SPSMK_S4f1 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1 SPSMK_S4h1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 1 Edukace žáků s lehkým mentálním postižením Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. Okruhy ke zkoušce: 1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska 2. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením. 3. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením 4. Předškolní vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Přípravné třídy. 5. Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, část RVP ZV pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 6. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením 7. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 8. Specifika výuky počátečního čtení a psaní u žáků s lehkým mentálním postižením. Specifika výuky matematiky u žáků s lehkým mentálním postižením. 9. Vzdělávací oblasti RVP ZV v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. 10. Střední a celoživotní vzdělávání absolventů základní školy s lehkým mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s lehkým mentálním postižením. 11. Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením. · Literatura povinná: • Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU-MSD. • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et. al. (2012) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido. • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. • Dolejší, M. (1996) K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum. • Mertin, V. (1995) Individuálně vzdělávací program. Praha: Portál. • Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP. • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU. • Požár, L. (1997) Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava: UK. • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. • Rubinštejnová, S. J. (1987) Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN. • Vágnerová, M. (2008) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. • Valenta, M., Müller, O. (2012) Psychopedie. Olomouc: Parta. · Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. (2012) Mentální postižení. Praha: Grada. Literatura doporučená: • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie. Brno: Paido. • Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. • Pipeková, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido. • Valenta, M. a kol. (2015) Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. • Vašek, V. (1992) Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. • Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.