SPSMP_S4h1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 1 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování a s mentálním postižením se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Osnova kurzu · Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. · Intervence 3P v prostředí školní třídy · Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, a mentálního postižení – riziko vyloučení ze vzdělávání · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga · Vedení případu · Případová konference Literatura Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Kauffman, J. M., & Brigham, F. , J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (Vyd. 1.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. MPSV (2011) Manuál k případovým konferencím. Praha: MPSV Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) PACNEROVÁ, H., & MYŠKOVÁ, L. (Eds.). (2016). Kvalita péče o děti v ústavní výchově [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/kvalita-pece-o-deti-v-ustavni-vychove-sbornik-z-konference Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Štěchová, M., Večerka, K. (2014) Systémový přístup k prevenci kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2014 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. (2012) Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. et al. (2012) Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita. OECD (2012), Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools, OECD Publishing./ ROVNOST A KVALITA VE VZDĚLÁVÁNÍ: PODPORA ZNEVÝHODNĚNÝCH ŽÁKŮ A ŠKOL Výstupy kurzu jsou: 1. Záznam pozorovaného chování – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 2. Studium odborných publikací dle zadání v osnově předmětu 3. Zpracování studie případové konference žáka v riziku školního neúspěchu v kontextu reality dnešní školy a OSPOD – se zaměřením na strategie mezioborové spolupráce – rozsah 3-5 stran 4. Zkouška Písemnou seminární práci odevzdejte do odevzdávárny předmětu nejpozději do konce května 2017