1 Zahájení spolupráce s rodinou – porozumění situaci rodiny (assessment), metody Assessment = posouzení *Matoušek - hodnocení a hodnocení potřeb ►Hodnocení (assessment) = základní úkon při profesionálním výkonu sociální práce: posouzení situace klienta nebo skupiny a plán akce; návaznost dalších aktivit směřujících k odstranění problémů aplikace mnoha technik a metod sociální práce včetně terapeutických činností ►Hodnocení potřeb (needs assessment) = přešetření situace klienta nebo rodiny a její srovnání s normou; cílem je odhadnout rozsah problému a naléhavost situace, aby poté bylo možné naplánovat postup a mobilizovat dostupné zdroje *Barker – posouzení (assessment) = proces určení charakteru, příčiny, vývoje a prognózy problému a osobních charakteristik a situací, které se problému týkají; f-ce SP spočívající v porozumění problému, toho, co problém způsobuje a co může být změněno, aby byl problém minimalizován či vyřešen + diagnóza = proces identifikování problému a jeho příčin a formulování řešení Právní vymezení - §27 Zákona č. 359/1999 Sb., o SPOD - odborné posuzování pro účely zprostředkování osvojení a pěstounské péče Posouzení rodiny s ohledem na potřeby dítěte, např. : ►Mají být rodině poskytovány podpůrné či preventivní služby ? ►Existuje pravděpodobnost budoucího poškození dítěte ? ►Existuje pravděpodobnost odnětí dítěte z rodiny ? ►Může být dítě do rodiny vráceno ? ►Je rodina vhodná pro NRP ? + další situace (Matoušek, 2003) : ►provinění dítěte/mladistvého proti zákonu ►dospělý člen rodiny je ohrožen chováním jiných členů rodiny ►návštěva manželské/rodinné poradny některým z členů ►návštěva např. PPP ►hospitalizace některého člena rodiny ve zdravotnickém zařízení Watson,Westová (2006) = posuzování je jádrem každé dobré praxe a představuje široké spektrum činností (pozorování → složitější metody) 2 Funkce assessmentu Účel = určení zdrojů a silných stránek rodiny, aby bylo reagováno na zájmy rodiny 3 specifické funkce porozumění skrze posouzení : 1.porozumění problémům rodiny 2.plánování intervencí 3.identifikování potřebných podpor a zdrojů rodiny Strategie posouzení ►kvantitativní (USA) – tvorba posuzovacích validizovaných nástrojů – měření nejrůznějších aspektů situace v rodině (např. posuzovací schémata) ►kvalitativní (VB) - profesionálním úsudek založený na vhledu do situace rodiny a na hloubkovém pochopení situace (prostřednictvím komunikace) Principy assessmentu Sp a práce s dítětem v rámci rodiny : - posuzování jeho životní situace : *zaměřujeme se na mapování rodinného prostředí, *vrstevnických a školních vztahů *širšího okolí - důkladná analýza situace dítěte - spolupráce s jinými odborníky; Sp jako koordinátor Principy posouzení při práci s dítětem : ►orientace na dítě, na jeho nejlepší prospěch ►orientace na vývojová stádia dítěte ►vycházet z ekosystémového přístupu (systemického), tj. respektovat prostředí dítěte,ve kterém vyrůstá (a systémy, jejichž je členem) ►zajišťovat rovnost příležitostí, nediskriminovat jeho kulturní, náboženské a rasové zázemí ►zahrnovat práci s dětmi a rodinou (včetně širší rodiny) ►zaměření se na silné stránky, ale také identifikovat stránky slabé ►mezioborovost - (využití sociální sítě, což znamená zapojení např. zdravotnických a školských zařízení, veřejnoprávních institucí atp.) ►průběžný proces, nikoli jednorázová akce ►založeno na prokazatelných a doložitelných znalostech z terénu, nikoli pouze získaných informací Nezbytné schopnosti v práci s dětmi: ►připomenout si zážitek vlastního dětství (jaké to bylo jako dítě) a využití tohoto zážitku pro reflektovanou práci ►nechat děti vyjevit nebo sdělit co chtějí ►cítit se příjemně v blízkosti dětí a přenesení tohoto pocitu i na ně ►usměrňovat hru dětí 3 ►přecházení z perspektivy dospělého na perspektivu dítěte ►kontinuální nepřerušovaná práce navzdory vzniku nepříjemných a rušivých podnětů Modely posuzování Model dotazování, - soubor standardních otázek - klient je pasivní, Sp profesionál, expert - filozofie profesionalismu (moc = Sp – definuje kl. problém) - patologizace klienta – orientace na kl. deficity, problémy, nedostatky Model interaktivní (výměnný) - uživatelé/klienti jsou experty ve své vlastní životní situaci - kladen důraz na výměnu informací – vyrovnaný model - partnerský Model procedurální - kompletace různých seznamů a kontrolních listů - oprávněnost využití dané služby - expert = osoba, která vytvořila formuláře - Sp = sběr info; Sp nástroj systému organizace - byrokratický model – nerespektuje osobu uživatele služby, nevěnuje se jeho pocitům a postojům Faktory ovlivňující posouzení : ►iniciátor posouzení (soud/klient/jiný Sp) ►důvod posouzení (podezření na týraní dítěte/trestná činnost) ►procedury organizace a postoj Sp (stereotypizace etnických menšin) Posouzení jako proces (metodika posouzení) 1. příprava na setkání s klientem – vytvoření plánu/projektu posouzení – cíl posouzení, témata a otázky, kt. jsou předmětem posouzení, zdroje info, metody a techniky (rozhovor – zdroje informací + získání informací, CD; hry, malování; pozorování – kontext, cíl, souhlas, škály a dotazníky; analýza dokumentů; genogramy, ekomapy a mapy sociální sítě – zaměřeno na vztahy v rodině) - při posouzení je nutná účast více než 1 profesionála a zapojení celé rodiny - triangulace = využití různých dat a zdrojů informací 4 2. setkání s klientem s cílem vytvořit vztah a získat relevantní informace – vlastní kontakt + vztah s klienty, realizace plánu, dovednosti Sp : komunikace, vyjednávání, řízení a rozhodování 3. reflexe a analýza získaných informací k určení vhodné intervence – porozumění Sp získaným informacím od klientů pro určení vhodné intervence 4.vlastní provedení intervence (potřebných činností) – již se nejedná o posouzení, intervence probíhá současně s posouzením, vychází z posouzení Hollandová (2004) – realizace posouzení : ►řada témat je předurčených (rodinou/soudem) ►maximum pohledů na situaci = vytvoření systému ►místo posouzení (domov/škola) ►časovost (časové omezení dané soudem, řešením problému) ►volba metod – zachycení reality ►partnerství Proces posouzení není jednorázovou aktivitou, ale kontinuální aktivitou, která doprovází intervenci