Autismus · Pojem autismus má původ ve slově „autos“ ve smyslu „sám“. · Poprvé jej použil Eugen Bleuler v roce 1911, ale v souvislosti s popisem psychopatie schizofrenie · V roce 1943 popsal pedopsychiatr Leo Kanner 11 případů dětí, které na sebe upozornily svým bizarním chováním. Vymezení pojmů · Pervazivní vývojové poruchy o Pervasive Developmental Disorders o Pervazivní = všepronikající o Značná variabilita symptomů · Poruchy autistického spektra o Považován za výstižnější – specifické deficity jsou považovány spíše za různorodé než pervazivní (Thorová, K., 2006) · Termín pervazivní vývojová porucha vystihuje samotnou podstatu poruchy mnohem lépe než pouze slovo autismus · V DSM-5 je termín „pervazivní vývojové poruchy“ nahrazen termínem „poruchy autistického spektra“ · autistická porucha, pervazivní vývojová porucha jinak nespecifikovaná, Aspergerova porucha a desintegrační porucha v dětství (APA 2011). Chybí Rettova porucha. * Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize * F84.0 Dětský autismus, * F84.1 Atypický autismus, * F84.2 Rettův syndrom, * F84.3 Jiná desintegrační porucha v dětství, * F84.4 Hyperaktivní porucha s mentální retardací · a stereotypními pohyby, * F84.5 Aspergerův syndrom, * F84.8 Jiné pervazivní vývojové poruchy, * F84.9 Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná. · Podle míry postižení lze autismus dělit na nízko funkční až vysoko funkční (Thorová, K. 2006): · Vysoce funkční autismus: inteligence v normě (IQ do 70), 11-34% · Středně funkční autismus: LMP nebo SMP · Nízko funkční autismus: SMP nebo TMP (IQ pod 34) · Tzv. triáda poškození / autistická triáda / behaviorálně kognitivní triáda · Psychiatrička Lorna Wing, 70. léta o komunikace, o sociálního chování - interakce, o představivosti či imaginace (stereotypní okruh zájmů) · Míra a způsob její manifestace symptomů je individuální v závislosti na konkrétním jedinci a typu autismu. Mezi lidmi s PAS převažují spíše rozdíly než podobnosti (Jelínková, M. 2001). Komunikace · echolálie (opakování slov a vět) · monotónní řeč bez intonace · nedostatky v napodobování, spontánnosti a variacích v použití jazyka · chybné používání zájmen; · rozdíl v receptivním a expresivním jazyce (Richman, S. 2006). Sociální interakce · vyhýbání očnímu kontaktu · problémy s porozuměním výrazům obličeje, gestům · používání ruky jiné osoby · upřednostňování samoty · menší iniciativa Představivost · rigidita v myšlení i chování · stereotypy (plácání rukama, tleskání, pozorování třepetajících rukou, kolébání a otáčení těla, grimasování, verbální stereotypy) · rituály · repetitivní chování · nechuť ke změnám · neobvyklé zacházení s hračkami, předměty, zaměření se na jejich části (Richman, S. 2006) · sbírání faktů (tituly knih, kvízy, výsledky utkání, aj.) a předmětů (letáčky, papírky, kamínky, telefonní seznamy, jízdní řády, aj.) · i v dospělém věku · často o své sbírce/zájmu mluví, třeba i hodiny v kuse · sbírky / zájmy mohou být i finančně / časově náročné Změna · pocit úzkosti, stresová situace · zdrojem stresu může být jakákoliv změna (změna cesty do školy, nečekaná změna v rozvrhu, výměna špinavého oblečení...) · stereotypní chování vytváří pocit bezpečí a předvídatelnosti (Jelínková, M. 2000). · příprava na změnu / forma podání změny je klíčová Dětský autismus · Nejznámější kategorií z PAS · Kannerův syndrom, Kannerův autismus, časný či raný dětský autismus · Nejčastější komorbiditou dětského autismu je mentální retardace (2/3), kdy asi 30% spadá do pásma LMR až SMR a 45% do pásma TMR a HMR. · Vyšší výskyt epilepsie (4,8-26,4%) než u běžné populace (0,5%). Porucha je častější u chlapců než u dívek v poměru 4-5:1 (srov. Hrdlička, M., Komárek, V. 2004). · ! symptomy se objeví ve všech třech složkách triády a to před třetím rokem věku dítěte ! Atypický autismus · liší se od autismu dobou vzniku (manifestuje se až po 3. roce života) nebo chyběním symptomů v jedné či dvou ze tří oblastí triády · dříve se mluvilo o tzv. autistických rysech · vývoj dílčích dovedností je značně nerovnoměrný · ročně se v České republice narodí 100 – 150 dětí s atypickým autismem. Rettův syndrom · Známá etiologie · Pouze dívky · Progresivní onemocněním · Genetická příčina (gen odpovídající za vznik poruchy se nachází na distálním dlouhém raménku X chromozomu) · Syndromem trpí 0,007% dívčí populace (Vágnerová, M. 2006) · Typický je normální či téměř normální časný vývoj (7.