LEGISLATIVA, PORADENSTVÍ ŠKOLSKÝ ZÁKON 82/2015 §16 ¡Změna terminologie: ¡zdravotní postižení ¡Zdravotní znevýhodnění ¡Sociální znevýhodnění ¡ ¡ SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY ¡ DÍTĚ, ŽÁK A STUDENT S SVP ¡Osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření PODPŮRNÉ OPATŘENÍ ¡ nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta ¡ ¡právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením (bez ohledu na zřizovatele) PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡ Poradenská pomoc školy a ŠPZ ¡ Úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb ¡Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání ¡Použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebních pomůcek ¡Využití komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob a AAK PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡Úprava očekávaných výstupů – dle rámcových vzdělávacích programů a akreditovaných vzdělávacích programů ¡Vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu ¡Využití asistenta pedagoga ¡Využití dalšího pedagogického pracovníka apod. ¡Prostory stavebně a technicky upravené PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡5 stupňů podpůrných opatření ¡hledisko organizační, pedagogické a finanční náročnosti ¡kombinování PO z různých stupňů ¡návaznost PO ¡Posun k vyšším stupňům PO ¡ - nedostatečná PO v průběhu ¡ - míra SVP PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡1. stupeň – bez doporučení školského poradenského zařízení, bez informovaného souhlasu ZZ, bez financí navíc ¡2.-5. stupeň – pouze na doporučení ŠPZ ¡Spolupráce - škola– ŠPZ – ZZ PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡Zachovává se možnost fungování „speciálních“ tříd a škol ¡§ 16 odstavec 9 ¡Děti, žáci a studenti ¡ - s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení/chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem ¡ ¡ PODMÍNKY K ZAŘAZENÍ/PŘIJETÍ ŽÁKA DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY, ŠKOLY ¡SVP ¡Žádost zákonného zástupce ¡Doporučení ŠPZ ¡ ¡Všechny podmínky musí být splněny zároveň PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ¡Vzdělávání ve speciální třídě/škole není podpůrným opatřením ¡ ale prostředím, kde se realizují podpůrná opatření PORADENSKÁ POMOC ŠPZ ¡Vyhláška 197/2016 – PPP, SPC ¡Součástí činnosti je poradenská pomoc – PO ¡Poskytnutí poradenské pomoci zásadně na žádost ZZ ¡Výjimka rozhodnutí OSPOD, soudu ¡ ¡Návštěva ŠPZ – doporučení školy VÝSLEDKY PORADENSKÉ POMOCI ¡Dokumenty – zpráva a doporučení ¡Zpráva ¡Doporučení – závěr vyšetření a návrh podpůrných opatření ¡Navržení variant a kombinací PO ¡ REVIZE ¡O revizi žádá: ¡Škola ¡Školské zařízení ¡Zákonný zástupce ¡ OSPOD ¡Soud ¡30 dní od obdržení zprávy ¡ČŠI bez limitu REVIZE ¡Posouzení zprávy do 60 dní – revizní zpráva ¡Může obsahovat novou zprávu, doporučení ¡Rozeslání nové zprávy ¡ ¡ ¡Další uvedeno ve vyhlášce 27/2016 DŮLEŽITÉ VYHLÁŠKY!!! ¡ ¡ ¡realizace poradenských služeb je v současnosti vymezena vyhláškou 197/2016 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních OBSAH VYHLÁŠKY ¡Pravidla poskytování poradenských služeb (PS) ¡Specifika poradenské služby, informace o náležitostech ¡Účel PS ¡Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika ¡ŠPZ – PPP, SPC ¡Vedení dokumentace PPP – PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA upsycholog, speciální pedagog upedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické poradenství a pomoc při výchově a vzdělávání užáků předškolního věku, školního věku užáků středních škol ustudentů vyšších odborných škol u u PPP ¡ ¡zjišťovány speciální vzdělávací potřeby žáka, na základě psychologické ¡ a speciálně pedagogické diagnostiky ¡skupinová a individuální forma ¡ ¡ PPP ¡zjišťování předpokladů pro školní docházku/školní zralost ¡obtíže v oblasti vývoje, adaptace a výchovné problémy ¡SPU ¡diagnostika nadání a mimořádného nadání ¡ PSYCHOLOGICKÁ A SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE ¡ ¡základní a individuální reedukaci žáků s potřebou podpůrných opatření (SPU) ¡individuální a skupinové kariérové poradenství ¡práce se žáky s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně-vztahovými problémy – promítají se do vzdělávání ¡poradenské a poradensko-terapeutické vedení rodin, ¡Konzultace ZZ, pedagogům – děti, žáci jsou klienti PPP PSYCHOLOGICKÁ A SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE ¡informační a metodická činnost ¡metodické vedení pedagogů a rodičů při uplatňování podpůrných opatření ¡při vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných ¡v rozvoji školních dovedností a dalších souvisejících oblastí ¡zpracována je také dokumentace související se vzděláváním a podporou žáka ¡ ¡ SPC – LOGOPEDICKÉ ZAMĚŘENÍ u u u u uLogoped, psycholog, sociální pracovník ukomplexní nebo zaměřená speciálně pedagogická a psychologická diagnostika upodklad pro doporučení podpůrných opatření, pro stanovení speciálně pedagogických intervenčních postupů u žáků uvýchodisko pro zpracování návrhů na zařazení žáka do vhodné školy nebo třídy odpovídající jeho vzdělávacím potřebám u u u u u ¡orientační logopedické vyšetření a depistáž poruch komunikace ¡individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s NKS ¡pro účely stanovení PO a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ¡ ¡aplikace logopedických diagnostických postupů ¡stanovování podpůrných opatření na podkladě vady řeči ¡stanovování logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje KD a KK žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování ¡provádění logopedických intervenčních postupů - stimulačních, edukačních a reedukačních ¡podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení ¡provádění kontrolních speciálně pedagogických a logopedických vyšetření ¡metodické vedení pedagogických pracovníků škol při zajišťování podmínek ve vzdělávání žáků s NKS (metodická podpora pro užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny) ¡metodické vedení pedagogických pracovníků při zajišťování školních programů primární logopedické prevence (programů zaměřených na rozvoj komunikační kompetence a na předcházení komunikačním obtížím) ¡ ¡ ¡zjišťování a stanovování potřeby uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky, závěrečných zkoušek a přijímacích zkoušek u žáků s narušenou komunikační schopností ¡poskytování logopedické péče žákům s narušenou komunikační schopností vzdělávaným v inkluzívních podmínkách, kterým centrum stanovilo podpůrná opatření, včetně žáků, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu ¡ ¡metodická podpora zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených logopedických cvičení žáka, zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči ¡zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči ¡tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba pracovních listů ¡ PORADENSKÁ ČINNOST ŠKOLY ¡Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole, školním poradenským pracovištěm ŠPP, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. ¡Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. ¡ ¡ PORADENSKÁ ČINNOST ŠKOLY ¡Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na ¡a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ¡b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, ¡c) prevenci školní neúspěšnosti, ¡d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění, ¡e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, ¡ PORADENSKÁ ČINNOST ŠKOLY ¡f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, ¡g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení, ¡h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, ¡i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace, ¡j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou, ¡k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy, ¡l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci, ¡m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními. ¡ PORADENSKÁ ČINNOST ŠKOLY ¡Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování. ¡Pedagogičtí pracovníci uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. ¡Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností uvedených v přílohách č. 1 a 2 k této vyhlášce a služeb zajišťovaných školou. ¡ DŮLEŽITÉ VYHLÁŠKY ¡ ¡ ¡ ¡Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných 27/2016 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP A ŽÁKŮ NADANÝCH ¡Osnova vyhlášky ¡Specifikace PO ¡IVP ¡Asistent pedagoga ¡Poskytování PO žáku používajícímu jiný komunikační systém než mluvenou řeči ¡Přepisovatel pro neslyšící ¡Působení dalších osob poskytujících podporu ¡Postupy při poskytování PO ¡Dokumentace ¡Organizace vzdělávání ¡Vzdělávání nadaných žáků ¡ IVP ¡Individuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka ¡Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení ŠPZ a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce IVP ¡Individuální vzdělávací plán je: ¡závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, přičemž vychází ze školního vzdělávacího programu ¡je součástí dokumentace žáka ve školní matrice. IVP ¡Individuální vzdělávací plán obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů PO poskytovaných v kombinaci s tímto plánem, ¡identifikační údaje žáka a údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka. ¡V IVP jsou dále uvedeny zejména informace o ¡a) úpravách obsahu vzdělávání žáka, ¡b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, ¡c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, ¡d) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka. ¡jméno pedagogického pracovníka ŠPZ, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka IVP ¡zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. ¡doplňování a úpravy v průběhu celého školního roku podle potřeb žáka. ¡zpracování a provádění individuálního vzdělávacího plánu zajišťuje ředitel školy ¡ve spolupráci se školským poradenským zařízením, žákem a zákonným zástupcem žáka, není-li žák zletilý IVP ¡Škola seznámí s individuálním vzdělávacím plánem všechny vyučující žáka a současně žáka a zákonného zástupce žáka, není-li žák zletilý, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. ¡Poskytování vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu lze pouze na základě písemného informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka podle § 16 odst. 1. IVP ¡ŠPZ ve spolupráci se školou sleduje a nejméně jednou ročně vyhodnocuje naplňování individuálního vzdělávacího plánu a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu. ¡V případě nedodržování opatření uvedených v individuálním vzdělávacím plánu informuje o této skutečnosti ředitele školy. ¡https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/2016/2016c010z0027p002u001.pdf ¡ ASISTENT PEDAGOGA (AP) ¡poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1. ¡pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb. ¡pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. ¡ AP ¡Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou ¡a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází, ¡b) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, ¡c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, ¡d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, ¡e) další činnosti uvedené v jiném právním předpise1). AP – POČTY ŽÁKŮ ¡Není-li dále stanoveno jinak, může asistent pedagoga poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům ve třídě, oddělení nebo studijní skupině, a to s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků; ¡v případě škol, tříd, oddělení nebo studijních skupin zřízených podle § 16 odst. 9 zákona nebo jedná-li se o asistenta pedagoga podle § 18 odst. 1, může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší. POSTUP ŠKOLY POSKYTUJÍCÍ PO 1. STUPNĚ ¡PLPP ¡Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu. ¡Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb žáka ¡https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/2016/2016c010z0027p003u001.pdf POSTUP ŠKOLY POSKYTUJÍCÍ PO 1. STUPNĚ ¡Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. ¡Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. ¡Není-li tomu tak, doporučí škola zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. ¡Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory. POSTUP PŘED PŘIZNÁNÍM PO II.-V. STUPNĚ ¡Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami. ¡Pro účely poskytování poradenské pomoci školským poradenským zařízením zajistí škola bezodkladné předání plánu pedagogické podpory školskému poradenskému zařízení, pokud se žák podle něho vzdělával. ¡Poradenskou pomoc školského poradenského zařízení může využít žák nebo jeho zákonný zástupce také na základě svého uvážení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu. ČINNOST ŠPZ ¡Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází z: ¡a) charakteru obtíží žáka, které mají dopad na jeho vzdělávání, ¡b) speciálně-pedagogické, případně psychologické, diagnostiky za účelem posouzení SVP ¡c) informací o dosavadním průběhu vzdělávání žáka ve škole, zejména údajů uvedených ve školní matrice, ¡d) plánu pedagogické podpory, ČINNOST ŠPZ ¡e) údajů o dosavadní spolupráci žáka se školským poradenským zařízením, ¡f) informací poskytnutých žákem nebo zákonným zástupcem žáka, ¡g) podmínek školy, ve které se žák vzdělává nebo se bude vzdělávat, a ¡h) posouzení zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb nebo posouzení ¡podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem, je-li to třeba. ¡Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka přihlíží k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu. ¡V případě podpůrného