Škola jako prostředí podpory a inkluze Proč a jak řídit chování ve třídě? • Skupina potřebuje vůdce – buď učitel, nebo někdo z žáků • Učitel dává hodině strukturu (x nestrukturovaný čas o přestávkách) • Nezbytné je povědomí o kulturních normách komunity • Ani příliš autoritativní přístup, ani přílišné zaměření na školní výkon • Důležitý je vztah učitel-žáci Žáci s problémy v chování = Provokující žáci • Zkouší hranice • Boj o moc - učitelé jsou často cílem, ale nemusí být příčinou (jsou spouštěčem, ale není v tom „nic osobního“) • Nezájem o výuku - žáci pochází z různého prostředí ( (ne)podporující vzdělání, citově (ne)podnětné) • Různý stupeň osvojení sociálních dovedností (dovednosti x kompetence)  Vliv na jejich chování (pocity hněvu, bolesti, frustrace, touha po pomstě)  Nenaučené chování, nedoučené chování, špatně naučené chování Příčiny „provokace“ • Nedostatek porozumění • Pocit nespravedlnosti • Potřeba odventilovat vztek, frustraci či bezmoc • Boj o moc Prevence • Předcházet konfliktu • Mapovat provokující chování (co?, kdo?, jak? – záznam může pomoci problém řešit) • Plánovat dopředu své reakce (ty nepromyšlené jsou často instinktivní, emotivní, pod vlivem stresu a žákovy provokace ještě posílí) • Oceňovat správné chování (nevšímat si pouze toho negativního) • Nesnižovat nároky učiva (mylné je domnívat se, že dostanou-li žáci snazší úkoly, budou se chovat dobře; naopak očekávat, že zvládnou víc, a víc jim „nakládat“, diferencovat cíle podle možností) • Oslovit odborníka 4 základní strategie práce s incidentem a) aktuálně při konfliktu ve třídě 1. „Není to vždy osobní“ – vyhnout se personalizaci (zůstat v klidu, vychladnout, situaci promyslet – zda nevyžaduje vyšší stupeň intervence) 2. Izolovat provokujícího žáka (provokace je často iniciovaná jednotlivcem, skupina přihlíží a podporuje)  Nepřipustit „divadlo“ tj. zabavit obecenstvo (ostatní mohou pokračovat v učení)  Změnit činnost (odvést pozornost od nevhodného chování)  Nevyzdvihovat negativní chování (zbytečně na ně neupozorňovat; může zamezit jeho prohloubení)  Odložit (Říct: „To, cos řekl/udělal, není vhodné, nelíbí se mně, promluvíme si o tom později,(přesně vymezit, kdy si to řekneme - přijď za mnou v 1 hodinu do kabinetu, sborovny) teď pokračujeme ve výuce) b) následně při pohovoru s žákem, studentem 3. Naslouchat, verbalizovat  preferovat otázky co, jak, popiš ( orientují pozornost na situaci „Jak ses cítil?“ než „Co se stalo?“) x (Otázky proč? odvádí pozornost k obhajobě, snižují odpovědnost za incident v myšlenkových procesech žáka) 4. Odůvodnit rozhodnutí o dalším řešení, následku (aby bylo pro žáky srozumitelné, co z něj plyne)  účinné je žáka zapojit – navrhni, jak bys mohl daný incident napravit?  Dohoda o řešení – ústní, písemná  Reflexe – následně je nezbytné vyhodnotit dohodu a úspěšnost řešení Doplňující strategie • Pozor na nebezpečí „škatulkování“ (žák se pak „nálepky“ nezbaví) • Žáci s PCH u některých učitelů „nezlobí“ (vhodné zjistit, co pro to daní učitelé dělají) • Vytěžit z „negativního“ (žákových negativních projevů může být využito pozitivně, pokud se např. přeznačkují) • Možnost IVP (je zde zahrnuto i chování) • Pojmenování pocitů žáka (myslet však na soukromí – ne o všech pocitech se hovoří snadno; žáci se pak mohou o svých pocitech sami rozhovořit) Kontakt s rodiči • Rodiče jsou klíčoví pro efekt práce s žáky s PCH • Podpora rodičovské autority, respekt k jejich problémům i slabostem – posiluje autoritu učitele • Informovat rodiče o úspěchu a dobrém chování • Akceptovat rodiče jako spolutvůrce změny v chování