SPCKC_S4c1 Specializace 4c 1 Edukace jedinců s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. · Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce. Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogického hodnocení/diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský a intervenční systém se zaměřením na děti s problémy/poruchami chování, bude umět vést diagnostické záznamy. Student se bude informovaně orientovat v základních teoretických konceptech intervence. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Systémová evaluace jako zdroj informované podpory dětí v riziku PCH · Nástroje pro diagnostiku chování · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování · Vedení případu · Případová konference · Krizová intervence · Teoretické rámce intervence v etopedii Literatura Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 Harry Ayers, H., Clarke, D. A. M., & Murray, A. (2000). Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers (2nd ed.). London: D. Fulton. Kauffman, J. M., & Brigham, F. , J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (Vyd. 1.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. MPSV (2011) Manuál k případovým konferencím. Praha: MPSV Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Pacnerová, H., & Myšková, L. (Eds.). (2016). Kvalita péče o děti v ústavní výchově [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/kvalita-pece-o-deti-v-ustavni-vychove-sbornik-z-konference Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) ŠTĚCHOVÁ, M., VEČERKA, K. (2014) Systémový přístup k prevenci kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2014 ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. (2012) Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. et al. (2012) Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita. OECD (2012), Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools, OECD Publishing./ ROVNOST A KVALITA VE VZDĚLÁVÁNÍ: PODPORA ZNEVÝHODNĚNÝCH ŽÁKŮ A ŠKOL Výstupy kurzu jsou: 1. Záznam pozorovaného chování – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 2. Vtvoření témat poradenského rozhovoru- dle zadání z výuky – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 3. Studium odborných publikací dle zadání v osnově předmětu 4. Odborný překlad dle zadání v osnově předmětu 5. Zpracování studie případové konference žáka s dlouhodobými problémy v chování v kontextu reality dnešní školy a OSPOD – se zaměřením na strategie mezioborové spolupráce školy, OSPOD, SVP– rozsah 3-5 stran 6. Zkouška Písemné seminární práce ad 4, 5 odevzdejte do odevzdávárny předmětu nejpozději do konce května 2017