opatření spočívajícího v používání kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek školské poradenské zařízení doporučí přednostně ty pomůcky, kterými již škola disponuje, pokud tím bude naplněn účel podpůrného opatření. ¡ ČINNOST ŠPZ ¡Pro doporučení konkrétních podpůrných opatření školské poradenské zařízení zjišťuje také možnost využití personálních a materiálních podmínek školy vytvořených v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření jiným žákům školy. ¡Při tomto zjišťování škola poskytuje školskému poradenskému zařízení součinnost. ČINNOST ŠPZ ¡Školské poradenské zařízení projedná před vydáním doporučení návrh doporučených podpůrných opatření se školou, zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka a povede-li to k naplňování vzdělávacích potřeb žáka, přihlédne k jejich vyjádření. ¡Se školským zařízením projedná školské poradenské zařízení návrh podpůrných opatření v oblasti školských služeb. ¡Neposkytuje-li zákonný zástupce žáka součinnost směřující k přiznání podpůrných opatření, jež jsou v nejlepším zájmu žáka, postupuje škola a školské poradenské zařízení podle jiného právního předpisu. DOKUMENTACE ¡Zprávu obsahující závěry vyšetření a doporučení obsahující podpůrná opatření pro vzdělávání žáka vydá na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka ŠPZ. ¡ Při vydání zprávy a doporučení je zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka informován o jejich obsahu a poučen o možnosti podat žádost o revizi podle § 16b zákona. ¡Zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka potvrzuje svým podpisem, že zpráva včetně doporučení s ním byla projednána, že porozuměl jejímu obsahu a zvoleným podpůrným opatřením; o těchto skutečnostech musí být poučen. DOKUMENTACE ¡Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, nejpozději však do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci ŠPZ; ¡tato lhůta se prodlužuje o dobu nezbytnou k obstarání posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem. ¡https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/2016/2016c010z0027p004u001.pdf ¡https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/2016/2016c010z0027p005u001.pdf ¡ ¡ ZPRÁVA ¡Zpráva vydaná pro účely doporučení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje a) identifikační údaje žáka a školského poradenského zařízení, b)datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, c)důvod poskytování poradenské pomoci, d)anamnestické údaje žáka, e)popis obtíží, f)průběh dosavadní poradenské péče, g)informace o podkladech, z nichž školské poradenské zařízení ve svých závěrech vychází, ¡ ¡h) shrnutí průběhu a výsledků vyšetření, ¡i) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, j)skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření, k)poučení o možnosti podat žádost o revizi zprávy podle § 16b zákona, l)identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který je odpovědný za provedení vyšetření a zpracování zprávy m)datum vyhotovení zprávy. DOPORUČENÍ ¡Doporučení se vyhotovuje za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. ¡Školské poradenské zařízení vychází při vydání doporučení zejména ze závěrů vyšetření uvedených ve zprávě a případného posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem. ¡Výsledky vyšetření a posouzení podle věty druhé zpravidla nesmí být v den podání žádosti o poskytnutí poradenské pomoci starší než 3 měsíce. DOPORUČENÍ ¡Doporučení vydané za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje ¡a) identifikační údaje žáka, školy a školského poradenského zařízení, ¡b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, ¡c) shrnutí závěrů vyšetření, ¡d) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, ¡e) údaje o případném znevýhodnění žáka uvedeném v § 16 odst. 9 zákona, ¡ DOPORUČENÍ ¡f) doporučené podpůrné opatření a jeho stupeň, včetně případných kombinací a variant podpůrných opatření, ¡g) návrh postupu při poskytování podpůrných opatření, ¡h) poučení o možnosti podat žádost o revizi doporučení podle § 16b zákona, ¡i) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který poradenskou službu poskytl, a ¡j) datum vyhotovení doporučení. ¡ ¡ DOPORUČENÍ ¡Školské poradenské zařízení v doporučení stanoví dobu, po kterou je poskytování podpůrného opatření nezbytné; tato doba zpravidla nepřesáhne 2 roky. ¡Před skončením doby podle věty první školské poradenské zařízení vyrozumí zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o potřebě nového posouzení speciálních vzdělávacích potřeb POSKYTOVÁNÍ PO 11.