-18.měsíc) následovaný částečnou nebo úplnou ztrátou nabytých verbálních a manuálních dovedností společně se zpomalením růstu hlavy. · Později se objevuje apraxie, skolióza nebo kyfoskolióza, epilepsie, někdy choreatetoidní pohyby a pravidelně i těžké mentální postižení. · Typickým projevem jsou stereotypní pohyby rukou podobající se „mytí“, nadměrné slinění s vyplazováním jazyka Aspergerův syndrom · Lorna Wing · (Syndrome tzv. malých profesorů – dříve se bylo možné setkat s tímto termínem) · Primární odlišnost od autismu: o Nedochází k celkovému zpoždění řeči ani kognitivního vývoje. · Průměrná až nadprůměrná inteligenci, ale bývá značně · Motorická neobratnost · Chlapci: dívky - poměr 8:1 · Prevalence je 36 - 71 případů na 10 000 narozených dětí (MKN-10 2000). · Sociální naivita · Důsledná pravdomluvnost · Obliba v šokujících poznámkách a gestech · Egocentrismus · Specifické zájmy obsedantního charakteru (dinosauři, vlaky, televizní pořady, aj.) · Upřednosňování individuální činnosti · Specifická komunikace (např. hodně detailní vyjadřování, zaměřené pouze na předmět jejich zájmu) · Sociální izolace (pokud k ní dojde) není výsledkem nezájmu o druhé · V souvislosti s diagnózou AS se uvažuje o: Sokratovi, Darwinovi, Newtonovi, Einsteinovi, Edisonovi, Kafkovi, L. van Beethovenovi či V. van Goghovi aj. Jiná dezintegrační porucha v dětství · Hellerův syndrom · Počáteční období normálního vývoje, které trvá minimálně dva roky · Po něm nastává z neznámé příčiny regres v doposud nabytých dovednostech · Autistický regres – prokazatelná ztráta dovedností, schopností (raná demence s nepříznivou prognózou) · Oblast motoriky, řeči, myšlení, zasažena je i kontrola vyměšování (Thorová, K. 2006, Vágnerová, M. 2004). Hyperaktivní porucha sdružená s mentální retardací a stereotypními pohyby · vágně definovaná porucha · sdružuje hyperaktivní syndrom, těžkou mentální retardaci (IQ pod 35), stereotypní pohyby a/nebo sebepoškozování · V dospívání může být hyperaktivita nahrazena hypoaktivitou (MKN-10 2000) · DSM tuto poruchu nevymezuje Další · Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná je diagnostická kategorie, která by se měla používat pro poruchy, které vyhovují popisu PAS, ale nesplňují kriteria ani pro jednu z kategorií v F84. · Jiná pervazivní vývojová porucha je kategorie, kdy PAS nelze určit pro přidružená postižení. TEACCH program · Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children · Erik Schopler, Severní Karolína, 1966. Vznikl jako reakce na · Psychoedukační nápravný program pro děti PAS. Program · Úzká spolupráce odborníků s rodiči · Dnes se jedná o systematický vzdělávací program vytvořený na základě výsledků výzkumu Erica Schoplera, Roberta J. Reichlera a Margaret Lansingové (1966 – 1971) · Hlavní cíle: dopomoci „klientům“ dosáhnout co největší samostatnosti, zvýšit jejich adaptaci prostřednictvím rozvoje dovedností a uspořádáním (strukturou) prostředí (Schopler, E., Mesibov, G.B. 1997, Jelínková, M. 2001). Strukturované učení · Nejrozšířenější program pro lidi s PAS v ČR · vychází z principů TEACCH programu · Svět, který dítě díky svému handicapu vnímá jako chaos se stává předvídatelný v prostoru i čase, snižuje se stresová · Aktivní generalizace dovedností (prostupnost a propojenost