•Věra Vojtová_PdF MU •1 Kontrakt v poradenském vztahu s dítětem, s osobou blízkou Navazuje na diagnostiku problémového chování – přechází do intervenční fáze •Věra Vojtová_PdF MU •2 Kontrakt – signalizuje možnost změny, ukazuje směr cesty změny zavazuje účastníky k úsilí lOficiální dokument – formální data, úprava lPředmět dohody – 1 – 3 problémy lÚčastníci dohody – přesně vyjmenovat lKonkrétní závazky ¡o změně ¡o času ¡o způsobech kontroly ¡o vyhodnocení dodržení kontraktu ¡o odměnách a sankcích ¡ Ÿ l > •Věra Vojtová_PdF MU •3 Účel ·umožní žákovi zapamatovat si pravidla ·v dítěti roste pocit úspěšnosti ·povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování ·podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já ·motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší ·zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem ·dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje ·pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech ·povzbuzují všechny účastníky procesu ·učí žáky k zodpovědnosti ·umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje ·smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo ·poskytuje kontrolu i rodičům ·motivují i pedagoga · · > Šest základních principů lRespekt lRámec – administrativní detaily: časový a finanční rámec (kdy, kde, jak často se budeme setkávat), způsob práce, práva a povinnosti všech účastníků, formální provedení smlouvy lProfesionalita lCíl uzavření smlouvy – proč byla smlouva uzavřena, čeho chtějí jednotlivý činitelé dosáhnout a jak vědí, že jsou toho schopni lStrategie – proces intervence - jak hodlají účastníci dosáhnout vytyčeného záměru, jakým způsobem budou kooperovat? lPerspektiva – co se zemní jejím naplněním l •Věra Vojtová_PdF MU •4 > 3P dimenze permission – uvolnění, protection - ochrana, potency - moc lUvolnění – nabídka šance osvobození od stigma l lOchrana – bezpečí l lMoc – odpovědnost za řízení svého chování •Věra Vojtová_PdF MU •5 > •Věra Vojtová_PdF MU •6 Postupy - průvodce lVýběr jednoho problému lProblém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná lDiskuse a vyjednávání výběru se žákem lPojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit l (v čase nebo frekvenci) > Otázky diskuze a vyjednávání l Čeho chci dosáhnout? l Jak poznám, že jsem byl úspěšný a dosáhl toho? l Co nastane potom, až toho dosáhnu? l Jaké jsou první kroky k úspěchu? l Co budu dělat? l Co očekávám od učitele a rodiče? l Co smím? (omezení daná Rodičem) l Co bych musel? (nabídka Rodiče) l Jak úspěchu vlastně bráním? (chování rebelujícího Dítěte) l •Věra Vojtová_PdF MU •7 > •Věra Vojtová_PdF MU •8 Kontrakt a tabulky lTabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost ·vytvářet společně s dítětem ·nepřeplňovat problematickými rysy chování ·stručnost ·srozumitelnost l > •Věra Vojtová_PdF MU •9 Tabulka pozitivní chování lChování ldával jsem pozor lhlásil jsem se lpočkal jsem, až budu vyvolán lmluvil jsem slušně lbyl jsem včas připraven na hodinu lse spolužáky jsem si povídal ludělal jsem si radost lBodové hodnocení četnosti > •Věra Vojtová_PdF MU •10 Jméno žáka Jméno učitele Týden Chování po út st čt pá dával jsem pozor hlásil jsem se počkal jsem, až budu vyvolán mluvil jsem slušně byl jsem včas připraven na hodinu se spolužáky jsem si povídal > •Věra Vojtová_PdF MU •11 Smlouva_1 lPetr se zavazuje l1. Chodit pravidelně do školy l2. Řešit konflikty a hádky bez násilí l3. Každý den napsat hodnocení svého chování lPan učitel Novák se zavazuje l1. Každý den hodnotit Petrovo chování l2. Chválit Petra za dobré řešení konfliktů l3. Informovat ostatní o zlepšeném chování po 3 týdnech plnění smlouvy. lPodpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: > •Věra Vojtová_PdF MU •12 Smlouva_2. lTřída lDohoda č. Datum l lV týdnu od – do: Co udělám: lPokud to udělám, dostanu: l lS výše uvedenými podmínkami souhlasíme. lUčitel l lStudent Svědek l > •Věra Vojtová_PdF MU •13 Smlouva_3 lToto je smlouva mezi Františkem P. a učitelem V.P. lPodmínky smlouvy jsou následující: lStudent udělá: lNa oplátku, učitel udělá: lZa těchto stanovených podmínek l 1….. 2….. 3….. lTato dohoda je považována za neplatnou, pokud student nesplní stanovené podmínky. lTato dohoda bude přezkoumána dne … lPodpis studenta Podpis učitele > •Věra Vojtová_PdF MU •14 Formativní účinek smluv lMusí poskytovat zpětnou vazbu – podmínkou je vyhodnocování účinku opatření lPrůběh vyhodnocování ¡místo a čas podle dohody uvedené ve smlouvě ¡účastníci – žák, učitel, rodiče ¡aktivně je zapojen žák – sám hodnotí ¡učitel je facilitátor ¡rodiče i žák lpříjemci signálu o změně ldostávají inspiraci pro perspektivní cestu a strategie ¡písemný závěr jednání – podklad pro další postupy > •Věra Vojtová_PdF MU •15 Aktivity a otázky k diskusi l1. Najděte si partnera a přidělte mu roli studenta l Já jako učitel vytvořím smlouvu a snažím se dělat, to co bych dělal ze studentem při problému: •a) chození za školu; •b) nedělání si domácích úkolů; •c) vyzývavé až agresivní signály v chování l 2. Napiš 3 různé smlouvy l a) první stupeň (použít malůvky) l b) druhý stupeň l c) střední školy l3 >