Základy speciální pedagogiky – ETOPEDIE Etopedie O Co je to etopedie? O Rozdíl mezi etopedií a ostatními speciálně pedagogickými disciplínami Předmět etopedie O Děti/mladiství bez výraznějších problémů O Děti/mladiství v riziku PCHE O Děti/mladiství s problémy v chování O Děti/mladiství s PCHE Vztah etopedie ke spolupracujícím oborům O Psychologie O Vývojová psychologie O Pedagogická psychologie O Sociální psychologie O Forenzní psychologie O Pedagogika O Artefiletika O Sociální pedagogika O Penologie O Penitenciární pedagogika Rizikové faktory O Rizika spojená s osobností dítěte O - fyzické zdraví O - faktory vnitřních dispozic O - faktory sociálních kompetencí O - faktory emocionálního zaměření a prožívání O - temperament O - genetické faktory O - neurobiologické faktory O Rizika spojená s rodinou dítěte O - rodinné stresory O - funkčnost rodinného systému O - fungování rodičů O - násilí v rodině O - interakce mezi dítětem a rodičem O Školní rizika O - vstup do školy O - nedostatek pozitivní interakce O - sociální izolace O Rizika spojená se společností O - životní podmínky O - patologické formy chování Genetické riziko ADHD https://www.youtube.com/watch?v=Myc-cqn_i20 PROBLÉMY V CHOVÁNÍ Rozsah problému Odchylka od normy 1) k osobnosti posuzovatele 2) k sociokulturním standardům 3) sociálnímu kontextu životní situace jedince - ekologie Přístup k sobě samému Malá stabilita v chování - externí - interní Negativní ladění vztahů - ve vztahu k druhým - ve vztahu k sobě PROBLÉM X PORUCHA Proč je důležité rozlišit problémové chování od poruchového? 2 základní kategorie - žák s problémy v chování - žák s poruchou v chování Tři základní aspekty mezi problémem a poruchou MOTIVACE CHOVÁNÍ V TRVÁNÍ PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ V INTERVENCI A REEDUKACI PORUCHY CHOVÁNÍ A EMOCÍ – KLASIFIKACE * Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize (1993) – F90 – F98 * Hyperkinetické poruchy (F90) * Poruchy chování (F91) * Porucha chování ve vztahu k rodině * Nesocializovaná porucha chování * Socializovaná porucha chování * Porucha opozičního vzdoru * Smíšené poruchy chování (F92) * Depresivní porucha chování * Jiné smíšení poruchy chování a emocí * Emoční poruchy (F93) * Separační úzkostná porucha v dětství * Fóbická úzkostná porucha v dětství * Sociální úzkostná poruchy v dětství * Porucha sourozenecké rivality * Jiné poruchy emocí * Poruchy sociálních vztahů (F94) * Elektivní mutismus * Reaktivní porucha příchylnosti * Desinhibovaná porucha příchylnosti * Tikové poruchy (F95) * Přechodná tiková porucha * Chronická motorická nebo vokální tiková porucha * Kombinovaná tiková porucha – Tourettův syndrom * Jiné poruchy chování a emocí (F98) * Neorganická enuréza denního či nočního typu * Neorganická enkopréza * Porucha příjmu jídla v útlém dětském věku * Pika * Poruchy se stereotypními pohyby * Koktavost * Brebtavost DIMENZIONÁLNÍ KLASIFIKACE * - Poruchy chování * - Osobností problémy, psychické problémy * - Nevyzrálost * - Socializovaná agrese SOCIÁLNÍ KLASIFIKACE * - Porucha chování se sociálním základem * - Asociální porucha * - Porucha chování antisociální rázu * - Delikvence * Dětská delikvence, prekriminalita, juvenilní delikvence * http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nez letilych-vrahu/titulky ŠKOLSKÁ KLASIFIKACE – NEJDŮLEŽITĚŠJÍ PRO PEDAGOGY * Poruchy chování vyplývající z konfliktu * - záškoláctví, lhaní, krádeže * Poruchy chování spojené s násilím * - agrese, šikana, loupeže, juvenilní kriminalita a prekriminalita * Poruchy chování související se závislostí ZÁŠKOLÁCTVÍ q Co je to záškoláctví??? q Proč žáci chodí za školu??? q Je záškoláctví to samé jako odmítání školy??? Typy záškoláctví ◦ impulzivní ◦ • předem neplánuje ◦ • reaguje náhled, nepromyšleně, odejde v průběhu vyučování ◦ • někdy absence trvá i několik dnů než se o situaci dozvědí rodiče ◦ • dítě často pokračuje v absencích ze strachu z následků, neví, co by mělo dělat ◦ plánované ◦ • účelové, plánované ◦ • nejrůznější záminky ◦ • v situaci před zkoušením, neoblíbeným předmětem, neoblíbeným učitelem Druhy záškoláctví ◦ Pravé záškoláctví – žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí ◦ Záškoláctví s vědomím rodičů – na této formě se podílí několik typů rodičů, jejichž hlavními charakteristikami je buď odmítavý postoj ke škole nebo přílišná slabost ve vztahu k dítěti či závislosti na pomoci a podpoře dítěte v domácnosti ◦ Záškoláctví s klamáním rodičů - existují děti, kteří dokážou přesvědčit rodiče o svých zdravotních obtížích, po které nemohou jít do školy a rodiče jim absenci omlouvají pro tyto zdravotní důvody, tento typ záškoláctví je však obtížně rozlišitelný od záškoláctví s vědomím rodičů ◦ Útěky ze školy – žáci do školy přijdou, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na několik hodin odejdou, přičemž zůstávají v budově školy nebo ji na krátkou dobu opustí ◦ Odmítání školy – některým typům žáků činí představa školní docházky psychické obtíže, např. v důsledku problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, při strachu ze šikany, či výskytu školní fobie nebo deprese Motivační prvky, proti záškoláctví ◦ ¨ odměny pro ty, kteří si v určitém období udrželi 100% docházku –diplomy, psací potřeby, lístky do kina, vstupenky na fotbal, do bazénu ◦ ¨ účast místních fotbalových klubů na podpoře programů dobré docházky a udělování diplomů a cen ◦ ¨ soutěž v docházce mezi třídami s týdenním vyhodnocením ◦ ¨ umožnění práce v programu proti záškoláctví pro žáky s omluvenými absencemi (peer program?) ◦ ¨ příprava aktivit, při kterých se zdůrazní rodičům jejich úloha při dodržování docházky ◦ ¨ péče o klima školy LHANÍ ◦ Lhaní - je způsobem úniku z osobně nepříjemné situace, kterou dítě nedovede vyřešit jinak. ◦ Pravá lež – charakteristická úmyslem a vědomím nepravdivosti. Jde o obranný mechanismus, který má jasný cíl. ◦ Dětská bájná lhavost – uspokojuje alespoň na symbolické úrovni ty potřeby, které ve skutečnosti uspokojeny nejsou. V tomto případě se o poruchu chování nejedná do 7. roku dítěte. ◦ Mytomanie - nutné odlišit jiná psychiatrická onemocnění (bludy, obsese - nutkání atd.), u dětí většinou samovolně s věkem odezní, léčba je vždy obtížná a dlouhodobá, nutná pomoc psychologa, ev. psychoterapie, farmakologicky antidepresiva. Lhaní u dětí po 7. roku života ◦ Vzpoura. ◦ Jedním z důvodů je touha vymanit se z vlivu dospělých. ◦ Nedůvěra. ◦ Když řekne pravdu, už předem ví, že bude zamítnuta. Je přece lehké vymyslet si to, co rodiče chtějí slyšet ◦ Pohodlí. ◦ Často bývá příčinou nepravdivých tvrzení obyčejná lenost ◦ Nejistota. ◦ Teenager může lhát i proto, že si není jistý v zátěžových situacích. Možná má strach. Jak postupovat při zjištění že dítě lže ◦ Zkuste zjistit proč. Možná, že až objevíte důvod jeho výmyslů, budete znát i řešení. ◦ Místo trestu odpovědnost. Dítě je připraveno, že za svou lež bude potrestáno. Nedělejte to, ale nechte je nést následky jeho chování. ◦ Zaveďte "nerovnováhu". Lež by se neměla vyplatit, pravdu je naopak třeba odměnit. Stačí projevit svou radost nebo dítěti upřímně poděkovat a říci mu, že si jeho pravdomluvnosti vážíte. ◦ Dejte jasná pravidla. Dítě by mělo vědět, že příště už nastanou sankce. Hned si také ujasněte jaké KRÁDEŽE ◦ Jedná se o chování, na které lze nahlížet z několika úhlů pohledu – podle účelu krádeže. Nicméně vždy je tímto chováním způsobena škoda druhé osobě. ◦ Krádeže často doprovází jiné typy rizikového