VYMEZENÍ PROBLÉMU, POPIS CHOVÁNÍ Základ speciálně pedagogické diagnostiky – 1. krok 1 1. KROK SPD VYMEZENÍ ZÁKLADNÍHO PROBLÉMU a) je? není? b) A,B,C – spouštěč, chování, důsledek 2 Spouštěč A Chování a jeho projevy B Následek Chování C Co Kdo, kdy Jak Co se dělo pak Zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči Útěk z domu Záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví Účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost Agresivní modely chování…. ZÁKLADNÍ OTÁZKY (TÉMATA)  1.Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč?  2.Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky.  3.Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd.  4. Jaké jsou výsledky v učení – úspěšnost, snydrom bludného kruhu, náhradní uspokojování potřeb 3 STRUKTURA PRO 1. KROK SPD kdo co kdykde jak 4 CHOVÁNÍ DÍTĚTE 1. Základní popis – zařazení, okolnosti – viz struktura 2. ABC – schéma 3. Rozdíly chování v různých situacích 5 A Spouštěč B Chování C Důsledek Aktivace Strategie, myšlení Souvislosti Následky Diagnostika Intervence ABC CHOVÁNÍ – DIAGNOSTIKOVANÉ SOUVISLOSTI Aktivace – kontext situace Myšlení – strategie, chování Následky – problémové chování Interpretace vztahu Nemá mě rád Situace stresu - zkoušení Generalizace Čekání na výsledky Určitě jsem to zkazil Vztahování Ani mně nic neříká Zosobnění situace No, nic se neděje Minimaliazce 6 ÚKOL  Vytvořte návrh záznamového archu pro popis chování 7