školního a domácího prostředí) · Úzká spolupráce s rodinou · Práce s motivací · Postupně frekvence odměňování slábne (zpočátku jsou odměny velmi časté) · Odměnou může být cokoliv cokoliv co dítě dělá rádo (hračky, činnosti, relaxace, sladké i slané pochutiny. · Práce zleva doprava a shora dolů, od začátku do konce. · Základní principy o 1) Individuální přístup o 2) Strukturalizace o 3) Vizualizace · Rutina a každodenní neměnnost - odpověď na otázky KDY, KDE, CO, JAK, JAK DLOUHO, PROČ? · Struktura prostředí - jasné fyzické a vizuální hranice členící jinak prostor - každý prostor má daný a neměnný účel (rozdělení na místo pro hru, pro učení, pro jídlo apod.). · Struktura pracovního místa - na boxy či stoly, kde dítě pracuje na svých úkolech · Vizualizovaný denní režim Son-Rise program · Specifický terapeutický a výchovný systém určený pro rodiny a vychovatele · Nabízí výchovné techniky, strategie a principy pro tvorbu, realizaci a podporu stimulujícího, vysoce energetického, „jeden na jednoho“ domácího dětského programu (Bútorová, K. 2005). · Vznik v roce 1970 v USA · Manželé Kaufmanovi, syn Raun · Nízko funkční autismus a mentální postižení · Rodiče hledali metodu, prostřednictvím které by se mohli synovi přiblížit · 1983 – založení Option Institut a Autism Treatment Center of America (ATCA) · Školení nových terapeutů a rodičů · Pro děti, adolescenty i dospělé s PAS a jinými diagnózami (MO, ADHD, aj.) · Zejména nízkofunkční, ale i vysoce funkční autismus · Spíše než o metodu se jedná o životní filozofii · „Milovat někoho znamená být s ním šťastný“ · Děti s autismem jako „speciální“, jiné v pozitivním smyslu – nemusí být břemenem v životě · Hlavní princip - bezpodmínečné přijetí dítěte · Výzva, dobrodružství, cesta objevení dítěte, na které rodiče mohou objevit i sami sebe. · Základní principy: o joining (připojení se k aktivitám dítěte), o využívání přirozené motivace dítěte, o 3E (nadšení, entuziasmus a energie), o interaktivní hra, o rodič jako hlavní terapeut, tým dobrovolníků o nesoudící a optimistický postoj, o vytvoření klidného a bezpečného prostředí pro dítě (herna) · Joining o aktivní připojení k rituálům a veškerým činnostem činnostem dítěte (točení, houpání se, zírání do prázdna, stavění věcí do stejných řad, pobíhání tam a zpět...) o Navazování vztahu s dítětem o Přerušení pouze v případě, že chování dítěte je nebezpečné pro dítě nebo terapeuta, nehygienické či jinak nepřijatelné · Používání 3E (nadšení, entuziasmus a energie) prostupuje celý SRP. Když terapeuta (rodiče, dobrovolníka) činnost nebaví, dítě to vycítí. Když nevěříme v možnou změnu, nikdy ji nedosáhneme. Oslavujeme tedy každý drobný pokrok u dítěte. · V SRP se děti s PAS učí pomocí interaktivní hry. To znamená, že SRP učí dítě pouze v momentě, kdy je dítě interaktivní (tzn. není právě uzavřeno). Ve chvíli, kdy máme s dítětem delší oční či fyzický kontakt, nebo dítě nějak jinak zaujmeme, představíme dítěti náš požadavek. Učení pomocí interaktivní hry pomáhá s efektivní a smysluplnou socializací a komunikací“. ABA · ABA (aplikovaná behaviorální analýza) · 60. léta, Kalifornie, UCLA · terapie, která používá systematické metody, nástroje, techniky a strategie napomáhající: o redukovat nevhodné chování o nahrazovat je alternativním (vhodným) chováním. · Souběžně se pracuje na nových dovednostech · Dovednosti jsou učeny strukturovaně i kreativním způsobem Etiologie · Autismus jako důsledek geneticky podmíněných změn v mozkovém vývoji (Acosta, 2003, In Vágnerová, 2006) · PAS jsou považovány za vrozené · Neurobiologický základ o Uvažuje se nad dysfunkcemi v oblasti mozečku, limbického systému, kůry mozkové… o Porucha komunikačních a integračních funkcí v mozku o Různorodost v projevech - variabilita v příčinách (multifaktoriální příčiny) o Genetická predispozice v kombinaci s dalšími vlivy