chování. Například jde o způsob, jak získat prostředky na návykové látky, nebo může být krádež motivována rasistickými předsudky a podobně. Důležité je zjistit, zda dítě krádež předem plánovalo, nebo zda se jednalo o impulzivní reakci na jeho aktuální potřebu. Typy krádeží ◦ Dítě krade pro sebe – v rámci uspokojení svých potřeb či získání si pozornosti okolí, zejména rodičů, a jde tedy o takzvané „volání o pomoc". ◦ Dítě krade pro druhé – ve snaze získat přátele, zvýšit svůj společenský status. ◦ Dítě krade v partě – často se jedná o vstupní rituál do party, jeden z možných projevů šikany. ◦ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/212411000100213/obsah/190142-preplnena-st rediska-vychovne-pece ◦ http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/214904-misto-vyucovani-do-skateparku-zaskolactvi-v-cesku-na -vzestupu/ AGRESE A AGRESIVITA • Agresivitu klasifikujeme jako vnitřní pohotovost jednat útočně (rys osobnosti). Je to sklon (tendence) k útočnému jednání, které se transformuje do různých podob. V přírodě je to vlastně přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili. Agresivita je způsob reakce na podkladě strachu, přání (frustrace, žádosti), heredity (dědičnosti), opuštění nebo tyranie. • Agrese je chování, které vědomě a se záměrem (úmyslně) ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. Vývoj agrese • agrese bez vnějších projevů, probíhá pouze v myšlení dítěte • agrese, která se projeví navenek, např. nadávkou, hrubým slovem, výhrůžkou • agrese, která se projevuje destruktivním chováním – bouchnutím dveří, rozbíjením předmětů • fyzické napadení druhé osoby ŠIKANA Metodický pokyn MŠMT definuje šikanu takto: • „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“ Stádia šikany • 1. stádium ostrakizmu • 2. stádium fyzické agrese a přitvrzování manipulace • 3. stádium vytvoření jádra • 4. stádium kdy většina přijímá normy • 5. stádium totalita (dokonalá šikana) Vztah oběti a agresora - vývoj • - návyk • - pseudosvědomí • - identifikace Prevence šikany • http://www.odyssea.cz/soubory/e_kurzy/jak_zlepsit_vztahy_v_nasi_tride_2_stupen_zs.pdf • Primární • Sekundární • Terciárlní • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana LOUPEŽE • Kdo proti jinému užije násilí, nebo pohrůžky bezprostředního násilí v úmyslu zmocnit se cizí věci VÝCHOVA • Nařízená ústavní výchova • Uložená ochranná výchova • Výchovná opatření • Ochranná opatření • Trestní opatření Trestní opatření • Obecně prospěšné práce • Domácí vězení • Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné akce • Peněžité opatření • Peněžité opatření s odkladem • Propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty • Zákaz činnosti • Vyhoštění • Odnětí svobody podmíněné • Odnětí svobody nepodmíněné ZÁVISLOSTNÍ CHOVÁNÍ Tradiční závislostní chování ´ drogová závislost ´ závislost na alkoholu ´ tabakismus ´ závislost na hracích automatech Drogová závislost – typy ´ alkoholovo-barbiturátový typ (alkohol, hypnotika, trankvilizéry - sedativa, anxiolytika) ´ amfetaminový typ (látky obsahující efedrin, pervitin) ´ cannabisový typ (látky obsažené v konopí, THC, hašiš, marihuana) ´ halucinogenový typ (LSD, meskalin, psylocybin) ´ kathový typ (látky v listech catha edulis) ´ opiátovo-morfinový typ (morfin, heroin) ´ solvenciový typ ( toluen, benzin, inhalační narkotika) ´ tabákový typ ´ kofeinový typ ´ antipyretiko-analgetikový typ ´ neuroleptikový typ (antipsychotika, léky upravující chorobně narušené myšlení) ´ antidepresivový typ Drogová závislost – motivace ´ interpersonální (uznání, komunikace, vzdor) ´ sociální (identifikace se subkulturou) ´ fyzická – přání fyzického uspokojení, uvolnění, odstranění fyzických potíží ´ senzorická – stimulace