Poradenství pro osoby se zdravotním postižením HELENA VAĎUROVÁ Poradenství - propojující prvek mezi jednotlivými složkami ucelené rehabilitace - podpora jedince při řešení nepříznivé či problémové situace Cíl: - dosažení nejvyššího stupně socializace - kvalita života - právo na vzdělání, informace, svobodu pohybu, rozhodování o vlastním životě Poradenství - respekt k potřebám jedince - adresátem je vždy klient jako osobnost - obsah poradenské zakázky musí být jasně formulován Cíle poradenství - z pohledu klienta / poradce - krátkodobé / střednědobé / dlouhodobé Podle obsahu: - rozvojové - preventivní - nápravné - výzkumné - posilovací - kognitivní - fyziologické - psychologické - sociálně politické Důležité – směřují, organizují poradenský proces, vliv na volbu metod a forem práce poradce Vzdělávací funkce – pomáhají klientovi identifikovat a získávat nové podněty Kategorie cílů (Law a Watts, 2003) DOTS – definuje klienta ve 4 oblastech: http://www.nicec.org/nicec_new_dots_contemporary_world.pdf Sebeuvědomění: Kdo jsem? Vnímání příležitostí: Kde jsem? Rozhodování: Co budu dělat? Učení se změnám: Jak si s tím poradím? KLIENT Komunikace a interakce v poradenském procesu - proces vzájemného dorozumívání a vzájemného působění poradce na klienta (a naopak) - ohraničena časově a prostorově - stanoven cíl a obsah komunikace - při delším trvání se vytváří poradenský vztah - základním prostředkem je rozhovor Rozhovor: - aktivní a empatické naslouchání - řízené dotazování (předem daná struktura) - reformulace - konfrontování - parafrázování - sondování - sumarizování - kladení otázek - navození kognitivního konfliktu - vytváření modelových příkladů a situací Oblasti poradenské činnosti Brainstorming Oblasti poradenské činnosti - lékařské poradenství - psychologické poradenství - pedagogicko-psychologické poradenství - speciálněpědagogické poradenství - profesně-kariérové poradenství - sociálně-právní poradenství - technicko-kompenzační poradenství - resocializační poradenství - pastorační činnost - mediace . Speciální poradenství - jedinci se specifickými potřebami – zdravotní nebo sociální znevýhodnění - dlouhodobý charakter znevýhodnění - riziko vzniku sekundárního hendikepu - riziko sociálního vyloučení - poradenství jako preventivní a nápravný proces Prevence v poradenství -primární - sekundární - terciární Srovnání s přístupem k prevenci v medicíně: Základní podmínky poradenské služby: - nestrannost - nezávislost - dostupnost – regionální, prostorová - přiměřenost z hlediska formy I obsahu (uplatňování specific, komunik, prostř. u neslyšících) - specializované poradenství (př. Při hledání zaměstnání u osob nevidomých) - nepředpojatost – předsudky a disabilismus - aktuálnost Druhy poskytovaných porad. služeb - informace a kontakt ◦klient zná svůj problém, ale neví, jak jej řešit - po/rady ◦analýza možných řešení (+/-) problému, který klient zná, rozhoduje se sám - vedení, provázení, longitudinální podpora ◦společné pojmenování situace, stanovení cílů, jejich postupné dosahování - hájení ◦zastupování oprávněných zájmů, vedení k aktivitě, svépomoci - zprostředkování pomoci - akutní intervence ◦cílem je stabilizovat stav klienta Metodika práce poradce - klient v první řadě (ne průvodce, tlumočník) - navázání kontaktu - vymezení kompetencí (vs. nenaplněná očekávání) - plánování, fázování, sjednávání schůzek - udržení kontaktu - předcházení nedorozumění - Zpětná vazba, monitoring efektů práce - spolupráce s rodinou/blízkými Specifika komunikace s lidmi s OZP - tělesné postižení – dysartrie, spasticita ovlivněna situačním kontextem, respirace, bariéry v prostředí - zrakové postžení – neverbální komunikace - sluchové postižení – primární forma komunikace? - mentální postižení – adekvátní komunikační/jazykové prostředky, porozumění - senioři – příp. Smyslové postižení, orientace v problematice, generační interakce, udržení pozornosti, ujišťování o správnosti rozhodnutí přijít - pečující rodiny – zvýšená nedůvěra vůči řešení, peer- counselling Vybrané poradenské služby Občanské poradenství Pedagogické a speciálěpedagogické Státní správa – ÚP, ČSSZ, MěÚ Zdravotnictví NNO, peer counselling Internetové poradenství (telefonická) krizová intervence Sociální poradenství (108/2006 Sb.) Základní ◦Každý poskytovatel soc. Služeb ◦Podání informace, zrpostředkování kontaktu Odborné ◦Zaměření na konkrétní cílovou skupinu ◦Specializované poradny (občanské, rodinnné, pro seniory, oběti trestných činů, domácího násilí) Poradny při organizacích pro OZP Poradenské služby při krajských centrech pro OZP - zřizuje Národní rada osob se zP – NRZP - sociálně-právní poradenství, pomoc při hledání zaměstnání informační činnost, - zprostředkování osobní asistence, respitní péče, doprav, průvodcovské služby, kulturních akcí, atd. Také forma svépomocných skupin Oblast státní správy - krajské, městské, obecní úřady – oddělení péče o občany, referáty sociálních věcí ◦Evidence, dávky hmotné nouze, soc. dávky, příspěvky ◦Sociální služby – pečovatelská služba, střediska sociálně aktivizačních služeb, atd. http://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/usek-socialne-kulturni/odbor-socialni-pece/ - ÚP – zákon 435/2004 SB. ◦Zaměstnanost, rekvalifikace, příspěvek zaměstnavatelům, evidence uchazečů OZP, rekvalifikace, atd. - OSSZ ◦Dávky soc zabezpečení, nemocenské dávky, příspěvek na péči, atd. ◦kooperace s ÚP a KÚ Oblast zdravotnictví - sociální služba ve zdravotnictví Cíl: zjistit, zda ude klient po hospitalizaci schopen návratu do původního prostředí, možná rizika - spolupráce s s rodinou, míra soběstačnosti, analýza prostředí V případě potřeby zajištění peč. služby Neziskový sektor - cíleně zaměřené služby - všechny oblasti života osob s OZP + flexibilita služeb - závislost na projektovém financování Case management = případové provázení - koordinace služeb a provázení klienta při jejich užívání - zaměřeno na osoby potřebující podporu ve více oblastech života - práce s klientem, jeho rodinou, třetími stranami V ČR - rozvoj zejm. s uživateli drog: “léčba má větší šanci na úspěch, pokud se u klienta ostatní problémy řeší současně s užíváním návykových látek“ - rozvoj v práci s rodinou – NNO – IQ ROMA servis, Amalthea – případové konference CM - důraz na komplexní posouzení, plánování a koordinaci služeb k řešení různých aspektů života jedince - různé přístupy – intenzivní CM vs. asertivní komunitní léčba - základní rysy: ◦Spolupráce a spolupracující vztah ◦Koordinované jednání ◦Dialogické setkávání ◦Tělesný a materiální kontext ◦Případ vs. identifikovaný klient Metodická příručka CM: http://www.drogy-info.cz/data/obj_files/1650/347/Case_management_se_zotavujicimi_se_uzivateli_navyk ovych_latek.pdf Case manager Case manager = koordinátor - navázání vztahu s klientem (klient je/není sdílen s týmem, dle modelu CM) - pomáhá klientovi vyhledávat a využívat vhodné specializované služby - Koordinace péče - Intenzivní, dlouhodobé doprovázení a podpora klienta v celém systému léčby - Pravidelné udržování kontaktu – vztahu (reparativního vztahu) - Práce v přirozeném prostředí - Asistence při jednání s institucemi - Podpora v konkrétních krocích – v reálných situacích - Práce s rodinným prostředím Odkazy: www.apzp.cz www.mpsv.cz www.nrzp.cz www.iporadna.cz www.neziskovky.cz Literatura: Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.