PORADENSKÝ ROZHOVOR KOMUNIKACE V INTERVENCI A PROVÁZENÍ Faktory účinnosti 1 ZNAKY PORADENSKÉHO ROZHOVORU  Rámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek  Svoboda klienta – vyjádření se k problému  Asymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování  Předcházení identifikaci s problémem  Poskytuje informace o souvislostech  Tabu – problémy poradce 2 STRUKTURA _PRŮBĚH PORADENSKÉHO ROZHOVORU Stop Dropout (2010) Stížnost  problém, nespokojenost – představa o nefunkčním stavu Objednávka  vyjádření touhy po změně Formulace cílů  posilování odpovědnosti za změnu  základní vymezení pro intervenci Dohoda, kontrakt  formulace pravidel a podmínek intervence  časový rámec 3 KOMUNIKACE V PORADENSKLÉM VZTAHU Vyjednávání při konfliktech – problémech  Společné vzájemné přibližování klienta a poradce  Společné přibližování k řešení problému  Otevřená situace Poradce vyjadřuje předběžné pochopení problému nesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného 4 3 KAMENY STRATEGIE PR (SROV. BÄURLE, IN: KÖHN, 2003, S. 279, MAREŠ, KŘIVOHLAVÝ, 1995, S. 64 – 66) naslouchání odpovídání zosobnění, inspirace Aktivní, pozorné akceptující, nonverbální signály Doplnění hypotéz, parafrázování, vlastní názory Zosobnění kontextu, orientace klienta ve vlastní situaci Shrnutí – zápis - dohoda OTÁZKY  Kruhové - co děláš, když…  Budoucnost - jak to bude vypadat, až…  Hypotetické - co by se stalo, kdyby…  Zázrak – kdyby symptom náhle zmizel…  Škálovací – 1 až… 6 PILÍŘE PORADENSKÉHO ROZHOVORU 7 Emoce - prožitek Regulace - aktivizace Kognice - pochopení EMOCE PŘÍPRAVA KLIENTA NA NOVÝ ZPŮSOB NAHLÍŽENÍ PROBLÉMU 8 Emocionální prožívání Verbalizace prožitků Opis citů, vjemů, zážitků Volný popis potlačovaných citů, náladHodnotící úsudky REGULACE CHOVÁNÍ SEBEAKTUALIZACE, SEBEPODPORA 9 Regulace chování Pokyny Nabídka možností Prostředky Role Fantazijní příběhy PROCES KOGNITIVNÍHO ZVLÁDNUTÍ_ SEBEREGULACE 10 Interpretování Pozadí problému Koncepty řešení Strukturování Souvislosti Scénáře Hledání Přemýšlení v kontextu témat Poznávání Reverbalizace Opis sdělení Opakování více způsoby PŘÍPRAVA NOVÝCH ŽIVOTNÍCH SCÉNÁŘŮ 11 Kognitivní zvládnutí Nové sebevnímání Nový vzorec myšlení Změněné sebechápání Zvládání problému Interpretace situace Objasnění, vysvětlení Diagnostické pokyny ZÁVĚR PR - DOHODA Co Kdo Kdy 12 STIMULACE NE MANIPULACE Poradce  nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení,  musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě. Literatura ke studiu: Bělohlávek, F. 20 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2012 Motschnig, R., Nykl, L. Komunikace zaměřená na člověka. 2011