zraku, sluchu, hmatu, chuti, smyslová sexuální stimulace ´ emocionální – uvolnění od psychické bolesti, „řešení“ problémů ´ politická – akt protestu, sympatizace s politickým hnutím ´ intelektuální - únik z nudy, snaha produkovat originální nápady, zkoumání sebe sama ´ kreativně estetická – vylepšení umělecké tvory (malování, hudba) ´ filozofická – hledání smyslu života, nové pohledy na svět ´ antifilozofická – zklamání při hledání smyslu života ´ spirituálně mystická – získávat boží vize, komunikace s bohem (bohy) ´ specifická – dobrodružství, ocenění... Závislost na alkoholu ´ společenská droga, součást mnoha sociálních rituálů ´ naše společnost – proalkoholní ´ alkohol jako tzv. průchozí droga k nebezpečnějším látkám ´ přitom alkohol – tzv. tvrdá droga, nicméně společensky tolerovaná Závislost na alkoholu – fáze 1) počáteční stádium • poznal účinky alkoholu, pocit dobré nálady • zvyšuje se tolerance (vydrží stále více) • alkohol je stále drogou, která dává a nic nebere 2) varovné stádium • nejen podnapilost, ale i opilost – občas se to může stát každému • hledá společníky • zvyšuje se tolerance 3) rozhodné stádium • jde víceméně o závislost, „okénka“ • alkohol je součástí metabolických procesů, ztráta kontroly • racionalizacční systém omluv svého pití 4) konečné stádium • výrazné snížení tolerance alkoholu, málo vydrží, rychle se opije • opilost i několikadenní (tahy), alkoholické psychózy – delirium tremens Tabakismus – typologie kuřáků ´ příležitostný kuřák – občas, zvyk, necítí potřebu, ale objeví-li se, uspokojí ji, bez komplikací v případě abstinence ´ návykový kuřák – kuřácké zvyklosti, zatím bez psychické závislosti, lze ukončit bez větší námahy ´ psychicky závislý kuřák – vůně, chuť, kuřácký ceremoniál, snaha o uvolnění, uklidnění, odstranění dysforie a pocitu prázdnoty ´ psychicky a fyzicky závislý kuřák – farmakodynamické účinky nikotinu, emočně vegetativní prožitky, tělesná závislost – bušení srdce, návaly pocení, třes a neklid při abstinenci Závislost na hracích automatech – kritéria ´ progresivita procesu, posun hodnot a koncentrace na získání financí na další hru ´ nerespektování mezí přijatelných ztrát, zaujetí hrou natolik, že ztrácí pojem reálné hodnoty peněz a diferencuje peníze na hru od financí na běžný život ´ impulzivita v rozhodování o hře, podlehne okamžitým rozhodnutím navzdory racionální úvaze ´ ambivalence k penězům, nevnímá tržní hodnotu peněz, hraje, když peníze má, ne aby je získal, neukončí hru, když vyhrává ´ hráč dělá dluhy, ale bez agrese, zaplétá se do lží konstrukcí k zakrytí důvodů dluhů Závislost na automatech – typy ´ Typ A – snaha zopakovat hazardní jednání, znovuprožití hráčské zkušenosti, roste potřeba finančního vkladu, nezastaví se ani před protiprávními činy, nezdrženlivé rysy, společenská nepřizpůsobivost ´ Typ B – potřeba útěku od reality ke hře, náhražka, zbavení se úzkosti, viny, nedostatečnosti, k problému se nedokáže přiznat, lže, zakrývá, tendence k neurotickému řešení problémů, nízké sebehodnocení, úzkostnost ´ Typ C – největší neschopnost kontrolovat hru, podrážděnost při myšlence na ukončení hry, hru považuje za svou potřebu, nepřipouští si důsledky (izolace, ztráta statusu) Závislost na hracích automatech – fáze 1) stadium výher – občasné hraní, fantazie velké výhry, přehnaný optimismus, zvyšování sázek, chlubí se nereálnými výhrami 2) stadium prohrávání – již patologické hráčství, neschopnost se hrou přestat, ztráta kontroly, hraní skrývá, financuje z dluhů, splácení odkládá, nárůst problémů v rodině i zaměstnání 3) stadium zoufalství – výrazné odcizení od rodiny, přátel, tendence obviňovat okolí za své jednání, trestné činy, rozpad rodiny, těžké duševní stavy, suicidální fantazie