Koncept mentálního postižení a terminologie Terminologické nejasnosti, mnohoznačnosti Problémy etického rázu Nutnost časté revize terminologie (pejorativní zabarvení) Mentální retardace / mentální postižení / intellectual disability (ID) Všeobecná humanizace vědních oborů Pojmy pro "public relations" Termíny užívané v komunikaci profesionálů Důraz na osobnost člověka osoba s mentálním postižením / nikoliv mentálně postižený Mentální postižení Nemá status coby terminus technicus Široce užívaný pojem, legislativní opora Širší pojetí mentálního postižení ve školství: IQ pod 85 (hraniční pásmo MR) Definice Mentální postižení je širší a zastřešující pojem zahrnující kromě mentální retardace i takové hraniční pásmo kognitivně-sociální disability, které znevýhodňuje klienta především při vzdělávání na běžném typu škol a indikuje vyrovnávací či podpůrná opatření edukativního (popř. psychosociálního) charakteru. (M. Valenta, 2012) 16% populace Mentální retardace Definice: Mentální retardaci lze vymezit jako vývojovou poruchu rozumových schopností demonstrující se především snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních schopností s prenatální, perinatální i časně postnatální etiologií, která oslabuje adaptační schopnosti jedince. Nejednoznačný termín, velké množství definic Konference WHO, Miláno, 1959 Dualitní systém klasifikace duševních poruch ve světě: Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN) 1992 (1993 u nás), 10. revize Diagnostický a statistický manuál duševních a behaviorálních poruch (DSM-IV) Americká psychiatrická společnost (APA) MKN-10 F8 Poruchy psychického vývoje F9 Poruchy chování a emocí v dětství a adolescenci F70 Lehká mentální retardace - IQ 50 - 69 F71 Středně těžká mentální retardace - IQ 35 - 49 F72 Těžká mentální retardace - IQ 20 - 35 F73 Hluboká mentální retardace - IQ do 19 F78 Jiná mentální retardace F79 Nespecifikovaná mentální retardace 0 - žádné či minimálně postižené chování 1 - výrazně postižené chování vyžadující intervenci 8 - jiná postižení chování 9 - bez zmínky o postižení chování Starší psychopedická terminologie: typ eretický - hyperaktivní, verzatilní, neklidný typ torpidní - hypoaktivní, apatický, netečný DSM-IV 317 Mild Mental Retardation IQ 50-55 až 70 318.0 Moderate Mental Retardation IQ 35-40 až 50-55 318.1 Severe Mental retardation IQ 20-25 až 35-40 318.2 Profound Mental Retardation IQ pod 20-25 !! Začátek poruchy před 18. rokem života !! AAIDD AAMR - American Association for Mental Retardation AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities Definice podle AAIDD z roku 2010: ID (intelektová disabilita) je charakterizována podstatnými omezeními jak v oblasti intelektových funkcí, tak i v oblasti adaptačního chování, jež se demonstrují v každodenních sociálních a praktických dovednostech, přičemž se stav objevuje do 18. roku věku. Intelektové funkce = skóre 70 až 75 již indikuje omezení intelektových funkcí. Adaptační chování: Pojmové - řeč, literatura, peníze, čas, sebeřízení... Sociální - interpersonální dovednosti, sebedůvěra... Praktické - sebeobsluha, profesní dovednosti, manipulace s penězi, využívání dopravních prostředků... Pojmy relevantní k mentálnímu postižení Oligofrenie Slabomyslnost. Dnes již anachronismus. Pseudooligofrenie Extrémní podoba edukativně sociální znevýhodněnosti (zanedbanosti). Těžká citová, kulturně-sociální, senzorická a motorická deprivace (extrémním příkladem jsou tzv. vlčí děti) Demence K poruše inteligence došlo po druhém roce života. Progredující charakter.