Terapeutické přístupy Ê Odborné a cílené jednání s člověkem, které směřuje k: odstranění, zmírnění nežádoucích potíží odstranění jejich příčin prospěšné změně Ê Klasifikace (In Müller a kol., 2014): Terapie hrou Činnostní a pracovní terapie Psychomotorické terapie Terapie s účastí zvířete Expresivní terapie Další specializované fyzioterapeutické či edukační přístupy Arteterapie Ê Expresivní terapie Ê „Léčebný postup, který využívá výtvarného projevu jako hlavního prostředku poznání a ovlivnění lidské psychiky a mezilidských vztahů“ (www.arteterapie.cz) Ê Dva základní proudy: Terapie uměním (důraz na léčebný potenciál samotné tvůrčí činnosti) Artpsychoterapie (výtvory a prožitky z procesu tvorby jsou dále zpracovávány) Ê Formy práce v arteterapii: Individuální arteterapie Skupinová arteterapie (skupinová dynamika jako další faktor) Ê Diagnostika v arteterapii Např.: vývoj lidské kresby Ê Čmáranice (2 – 3 roky) Ê Linie (okolo 4 let) Ê Popisný symbolismus (5 – 6 let) Ê Výtvarný projev, popisný realismus (7 – 8 let) Ê Vizuální realismus (9 – 11 let) Ê Diagnostika v arteterapii: Symboly – lidská postava, strom, dům... Barvy Linie Volba tématu Celkový projev klienta Ê Metody v arteterapii: Imaginace Animace Koncentrace Restrukturalizace Transformace Rekonstrukce Ê Práce s klienty s mentálním postižením Posilování sebedůvěry, pocitu důležitosti pro společnost. Relaxační techniky, výroba dárků, prodejních předmětů... Propojení arteterapie s taneční a pohybovou terapií. Ê Příklad techniky – Frotáž (Müller a kol., 2014): Zkuste najít několik zajímavých předmětů. Přeneste je na papír technikou frotáže (předmět se dá pod měkký papír a přejíždí se po něm plochou stranou voskovky, křídy, suchého pastelu nebo uhlu) Dramaterapie Ê Co je třeba rozlišovat: Dramatická výchova (Drama in Education) Divadlo ve výchově (Theatre in Education) Terapie hrou (Play Therapy) Dramaterapie = terapeuticko-formativní disciplína, v níž převažují skupinové aktivity využívající ve skupinové dynamice divadelních a dramatických prostředků k dosažení symptomatické úlevy, ke zmírnění důsledků psychických poruch i sociálních problémů a k dosažení personálně sociálního růstu a integrace osobnosti. (Valenta a kol., 2006) Ê Prostředky dramaterapie: Improvizace Mimická a řečová cvičení Hra v roli Práce s textem Pantomima Simulace Vyprávění příběhů ... Ê Formy dramaterapie: Ambulantní a „klinická“ Individuální a skupinová Ê Příklad struktury dramaterapeutického sezení: Pozdrave terapeuta se skupinou Rozcvička (Warm-up) Otevření hracího prostoru Nastartování hry Hlavní část sezení Uzavření sezení (Müller a kol., 2014, s. 143) Ê Příklad herních technik využívaných u dětí s PAS: Zrcadlení Dítě napodobuje dospělého/vrstevníka, později dochází ke střídání. Přehánění při napodobování, velké rekvizity a hračky. Témata blízká zájmům dítěte. Hra s vizuálním scénářem Kreslený (či nafotografovaný) scénář – posloupný příběh. Přiřazování odpovídajících rekvizit/hraček k obrázkům. Přehrávání příběhu, hlavní roli má dítě s PAS, každý příběh opakovaně. Témata: sociální situace (co dělat, když... Mi někdo sebere hračku? Přijde neznámý člověk? Apod.) Zooterapie Ê Pozitivní až léčebné působení zvířete na člověka (Velemínský a kol., 2007) Ê Léčba pomocí zvířat zahrnuje péči o ně, dotýkání, hlazení, kontakt s nimi, komunikaci přes zvíře. Využívá interakce člověka a zvířete k této činnosti speciálně vycvičeného (prof. Rudolf Kohoutek, In Müller a kol., 2014) Ê Dělení zooterapie: Dle zvířecího druhu: Hiporehabilitace, canisterapie, felinoterapie, delfinoterapie, lamaterapie, insektoterapie, ornitoterapie. Terapie s malými domácími zvířaty. Farmingterapie (s velkými domácími zvířaty). Terapie s volně žijícími a exotickými zvířaty. Dle metody zooterapie: Aktivity za pomoci zvířat (AAA) Terapie za pomoci zvířat (AAT) Vzdělávání za pomoci zvířat (AAE) Krizová intervence za pomoci zvířat (AACR) Ê Canisterapie Formy canisterapie Individuální canisterapie (polohování) Fyzický kontakt, přenášení energie a tepla na tělo klienta, prohřívání a lepší prokrvení končetin. Pes má o jeden stupeň vyšší teplotu než člověk. Skupinová canisterapie 6 – 8 klientů. Stěžejní je aktivní část. Návštěvní program, jednorázové aktivity, pobytový program, rezidentní program. Ê Canisterapie u klientů s mentálním postižením: Napomáhá udržení delší pozornosti. Nácvik jemné a hrubé motoriky Rozvoj fantazie, komunikace, . Podpora sbližování se s okolím, pes jako kamarád, který vzbuzuje pocit jistoty a ochrany. Zvýšení samostatnosti a odpovědnosti klientů. Upevňování sebeobslužných dovedností (krmení, česání, čištění uší...) (Müller a kol., 2014) Ê Techniky canisterapie Polohování Po 20 minutách – uvolnění a prohřátí svalů. Stimulace svalů, kůže, končetin, vnitřních orgánů, úst. Podpora dýchání, zklidnění, stimulace olizováním... Hry Aktivity se psem. Uvolnění, odreagování, odbourání stresu. Rozvoj paměti, myšlení, JM, HM, orientace... Muzikoterapie Ê „Muzikoterapie je profesionální využití hudby a jejích elementů jako prostředku intervence ve zdravotnických a vzdělávacích zařízeních i v běžném prostředí pro jednotlivce, skupiny, rodiny nebo komunity, kteří hledají optimalizaci kvality jejich života a zlepšení fyzické, sociální, komunikační, emocionální, intelektuální, spirituální složky zdraví a blahobytu“ (WFMT, 2011, In Müller a kol., 2014) Ê Využívání hudební zkušenosti pro nehudební, terapeutické cíle. Ê Formy muzikoterapie: Individuální Skupinová – 5 až 12 klientů Komunitní – rodiny, týmy, školní třídy... Ê Muzikoterapie ve spec. pedagogice: Jako sekundární proces: Hudba jako doplněk jiné terapeutické nebo edukační intervence. Jako primární proces: Muzikoterapie jako samostatná svébytná terapie. Ê Muzikoterapie u osob s mentálním postižením: Podpora kognitivních procesů, pomoc při osvojování vědomostí a dovedností, podpora pozornosti klientů. Usnadnění zapamatování nové látky pomocí rytmu a melodie. Strukturované i improvizační techniky. Orientace na úspěch klienta. Respekt k mentálnímu i chronologickému věku klienta (pozor na infantilizaci zejména dospělých klientů). Další Ê Biblioterapie Ê Poetoterapie Ê Taneční terapie Ê Ergoterapie Ê Bazální stimulace