a pokusy NOVÉ FORMY ZÁVISLOSTNÍHO CHOVÁNÍ ´ netomanie – závislost na internetu ´ závislost na televizi ´ sexuální závislost ´ závislost na práci ´ patologické nakupování ´ bulimie Netomanie ´ psychická závislost ´ nicméně i fyzické potíže – krční páteř, špatné držení těla... ´ obtížnější soustředivost ´ sociální rovina – internet jako náhražka „skutečných“ interakcí a komunikace ´ únik do nereálného, virtuálního, světa ´ „bezpečná“ virtuální realita – dojem anonymity ´ často sociální kontext – prohlížení emailů, příspěvků v sociálních sítích Závislost na televizi ´ podobné charakteristiky jako tzv. počítačoví narkomani ´ uzpůsobování životního programu televiznímu programu ´ pasivita, apatie, snížená empatie, izolace ´ nedostatek pohybu, vadné držení těla, ochablost, riziko očních onemocnění Závislost na sexu ´ akcelerace nutkavého neklidu a zvyšující se četnost různých sexuálních aktivit při zmenšující se satisfakci ´ shodné rysy s drogovou závislostí v sociální oblasti – utajování, vina, dvojí život, výčitky ´ pravděpodobně – endorfiny (podobné opiátům) - fyziologická souvislost mezi drogovou závislostí a závislostmi, které nejsou vázány na nějakou látku ´ spouštěčem je zřejmě slabé sebevědomí, pocit méněcennosti Závislost na práci ´ workoholici - nesourodá skupina ´ negativní dopad na vztah, zejména k blízkým ´ práce je považována za osobní přednost, zdroj nadřazenosti Typologie workoholiků * urputný dříč – neustále pracuje, ať je to potřeba či ne, únava, vyčerpání, chybné úkony, úrazy, nemoci, riziko nesprávného rozhodování * záchvatový typ – bez objektivních důvodů, apatie – záchvat, neschopnost podávat dlouhodobý požadovaný výkon * hyperaktivní typ s poruchami pozornosti – činnost, ale bez soustředění, bez dokončování, atmosféra rozruchu a zmatku * pracovní labužník - pedant, perfekcionista, nepřiměřený čas i energie, očekává to i od druhých, problém je-li vedoucím * opečovávač – silný altruista, obětuje se, často okázale Patologické nakupování – oniomanie ´ velká obchodní centra ´ 2 – 10% procent dospělé populace, muži i ženy ´ často souvislost se sebeobrazem (móda, kosmetika, šperky, elektronika) ´ nutkání a silná touha nakupovat, nákupní tahy ´ často věci, které nevyužije, nejčastěji se to děje v zimním období ´ finanční problémy, zadlužení Bulimie – patologické přejídání * porucha obživného pudu ´ výlučně v tzv. vyspělých zemích ´ nutně nemusí souviset s obezitou ´ mentální bulimie (MKN) – syndrom charakterizovaný opakujícími se záchvaty přejídání a přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti, které vedou jedince k aplikaci krajních opatření, aby zmírnil tloušťku, vyvolanou účinky požité potravy ´ neustálé zabývání se jídlem, neodolatelná touha po jídle ´ snaha potlačit účinek jídla – zvracení, laxativa, hladovění, léky – anorektika ´ chorobný strach z tloušťky Literatura k adiktologii Mühlpachr, Pavel. Sociopatologie. Brno: MU. 2008 Skála, Jaroslav. ...až na dno? Praha: Avicenum. 1988 ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLADISTVÉ S PROBLÉMY A PORUCHAMI CHOVÁNÍ A EMOCÍ Středisko výchovné péče cíle a úkoly prevence odstranění či zmírnění již vzniklých PCH; eliminace negativního dopadu PCH intervence - rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení spolupráce s rodinou spolupráce se školou spolupráce s ostatními institucemi cílový klient 3 – 19, event. 