-V. STUPNĚ ¡Podpůrná opatření škola poskytuje bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a udělení písemného informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. ¡Informovaný souhlas podle odstavce 1 obsahuje ¡a) výslovné vyjádření souhlasu s poskytováním podpůrných opatření, ¡b) informace o důsledcích, které vyplývají z poskytování podpůrného opatření, zejména ¡o změnách ve vzdělávání v souvislosti s poskytováním podpůrného opatření, ¡c) informace o organizačních změnách, které v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření mohou nastat, a ¡d) podpis zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka stvrzující, že informacím ¡uvedeným v písmenech b) a c) porozuměl. POSKYTOVÁNÍ PO II.-V. STUPNĚ ¡Není-li možné ze závažných důvodů zabezpečit bezodkladné poskytování doporučeného podpůrného opatření, poskytuje škola po projednání se školským poradenským zařízením a na základě informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka po dobu nezbytně nutnou jiné obdobné podpůrné opatření stejného stupně. ¡Není-li doporučené podpůrné opatření poskytnuto do 4 měsíců ode dne vydání doporučení, škola projedná tuto skutečnost se školským poradenským zařízením. POSKYTOVÁNÍ PO II.-V. STUPNĚ ¡Škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením, žákem a zákonným zástupcem žáka průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrného opatření. ¡Školské poradenské zařízení vyhodnotí poskytování podpůrných opatření ve lhůtě jím stanovené, nejdéle však do 1 roku od vydání doporučení. V případě vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu se uplatní § 4 odst. 2. POSKYTOVÁNÍ PO II.-V. STUPNĚ ¡Shledá-li škola, že podpůrná opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb žáka, bezodkladně doporučí zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. ¡Obdobně škola postupuje i v případě, shledá-li, že poskytovaná podpůrná opatření již nejsou potřebná. ¡ POSKYTOVÁNÍ II.-V. STUPNĚ ¡Shledá-li školské poradenské zařízení, že podpůrná opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb žáka, vydá doporučení stanovující jiná podpůrná opatření případně stejná podpůrná opatření vyššího stupně. ¡Povinnost předchozího informovaného souhlasu podle odstavce 1 tím není dotčena. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S PŘIZNANÝMI PODPŮRNÝMI OPATŘENÍMI ¡ Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků. ¡Počet žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně však nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině. ¡Ve třídách, odděleních a studijních skupinách mohou vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše 4 pedagogičtí pracovníci. ¡Omezení podle odstavců 1 a 2 se neuplatní u školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 34 odst. 4 nebo § 36 odst. 7 zákona, a dále u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy. ¡Ve třídě, oddělení nebo ve studijní skupině, která není zřízená podle § 16 odst. 9 zákona, se mohou s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků vzdělávat nejvýše 4 žáci uvedení v § 16 odst. 9 zákona. Omezení podle věty první se neuplatní u školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 34 odst. 4 nebo § 36 odst. 7 zákona, a dále u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy. ¡ PODPORA ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ¡ Pokud je ve třídě, oddělení nebo studijní skupině počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně v souladu s § 17 odst. 4 vyšší než 5, lze pro jejich vzdělávání využít asistenta pedagoga nad rámec poskytovaných podpůrných opatření; omezení počtu žáků připadajících na asistenta pedagoga se neuplatní. ¡Do počtu žáků podle odstavce 1 se nezapočítávají ti žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým je poskytováno podpůrné opatření spočívající ve využití asistenta pedagoga. ¡ PRAVIDLA VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ UVEDENÝCH V § 16 ODST. 9 ZÁKONA ¡Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízená podle § 16 odst. 9 zákona. ¡Shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízená podle § 16 odst. 9 zákona, nepostačovala k naplňování ¡ vzdělávacích možností žáka a k uplatnění jeho práva na vzdělávání, doporučí školské poradenské zařízení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 zákona. PRAVIDLA VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ UVEDENÝCH V § 16 ODST. 9 ZÁKONA ¡Školy, třídy, oddělení a studijní skupiny jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění uvedeného v § 16 odst. 9 zákona; v odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním uvedeným v § 16 odst. 9 zákona, přičemž jejich počet nesmí přesáhnout jednu čtvrtinu nejvyššího počtu žáků vzdělávajících se ve třídě, oddělení nebo studijní skupině podle § 25. § Ve třídě mateřské nebo střední školy, oddělení konzervatoře nebo studijní skupině vyšší odborné školy se mohou žáci s různými znevýhodněními uvedenými v § 16 odst. 9 zákona vzdělávat bez omezení podle odstavce 3. ¡Ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení. ¡ ZAŘAZOVÁNÍ ŽÁKŮ DO ŠKOLY, TŘÍDY, ODDĚLENÍ NEBO STUDIJNÍ SKUPINY ZŘÍZENÉ PODLE § 16 ODST. 9 ZÁKONA ¡ ¡Žáka lze vzdělávat ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pouze na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka a doporučení školského poradenského zařízení, je-li to v souladu se zájmem žáka. ¡Na doporučení podle odstavce 1 a postup školského poradenského zařízení při jeho vydání se použije § 11 odst. 3 až 5, § 12, 13 a 15 obdobně. Toto doporučení je platné po dobu v něm stanovenou, zpravidla nejvýše po dobu 2 let; v případě doporučení zařazení žáka do školy pro žáky s mentálním postižením nejdéle po dobu 1 roku, nejedná-li se o žáka se středně těžkým nebo těžkým mentálním postižením. ¡Doporučení obsahuje dále odůvodnění, ze kterého jsou zřejmé důvody pro doporučení vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona a naplnění podmínek stanovených v § 16 odst. 9 zákona. ¡Při podání žádosti podle § 20 odst. 1, nejpozději však do 7 dnů ode dne, kdy zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka projeví zájem o tento způsob vzdělávání, je škola povinna informovat zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o ¡a) organizaci vzdělávání, rozdílech ve srovnání se stávajícím vzděláváním a souvisejících organizačních změnách, ¡b) struktuře školního vzdělávacího programu a skladbě předmětů včetně předmětů speciálně pedagogické péče, ¡c) možnostech školy zabezpečit poskytování podpůrných opatření doporučených pro vzdělávání žáka, ¡d) dopadech vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle ¡§ 16 odst. 9 zákona na možnosti rozvoje vzdělávacího potenciálu žáka a ¡e) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ UVEDENÝCH V § 16 ODST. 9 ZÁKONA ¡V mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona je rozsah poskytování speciálně pedagogické péče nejvýše 3 hodiny denně. ¡Žáci, kteří se vzdělávají v základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona nebo třídě základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona, mohou mít na prvním stupni nejvýše 5 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a 5 vyučovacích hodin v odpoledním vyučování; na druhém stupni nejvýše 6 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a 6 vyučovacích hodin v odpoledním vyučování. ¡Ve třídách, odděleních a studijních skupinách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona mohou být zařazeni žáci 2 i více ročníků, popřípadě i prvního a druhého stupně. POČTY ŽÁKŮ ¡Třída, oddělení a studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 zákona má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků s přihlédnutím k věku a speciálním vzdělávacím potřebám žáků. ¡Pokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že by počet žáků podle věty první nepostačoval k naplňování jejich vzdělávacích možností a k uplatnění jejich práva na vzdělávání, má třída, oddělení a studijní skupina nejméně 4 a nejvíce 6 žáků. ¡ ¡Škola zřízená podle § 16 odst. 9 zákona má nejméně 10 žáků. PRO VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLE, TŘÍDĚ, ODDĚLENÍ NEBO STUDIJNÍ SKUPINĚ ZŘÍZENÉ PODLE § 16 ODST. 9 ŠKOLSKÉHO ZÁKONA LZE DOPORUČIT POUZE PODPŮRNÁ OPATŘENÍ SPOČÍVAJÍCÍ V ¡a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, ¡b) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, ¡c) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů, ¡d) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, ¡e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy nebo ¡f) využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící ¡nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi po dobu jeho pobytu ve škole podporu podle jiného právního předpisu. 27/2016 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP A ŽÁKŮ NADANÝCH ¡Postup před přiznáním podpůrných opatření 2.-5. stupně ¡Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření ¡ 27/2016 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP A ŽÁKŮ NADANÝCH ¡Pravidla vzdělávání žáků uvedených v §16 odst. 9 zákona ¡Logopedická třída ¡Základní škola logopedická