Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Symptomatické poruchy řeči o NKS může být A) dominantní B) symptomatická o SPŘ = narušení komunikačních schopností provázející jiné dominantní postižení nebo poruchu o Různorodá a složitá logopedická kategorie o SPŘ a) Specifické – typické pro jedno postižení (verbalismus u nevidomých) b) Nespecifické – u více postižení (nesprávná výslovnost) SPŘ U OSOB S MENTÁLNÍ POSTIŽENÍM o Vývojová porucha integrace psychických funkcí, která postihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti o Celkové snížení intelektových schopností, které zahrnuje schopnost myslet, schopnost učit se a adaptovat se na požadavky okolí a. Lehká: IQ 69-50 b. Středně těžká: IQ 49-35 c. Těžká: IQ 34-20 d. Hluboká: IQ 19o Chudá slovní zásoba o Nesprávná výslovnost, vývoj výslovnosti je opožděn o Obtíže v pochopení role komunikačního partnera o Obtíže v pochopení slovních pokynů a jejich plnění o Dyslalie – často narušena výslovnost hlásek i bilabiálních a labiodentálních, vynechávají hl. na konci slov, obtíže díky nedokonalé stavbě artikulačních orgánů, vadnému skusu o Dysartrie – zejména v kombinaci s poruchou motoriky (MO) o Breptavost – u dětí eretického typu, může se kombinovat s koktavostí o Koktavost – většinou v kombinaci s breptavostí, častěji u dětí s Downovým syndromem o Logopedická intervence nutná – častější poruchy řeči o Nutno brát v potaz, že primární je mentální věk (ne chronologický), dále formu a typ MP Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie o Nutná zásada názornosti a cvičení hravou formou s využitím velkého počtu pomůcek o Zaměřit se na přípravná cvičení, oromotoriku, dechová a fonační cvičení, obsahovou stránku řeči, užití systémů AAK, rozvoj sluchové percepce, rytmizace SPŘ U OSOB S PORUCHAMI ZRAKU o Zrak se podílí na vývoji řeči asi ze 30 % o Už vlastní začátky ontogeneze řeči se u nevidomých oproti normě opožďují – ve školním věku se koriguje o Postihuje formální i neformální stránku řeči o Chybějící stimuly; nutno využít kompenzačních smyslů (čich a chuť, sluch, hmat, kinestetické vnímání) o Nevzniká potřeba experimentace o Pozornost není stimulována – nesahá po předmětech o Vokalizace nevzniká spontánně a je slabá – kontakt vzniká dotekem a řečí o Chybí aktivní komunikační reakce na úsměv o Imitace (nápodoba) značně zaostává – poruchy řeči (artikulace), nezná neverbální komunikaci o Rozvoj asociace je mnohem delší – potřebuje ohmataný předmět + zvuk, aby pochopilo, o jako věc se jedná o Vývoj řeči je opožděný, ale ne omezený o Prvotní pomalý rozvoj je částečně dohnán s osvojením si Braillova písma o Verbalismus = používání slov, jejichž přesný smysl a význam nechápe, nezná či nemůže znát (např. barvy) o Dyslalie – zejména sigmatismus (nesprávná výslovnost sykavek), častá interdentální (mezizubní) výslovnost hl. T, D, N o Narušené koverbální chování – stereotypní výraz, kývání ze strany na stranu při konverzaci, vyprávění v předklonu apod. o Pokud dojde ke ztrátě zraku až po zafixování řeči (po 7. roce) nejsou poruchy řeči tak markantní jako v případě, že dítě o zrak přišlo v předškolním věku Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie o Využívat sluchové a hmatové vnímání, zvukové hračky, texty v Braillově písmu, popisovat postavení a činnost mluvidel, zpřístupňovat předměty k ohmatání SPŘ U OSOB S PORUCHAMI SLUCHU o Vzít v úvahu typ, hloubku a dobu vzniku postižení o Nedoslýchaví x neslyšící o Prelingvální x postlingvální porucha o Nedoslýchavost: lehká: 20-40 dB střední: 41-55 dB těžká: 53-70 dB Hluchota: praktická: 71-90 dB totální: 90+ dB o Vývoj řeči je narušen: a) omezený: neslyšící děti b) přerušený: při ztrátě sluchu do určitého věku c) opožděný: nedoslýchavé děti o Porucha sluchu s sebou nese určité vývojové projevy – nepřichází napodobující žvatlání, chybí zvuková kontrola projevu, monotónní žvatlání, hlučná chůze aj. o Důležitá včasná sluchově řečová výchově u SP – mluvit často, přirozeně, používat gesta, komentovat, užít výrazný zajímavý obličej, umožnit odezírání o Audiogenní dyslalie – nepřesná diferenciace hlásek s podobnou artikulací o Dysprozodie – nepřirozené prozodické a melodické faktory; monotónnost, některé hl. jsou zkrácené a jiné prodloužené o Audiogenní dysfonie (u ztrát vyšších než 60 dB) – změny hlasu, které závisí na stupni a době vzniku poruch sluchu; příliš tichý nebo hlasitý projev, chraptivý hlas