PdF:SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele (jaro 2017) Úkol 1: Různé definice globálního rozvojového vzdělávání Úlohou globálního vzdělávání je posun od naivní naděje směrem ke skeptickému optimismu a etické solidaritě. Učíme se čelit lidskosti, světu a našemu místu v něm beze strachu, s odvahou a silou se konfrontovat s minulostí a historickými nespravedlnostmi i se současnou nerovností. To vše, abychom vytvořili nové možnosti myšlení a vzájemného spolužití v přítomnosti i budoucnosti na planetě s omezenými zdroji. V konečném důsledku je podstatné a klíčové, abychom se vzpomenuli na to, jak milovat, jak být otevření a jak se učit v různorodém světě. A jestliže spravedlnost začíná ve vztazích, které jsme schopní vytvářet a pěstovat, i naše osobní práce začíná analýzou našich vlastních postojů a komunikace s okolním světem. Vanessa Andreotti: Globálné vzdelávanie – kontext a kritika. Živica 2014 Globální rozvojové vzdělávání vede k porozumění našim vztahům s ostatními lidmi a místy ve světě. Je to celoživotní vzdělávací proces, který pomáhá orientovat se v globalizovaném světě, rozumět jeho propojenosti a uvědomovat si svou roli v něm. Participativním přístupem rozvíjí dovednosti a podporuje hodnoty a postoje, které lidem umožňují aktivně se podílet na řešení lokálních i globálních problémů. NaZemi 2013 Globální rozvojové vzdělávání je celoživotní vzdělávací proces, který přispívá k pochopení rozdílů, podobností a souvislostí mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby lidé byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Globální rozvojové vzdělávání směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život. Národní strategie ČR GRV 2011- 2015 Globální vzdělávání je vzdělávání, které otevírá lidem oči a mysl pro realitu světa, a probouzí je, aby usilovali o větší spravedlnost ve světě, o rovnost mezi lidmi a o lidská práva pro všechny. Globální vzdělávání v tomto smyslu zahrnuje rozvojové vzdělávání, výchovu k lidským právům, výchovu k udržitelnému rozvoji, výchovu k míru a předcházení konfliktům a mezikulturní vzdělávání a rozšiřuje výchovu k občanství o globální dimenzi. Maastrichtská Deklarace globálního vzdělávání v Evropě do roku 2015 Globální vzdělávání je kreativní přístup k tomu jak umožňovat změny v naší společnosti. Globální vzdělávání je aktivní vzdělávací proces založený na univerzálních hodnotách tolerance, solidarity, rovnosti, inkluze, spolupráce a nenásilí. Globální vzdělávání vychází ze zvyšování povědomí o globálních problémech jako je chudoba, nerovná distribuce zdrojů, environmentální rizika a klimatická změna, násilné konflikty a nerespektování lidských práv. Následně vede k hlubšímu porozumění souvisejících problémů. Tím cílí na změny postojů a podporuje reflexi naší role ve světě. Globální vzdělávání motivuje a posiluje lidi v tom, aby mohli být aktivními a zodpovědnými globálními občany. The Global Education Network of Young Europeans Cílem rozvojového vzdělávání a osvěty je umožnit každému člověku v Evropě mít celoživotně přístup k příležitostem, být si vědom a rozumět globálním problémům i lokálním a osobním vztahům k těmto problémům a využít svá práva a povinnosti obyvatel propojeného a měnícího se světa k tomu dosahovat změn vedoucím k vytváření spravedlivého a udržitelného světa. European Multi Stakeholder Steering Group on Development Education (2007): The European Consensus on Development: The contribution of Development Education & Awareness Raising, page 5. Cílem rozvojového vzdělávání je umožnit lidem participovat na rozvoji jejich komunity, národa a světa jako takového. Taková participace obnáší kritické povědomí o lokálních, národních a mezinárodních souvislostech a staví na porozumění sociálním, ekonomickým a politickým procesům. Rozvojové vzdělávání se zabývá tématem lidských práv, důstojnosti, soběstačnosti a sociální spravedlnosti v jak rozvinutých, tak v rozvojových zemích Spojené národy 1975 Transformativní vzdělávání pro kritické a aktivní zapojení v globalizované společnosti je vzdělávacím procesem vedoucím k rozvoji dovedností a motivace k tomu se aktivně zapojovat do osobního i kolektivního rozvoje lidstva. Činí tak prostřednictvím kritického porozumění a zvažování globálních procesů a souvislostí, perspektiv a zájmů jiných lidí, environmentálních limitů i příležitostí a univerzálních práv. Monitoring Education for Global Citizenship: A contribution to Debate 2015 Rozvojové vzdělávání se zabývá: „tím, jak může učení, znalosti a vzdělávání podpořit jednotlivce a skupiny při překonávání znevýhodnění ve vzdělávání, v boji proti sociálnímu vyloučení a diskriminaci a při řešení ekonomické a politické nerovnosti - s ohledem na zajištění jejich vlastní emancipaci a podporu progresivní společenské změny.“ Ajay Kumar, Jawaharlal Nehru University, India Rozvojové vzdělávání podporuje pochopení souvislostí mezi jednotlivci a komunitami a širším světě kolem nich, podporu kritického zkoumání globálních problémů a zabývání se rozvojem znalostní báze, schopností, postojů a hodnot, které umožní účastnit se místní správy a přinášet změnu ke zlepšení vlastních životů. Centre for Development Education in India