26 let děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci do společnosti záškoláctví, nerespektování autorit (škola, domov), krádeže, kouření, útěky, šikana (agresor, oběť), vliv závadové party, lhaní, agresivní chování, experimenty (či konzumace) návykových látek DIAGNOSTICKÝ ÚSTAV • děti a mládež ◦ na základě žádosti rodičů (zákonných zástupců) - preventivně-výchovná péče - důvodem poruchy chování ◦ s nařízenou ÚV ◦ s uloženou OV ◦ zadrženým na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů ◦ nařízeným předběžným opatřením • délka pobytu zpravidla 8 týdnů à komplexní diagnostika ◦ diagnostická a zdravotní šetření, ◦ probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, ◦ výchovná, sociální a organizační zajištění, ◦ vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu • poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření • základní organizační jednotka ◦ výchovná skupina ◦ člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí • děti školou povinné ◦ chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl. programů ZŠ, ZŠ praktické • pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou ◦ diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání • ve třídě max. 8 žáků • po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením ◦ zpět do rodiny ◦ dětského domova - nemá závažné poruchy chování ◦ dětského domova se školou ◦ výchovného ústavu DÚ – funkce diagnostické ◦ formou pedagogických a psychologických činností vzdělávací ◦ zjištění úrovně dosažených ZN, DO ◦ stanovení SVP terapeutické ◦ prostřednictvím ped. a psych. činností směřující k nápravě poruch výchovné a sociální ◦ vztahují se k osobnosti dítěte, rodinné situaci, nezbytné sociálně-právní ochraně organizační ◦ souvisí s umisťováním do dalších zařízení koordinační ◦ k prohloubení a sjednocení odborných postupů ostatních zařízení DĚTSKÝ DOMOV edukaci zajišťuje stát pro děti s nařízenou ÚV nemají závažné poruchy chování (umístěny ze sociálních důvodů) ◦ děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo ◦ jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči zpravidla od 3 do 18 let (do 26 let) • základní organizační jednotka • rodinná skupina – 6-8 dětí • 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Úkoly DD edukaci zajišťuje stát pro děti s nařízenou ÚV nemají závažné poruchy chování (umístěny ze sociálních důvodů) ◦ děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo ◦ jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči zpravidla od 3 do 18 let (do 26 let) • základní organizační jednotka • rodinná skupina – 6-8 dětí • 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku DĚTSKÝ DOMOV SE ŠKOLOU edukace dětí s nařízenou ÚV děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky mají závažné poruchy chování nebo přechodnou či trvalou duševní poruchu ◦ vyžadují výchovně – léčebnou péči zařazovány ◦ výjimečně i děti s uloženou ochrannou výchovou ◦ a nezletilé matky se závažnými poruchami chování, nebo duševní poruchou i s jejich dětmi při přetrvání poruchy – přeřazení do výchovného ústavu základní organizační jednotka ◦ rodinná skupina – 5-8 dětí ◦ 2 -6 skupin ve škole třídy s max. počtem 8 dětí vzdělávání podle programu ◦ základní školy, ◦ základní školy praktické, ◦ základní školy speciální žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků VÝCHOVNÝ ÚSTAV zařazeny děti starší 15 let se závažnými poruchami chování na základě nařízené ÚV nebo uložené OV může být umístěno i dítě starší 12 let – na základě uložené ochranné výchovy a se závažnými poruchami chování základní organizační jednotka ◦ výchovná skupina – 5-8dětí; ◦ 2-6 skupin ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání – nejčastěji se zřizuje ◦ Praktická škola ◦ Odborné učiliště ◦ SOU pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně-výchovná skupina Funkce VÚ výchovné vzdělávací sociální jako součást se zřizuje ZŠ, nebo SŠ ve třídě více ročníků zákon 109/2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Literatura: O VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6