Profesní příprava = příprava na profesní činnosti podle schopností, možností a zájmů žáků s MP. Přispívá k podpoře ke společenské integraci a ke zkvalitnění života. Možnosti profesní přípravy jedinců s MP: Střední odborné učiliště (SOU), střední odborná škola (SOŠ). Odborné učiliště (OU). Praktická škola (PŠ) – dvouletá či jednoletá. Odborné učiliště Pro absolventy základní školy praktické. Navazuje na vzdělávací program základní školy praktické, jehož učivo prohlubuje a doplňuje. Délka trvání 2 nebo 3 roky. Obory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů a další. Praktická profesní příprava = 1 rok, v samostatné třídě OU, příprava pro výkon jednoduchých činností, pro žáky, kteří nejsou schopni samostatně pracovat, ale jejich pracovní a společenské uplatnění může být řízeno jinými osobami. Ukončení závěrečná zkouška + vysvědčení (2 roky), závěrečná zkouška + výuční list (3 roky). Učební dokumenty: Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání (2009 – 2012). Praktická škola s dvouletou přípravou Určena pro: absolventy základní školy praktické, absolventy základní školy speciální, osoby, které ukončili základní školu v nižším než 9. ročníku, v odůvodněných případech absolventům základní školy. Zaměřena na přípravu pro výkon jednoduchých činností a činností v oblasti praktického života. Cílem je: rozšířit všeobecné vzdělání, dosažené v průběhu povinné školní docházky, Vybavit základy odborného vzdělání a základy manuálních dovedností v oboru dle zaměření. Učební dokumenty: Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola dvouletá (od 1.9.2012). Praktická škola s jednoletou přípravou Určena pro: absolventy základní školy praktické, absolventy základní školy speciální (prohlubuje učivo ZŠ speciální), Žáky s těžkým zdravotním postižením, zejména s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem. Cílem je: Příprava na práci v chráněných pracovištích, na pomocné a úklidové práce v sociálních či zdravotnických zařízeních, popř. v MŠ či speciálních školách. Odborné předměty: rodinná výchova, ruční práce a praktická cvičení. Důraz se klade na praktická cvičení (12 hodin týdně). Ukončení: Závěrečná zkouška + vysvědčení o závěrečné zkoušce. Učební dokumenty: Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola jednoletá (od 1.9.2012). Možnosti dalšího vzdělávání osob s mentálním postižením: Večerní školy. Kurzy k doplnění vzdělání. Celoživotní vzdělávání. Večerní školy Pro absolventy základních škol speciálních, pro absolventy praktických škol. Pro osoby, které neměly dříve možnost absolvovat povinnou školní docházku. Zřizovatelem jsou často neziskové organizace Vznik iniciují rodiče, pracovníci v sociálních službách a další odborníci, kteří mají zájem dále osoby s mentálním postižením rozvíjet. Výuka probíhá v prostorách školy (výjimečně Domova), v odpoledních hodinách, 2x týdně, 2 – 3 hodiny. Výuka se neřídí vzdělávacími programy. Cílem je: rozvíjení komunikačních dovedností, opakování učiva, orientace v životě, čtení časopisů, knih, psaní dopisů, práce s PC, rozvoj estetického vnímání, hybnosti, popř. učení se cizím jazykům. Hlavním smyslem je prohlubování sociálních kontaktů a smysluplné trávení volného času. První večerní škola – 1991, Praha, Psychopedická společnost ve spoluppráci s UK Kurzy k doplnění vzdělání Kurzy poskytuje: Základní škola praktická. Základní škola speciální. Určeno pro: Osoby, které započaly vzdělání, ale neměly možnost získat adekvátní vzdělání, odpovídající jejich možnostem. Osoby, které byly dříve zbaveny povinnosti vzdělávat se. Častými účastníky kurzů jsou klienti Domovů pro osoby se zdravotním postižením. Aktivační centra školské zařízení poskytování vzdělávacích aktivit dospělým osobám s MP s absolvovanou povinnou školní docházkou podpora v nalezení uplatnění na chráněném nebo otevřeném trhu práce