Faktory účinnosti •1 Shrnutí – zápis - dohoda SPS_téma: záškoláctví, agresivní chování – šikana, nekázeň ve výuce, nerespektování autorit ÒVyjednávání při konfliktech – problémech ÉSpolečné vzájemné přibližování klienta a poradce ÉSpolečné přibližování k řešení problému ÉOtevřená situace ÉPoradce Ðvyjadřuje předběžné pochopení problému Ðnesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného É •3 ÒJe zdrojem informací pro vedení rozhovoru - zahrnuje tři věci: Ònaslouchání a porozumění slovním sdělením klienta; Òpozorování a čtení klientova neverbálního chování (pozice, výraz obličeje, pohyby, tón hlasu); Òzačleňování sdělovaných obsahů do celkového kontextu každodenního života. •4 Òneodpovídající naslouchání – poradce docela neposlouchá, co mu člověk říká. Nechá se pohltit vlastními myšlenkami, nebo si promýšlí, co odpoví. Ò Òhodnotící naslouchání – poradce posuzuje, zda to, co druhý člověk říká, je dobré či špatné, správné či chybné, přijatelné či nepřijatelné, příjemné či nepříjemné, vhodné či nevhodné apod. Takové hodnocení se může přenášet i na osobu klienta Ò Òfiltrované naslouchání - čím větší filtry, tím větší je pravděpodobnost předpojatosti. Jsou způsobeny zkušeností, kulturou, životní situací, jsou zdrojem předsudků, Ò Òsoucitné naslouchání - soucit je brzdou, tlumí potřebnou aktivitu a spolupráci klienta •5 ÒKruhové - co děláš, když… ÒBudoucnost - jak to bude vypadat, až… ÒHypotetické - co by se stalo, kdyby… ÒZázrak – kdyby symptom náhle zmizel… ÒŠkálovací – 1 až… •6 ÒRámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek ÒSvoboda klienta – vyjádření se k problému ÒAsymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování ÒPředcházení identifikaci s problémem ÒPoskytuje informace o souvislostech ÒTabu – problémy poradce Ò Ò Ò •7 ÒStížnost Éproblém, nespokojenost – představa o nefunkčním stavu ÉObjednávka Ðvyjádření touhy po změně ÒFormulace cílů vposilování odpovědnosti za změnu vzákladní vymezení pro intervenci ÒDohoda, kontrakt vformulace pravidel a podmínek intervence včasový rámec •8 Naskenovat str. 5 – 16 StopDropout část 2 Ò Ò Ò •9 •10 •11 •12 Ò Ò •13 •14 SPS doplňte z vašeho případu ÒPoradce Ònesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení, Òmusí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě. ÒLiteratura ke studiu: Bělohlávek, F. 20 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2012 ÒMotschnig, R., Nykl, L. Komunikace zaměřená na člověka. 2011 Naskenovat knihy