Metody klinické (nestandardizované) Anamnéza a kazuistika Pozorování Dotazník a rozhovor Analýza produktů činnosti • Metody testové (standardizované) Didaktické testy Psychodiagnostické testy Sociometrické testy Klinické diagnostické prostředky • Anamnéza Osobnost klienta, jeho rodina a prostředí, ve kterém žije Důležitá je zejména anamnéza: Rodová Perinatální Zdravotní Výchovná a vývojová Rodinná • Pozorování Krátkodobé / dlouhodobé, přímé / nepřímé, standardizované / volné… Pozor na: haló efekt, předsudky, stereotypy... Izomorfní deskripce Vyprávěcí způsob záznamu, snaha zachytit co nejvíce z chování klienta Reduktivní pozorování Posuzovaní škála (kategoriální, grafická, numerická...) jako nástroj • Rozhovor Vhodná situace, motivace Záznam rozhovoru Nonverbální komunikace, pozitivní zpětná vazba Vstupní rozhovor / psychodiagnostický rozhovor • Analýza produktů činnosti Analýza písma Analýza hry Analýza kresby Testové metody • Test = zkouška s přesně vymezenými (standardními) podmínkami, pravidly zadávání (administrace), hodnocení (evaluace) a vysvětlení (interpretace) • Dělení testů Testy osobnostní Testy schopností Testy výkonu • Didaktické testy • Zaměřeny na výsledky školního učení • Skládají se z testových úloh • Speciální didaktické testy • Určené k diagnostikování SPU • Matějčkova zkouka čtení pro stanovení ČQ • Kalkulia II – diagnostika dyskalkulie • Testy školské zralosti (Jirásek) • Sociometrické testy • J. L. Moreno – zakladatel sociometrie • Zjišťování a analýza vztahů v malých skupinách preferenčními volbami • Sociogram = grafické znázornění neformálních vztahů ve skupině Psychodiagnostické metody • Vývojové škály Diagnostika především malých dětí Vývoj JM a HM, vizuomotorická koordinace, chování, adaptabilita, řeč Gesellova škála – adaptabilita, HM, JM, řeč, sociální chování • Testy inteligence Dělení: screeningové metody, podrobné testy, doplňující testy intelligence Screeningové (vyhledávací) zkoušky Orientační zjištění úrovně rozumových schopností ve skupině Ravenovy matice Podrobné testy inteligence (Stanford-Binetova zkouška) SON-R 2,5 – 7 (2,5 – 7 let) Mozaiky, kategorie, skládanky, analogie, situace, vzory WISC-III (6 až 16 let) Porozumění, řazení obrázků, podobnosti, počty, kostky. Testy specifických funkcí a schopností • Percepční testy – vizuální a auditivní percepce Edfeldtův reverzní test Zraková percepce Odlišit v řadě obrazců ty, které se liší Vývojový test zrakového vnímání M. Frostigové Vizuomotorická koordinace, diskriminace figury a pozadí, rozeznávání geometrických tvarů, poloha v prostotu (otočené/obrácené tvary), prostorové vztahy (obkreslování tvarů v soustavě teček) Zkouška sluchové diferenciace (WM) Diskriminace hlásky ve dvojicích podobných nesmyslných slov (bram – pram, flaš – klaš) Percepčně motorické testy Ozeretského škála HM, JM, manuální zručnost, koordinace, rychlost, síla Zkouška laterality Žlab a Matějček Lateralita ruky (12), nohou (4), oka (2), ucha (1) Zkoušky pozornosti Jiráskův číselný čtverec Poházené číslice, ukázat ve správném pořadí, 10 opakování Bourdonova zkouška Škrtání tří typů čtverečků v řádcích Paměť Rey-Osterriethova figura Bentonův test (vizuální paměť, reprodukování obrazců po prohlédnutí) Testy školních schopností a dovedností Matějčkova zkouška čtení (ČQ) Kalkulika Hodnocení sociálních dovedností Vinelandská škála sociální zralosti: • Komunikace • Sebeobsluha • Socializace • Motorické schopnosti • Adaptivní chování • Malaadaptivní chování