20/04/17 1 + Rodina dítěte s mentálním postižením + Rodina n  Nejdůležitější role ve výchově a socializaci dítěte n  První sociální (a nejpřirozenější) prostředí n  Zázemí pro emocionální a další rozvoj osobnosti n  Rodič jako první vzor chování a jednání n  Vztahy mezi sourozenci + Fáze zvládnutí tíživé situace (Vágnerová, 1999, In Valenta, 2013) n  Fáze šoku a popření n  První reakce na vzniklou skutečnost n  Obrana vlastní psychické rovnováhy n  Fáze postupné akceptace n  Rostoucí zájem o potřebné informace n  Balancování mezi emočním a racionálním zpracováním problému n  Fáze realismu n  Postupné rodičovské smíření se s problémem n  Výhody i nevýhody tohoto modelu. Jiné pořadí fází, přeskakování… + Další modely reakcí rodičů na výskyt postižení n  Model chronické bolesti/utrpení n  Model osobního konstruktu n  Model nesmyslnosti a bezmocnosti n  Etapy života dítěte představující zvýšenou zátěž pro rodinu n  Diagnóza postižení, začátek povinné školní docházky, pracovní uplatnění dítěte, obavy o jeho budoucnost. 20/04/17 2 + Vlivy na rodinu dítěte s mentálním postižením n  První úroveň n  Legislativa, politika státu vůči lidem se SVP, vliv médií n  Druhá úroveň n  Instituce a lidé, se kterými rodina přichází nejčastěji do styku n  Třetí úroveň n  Vedení školy, kvalita spolupráce mezi školou a rodinou… n  Čtvrtá úroveň n  Rodinná dynamika a rodinná resilience + Podpora poskytovaná rodinám dětí s mentálním postižením n  Legislativní podpora n  Finanční podpora n  Operativní podpora n  Poradenská podpora n  (speciálněpedagogická a psychologická) n  Vzdělávací podpora n  Informační podpora n  Svépomocná podpora + Rodina dítěte s mentálním postižením n  Výchovné styly rodičů n  Výchova úzkostná, perfekcionistická, rozmazlující… n  Důsledná, respektující, bez násilí... n  Zapojení rodinné výchovy do systému ucelené rehabilitace n  Největším rizikem je vznik dysfunkčních či nefunkčních vztahů v rodině + Osamostatnění od rodiny n  Velmi těžké, někdy nedosažitelné n  Riziko sociální izolace (v kontektech s vrstevníky) n  Přetrvávající pozice závislého dítěte n  Chráněné bydlení (jedna z možností osamostatnění)