SPD – Dospělost Profesní dráha, etapy: - Získání prvního zaměstnání - Začátek profesní dráhy - Prohlubování kvalifikace - Zvyšování odbornosti Důvody celoživotního vzdělávání: - Modernizace pracovních prostředků a techniky - Nové zákony, předpisy, novelizace - Postup na vyšší funkci - Změna zaměstnavatele - Ztráta zaměstnání Celoživotní učení respektuje pravidla: - Posilování rozvoje - Dotváří identitu člověka - Respektuje věk, kulturu, životní situaci Stručná charakteristika: rozveďte - Často se setkáváme se získaným postižením: úrazy, autonehody, získaná onemocnění - Následky: poškození mozku úbytek rozumových schopností (demence), NKS ad. = komplikuje sociální kontakt - S věkem souvisí: degenerativní onemocnění, onkologické choroby, zhoršování chronických onemocnění, mozkové příhody apod. - Postižení, onemocnění v dospělosti: významné trauma, ovlivňuje kvalitu života - Negativně ovlivňuje pracovní uplatnění, sociální role Úkol SPD: - realistické zhodnocení aktuálního stavu, určení prognózy společenského uplatnění, navržení rekvalifikace a resocializace (umět vysvětlit pojmy) - Nutný komplexní diagnostický přístup: odborníci z medicíny, psychologie, speciální pedagogiky a sociální oblasti Vzdělávání dospělých: - Celoživotní učení - Formální vzdělávání - Neformální vzdělávání - Informální učení SPD – Stáří Stručná charakteristika: rozveďte - Ze zdravotního hlediska se setkáváme s podobnými případy jako v dospělosti - Člověk v tomto věku má méně sil a vůle se plně adaptovat na nové podmínky - Pocity osamělosti, deprese - Menší samostatnost, větší závislost na okolí - Častým případem jsou mozkové příhody: narušený pohyb, komunikace, omezení samostatnosti - Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba: vede k narušení orientace v čase, prostoru, ztrátě sociálních rolí Úkol SPD: - Interdisciplinární tým odborníků (tak jako u dospělosti), respekt k věku, ke zdravotním obtížím, nesnižovat závažnost z obav a úzkostí klienta Literatura: - PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 178 s. ISBN 9788073151423. - SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. - Opatřilová, D., Zámečníková. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.