žáka –máme společná zájem, radíme se spolu • Znát zázemí žáka (kulturuní, jazykové, ekonomické, … - to má rovněž vliv na jeho chování) Opora uvnitř školy • Školní řád (pravidla chování by měla být tvořena za asistence učitelů i žáků) • „Krizový plán“ (v případě selhání nutná revize teorie i praxe) • Konzultace s kolegy (mají podobné zkušenosti, mohou doporučit řešení problémů) • Formální i neformální konzultace (např. supervize) Základní strategie zamezení vývoji problémového chování při výuce Pravidla třídy (školní řád sice znají, ale nechápou – nevytvořili si)  Stručná, založená na fair play, toleranci, vzájemném respektu  Kopie pravidel každému žákovi (i učiteli)  Ideál - zvnitřnění Pozitivní posilování (vyzdvihovat správné chování)  Ústně (oceňovat jen zasloužené, podrobnější komentář)  Známkou (i známkování má být interakcí)  Záznamem (tabulky, v případě nutnosti ochrany osobních údajů rozdávat symboly např. odznáčky; lze i veřejně, i v rámci školy)  Základní strategie zamezení vývoji problémového chování při výuce Sankce (učitelé tolerují chyby v učení, ale ne v chování – předpokládá se, že žák ví, jak se chovat)  Před potrestáním prověřit, jak své chování chápe žák  Sankce spravedlivé, šetřit, aby byly účinné; trestat chování, nikoli žáka  Žáci jsou velmi citliví na nespravedlnost (pozor na značkování) Komunikace (důležité je vzájemné porozumění)  Zda žáci pochopili sdělení tak, jak bylo myšleno Pravidla a základní strategie výuky  srozumitelnost  zřetelná pravidla  spoluúčast  pozitivní zaměření  důsledné dodržování  zřetelné pojmenovávání problémů  jasná a srozumitelná kázeňská politika – možnost monitorování problémů v chování a jejich předcházení prostřednictvím koordinovaných kázeňských procedur  informace pro žáky jaké chování je očekáváno a jaké je zakazováno Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí ( podrobně in VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669.) Týká se následujících oblastí:  Orientace žáka  Dosažitelnost cílů  Sociální začlenění  Hodnocení Požadavky na kompetence učitele  Požadavky na kompetence učitele  Zaujetí výukou – radost z práce s žáky (žáci poznají neupřímnost)  Kurikulum (modifikovat žákům s PCH obsah učiva – nikoli jen usnadnit; smysluplnost!!; potřeba žáků zažít úspěch: „Žáci, kteří se vnímají jako úspěšní studenti, jsou známkou dobře řízené třídy.“)  Schopnost zaujmout (zapojit žáky aktivně do výuky)  Zaujmout hned na začátku (pohotovost, jasný sled činností – zdůrazní význam hodiny (teď je čas na učení))  Důležitá je i „rutina“ (předvídatelnost, řád hodiny) – přesto flexibilní  Význam prostředí (např. pomalované lavice, …)  Zobrazovat výsledky práce žáků ve třídě (tabulka, ...) Video  Klíč k dětské duši, Před půlnocí (ČT, 2011) - dětský psychiatr Dr. Pavel Theiner http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095690193-pred-pulnoci/311281381940077/titulky/ Rodina, škola a já . Mám poruchu chování (ČT, 2008) http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162-rodina-a-ja/207562230640032-rodina-skola-a-ja/ Literatura k tématu  DREIKURS , R. , GREY, L. Logické důsledky . Nové Zámky: ARTURS ,1997.  HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285.  STUCHLÍKOVÁ, Iva. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 170 s. ISBN 8071785342.  OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš : Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 8090330606.  VISER, J. Managing Behaviour in Classrooms. London : David Fulton Publishers, 2000  VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010